BDU trekt stekker uit Witte Weekblad

Uitgever BDUmedia haalt Witte Weekblad Aalsmeer en Witte Weekblad Uithoorn per direct uit de markt. Ook de website gaat uit de lucht. dat maakte de redactiechef vandaag bekend aan de medewerkers. De krant rolt deze week voor het laatst van de persen.

De edities Aalsmeer en Uithoorn waren volgens de krant al langere tijd verlieslatend door concurrentie in de markt en tegenvallende advertentie-inkomsten. Heiko Imelman, algemeen directeur van BDUmedia zegt hierover: “De voorbije periode is geprobeerd de titel in enige vorm boven water te houden. Helaas zijn we daar niet in geslaagd. We zagen dan ook geen andere uitweg dan de krant en de daaraan gekoppelde website uit de markt te nemen.”

De schuld wordt niet direct in de schoenen geschoven van de huidige coronacrisis maar omdat adverteerders de afgelopen dagen hun toezeggingen introkken vanwege de landelijke ‘lockdown’, had de krant nauwelijks nog advertenties. Dat was misschien net het beslissende duwtje. Wat er verder op de redactie gaat gebeuren is nog niet bekend.

De edities Witte Weekblad Aalsmeer en Uithoorn waren sinds 2017 in handen van BDUmedia. De Barneveldse uitgever nam in dat jaar de uitgaverechten over van Telegraaf-dochter Holland Media Combinatie (HMC). Ook voor uitgever Telegraaf Media Groep bleek het al eerder lastig om het huis-aan-huisbladen portfolio winstgevend te exploiteren.

Succesvol
Het Witte Weekblad werd in 1969 in Nieuw Vennep gestart door Ton van Groenigen. Na uitbreidingen in de Haarlemmermeer waar elke kern langzaam maar zeker een eigen editie kreeg, spreidde de krant midden jaren 80 haar vleugels uit buiten de Haarlemmermeer. Het kreeg in Aalsmeer tamelijk snel voet aan de grond. Vooral dankzij de adverteerders uit de regio die hun aanbiedingen zo onder een nog groter publiek konden tonen. De krant ging tamelijk succesvol de concurrentie aan met de Nieuwe Meerbode en de Aalsmeerder Courant. Temeer daar deze nieuwkomer al op dinsdag uitkwam en daarmee een voorsprong had op beide andere kranten die op woensdag en donderdag verschenen.

Kettinggesprek
Het Witte Weekblad was vele jaren een graag gelezen krant maar kreeg het met name de laatste jaren niet voor elkaar de bezorging op orde te krijgen waardoor de broodnodige adverteerders de krant links lieten liggen. Met het verdwijnen van het Witte Weekblad komt ook een einde aan het beroemde kettinggesprek, de populaire doorgeefrubriek die vanaf eind jaren ’90 de krant vulde. Samen met de eveneens door Truus Oudendijk geschreven column was dat voor veel lezers vaak de enige reden om naar de krant uit te kijken.

Tekst en foto Arjen Vos

 

 

 

2 reacties

  1. Ik ben er van overtuigd dat Arjen Vos meeleeft met alle medewerkers (ons beider oud-collega’s) van het Witte Weekblad. Neemt niet weg dat het Kettinggesprek onder de meeste lezers het populairste item was vooral nadat de krant de laatste tijd steeds meer “uitgekleed” werd.
    Hetzelfde geldt voor de overlijdensadvertenties in een andere regionale krant. Ook die worden het meest gelezen zonder de daar aanwezige journalisten tekort te doen.

  2. De laatste regel voegt niets toe aan het artikel en een journalist onwaardig. Het geeft een schop na richting de mensen die jarenlang zich hebben ingezet voor het Witte Weekblad.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel