Antenna 25 jaar: ‘Vrouwen zijn harder en kritischer dan mannen’  

Het Aalsmeerse team van Antenna

Door: Arjen Vos. Begonnen in een piepklein pandje in de Ophelialaan groeide Antenna Uitzendbureau uit tot een organisatie met 26 medewerkers en vestigingen in Aalsmeer, Nieuw Vennep, Alphen aan den Rijn en Amsterdam. Op de valreep van het 25-jarig bestaan werd daar nog een kantoor in Rotterdam aan toegevoegd. Volgens Frank Spring in ’t Veld, samen met echtgenote Saskia roerganger van het bedrijf, is er de laatste jaren veel veranderd in de uitzendbranche. “Vacatures aan het raam? Die hebben we al jaren niet meer.”

We spraken Frank (52) voor de jaarwisseling in zijn vertrouwde hoekje van de vestiging aan de Stationsweg. Net terug met het voltallige Antenna team van een feestelijk buitenlands uitje waarin het kwarteeuw bestaan van het bedrijf in 2020 gevierd werd. Corona verhinderde deze trip in het jubileumjaar, maar net voor de huidige Corona-golf kon de hechte club dan toch op stap. Het kantoor heeft net een flinke facelift ondergaan. Een mooi markeringspunt voor het jubileum. Het karakteristieke gekleurde blokjestapijt is verleden tijd. Kleur in de aankleding wordt binnenkort aangebracht. Nieuw zijn de flexwerkplekken met in hoogte verstelbare bureaus waaraan desgewenst staand gewerkt kan worden. Over veranderingen gesproken. Zo heeft Frank er nog eentje: “Er komen hier nog nauwelijks kandidaten over de vloer. Vrijwel alle sollicitaties, of ook intakegesprekken genoemd, vinden via een videoverbinding plaats. Deze trend was al gaande, maar in Corona-tijd is het de standaard werkwijze geworden.”

Frank Spring in ’t Veld (Foto Antenna)

‘Ziek en piek’
Ook wat de werkzaamheden betreft heeft Antenna zich door de jaren ontwikkeld. “Ooit was een uitzendbureau voor ‘ziek en piek’, maar nu zijn we een personeelsbemiddelaar in vaste banen. We richten ons daarbij voornamelijk op office functies in de breedste zin: commercieel, logistiek, financieel/administratief, marketing, ICT, HR en inkoop. En dan met name in het middensegment. Uiteraard is er ook veel vraag naar ‘handjes’ en daarvoor is er binnen Antenna een speciale tak opgericht: ‘Antenna International’. Wij hebben vele honderden arbeidsmigranten aan het werk, waarvoor we ook de huisvesting verzorgen. Deze werknemers zijn met name voor de bloemenbranche onmisbaar. De vraag is groot en sommige personen keren na een bepaalde periode weer terug naar het thuisland. Daarom wordt onze pool continue aangevuld; we hebben een eigen wervingskantoor in Litouwen en werken met een vaste recruiter in Polen. Zij weten wat onze klanten van een medewerker verwachten en leggen aan nieuwkomers duidelijk uit hoe de omstandigheden hier zijn. Mensen komen dus goed voorbereid in Aalsmeer aan en presteren daardoor beter. Er zijn geen verrassingen. In onze pool met buitenlandse flexwerkers zijn er wel zo’n 150 werknemers inmiddels in vaste dienst bij Antenna.”

Schakelen
Waar Saskia als sinds de oprichting in 1995 bij Antenna actief is, is Frank er pas in 2008 bijgekomen. Daarvoor was hij werkzaam als commercieel directeur bij De Leliveld Groep, als rechterhand van wijlen Jan Leliveld. Een interessante maar moeilijke periode diende zich vrijwel direct na zijn komst aan; de internationale bankencrisis zorgde voor veel financiële onzekerheid. “Alles klapte in elkaar, de vraag viel volledig weg en in plaats van te kunnen groeien naar meer vestigingen moesten we inkrimpen en hebben we de, toen pas net, geopende de locatie in Woerden weer moeten afstoten. Op zoek naar nieuwe omzet zijn we in die tijd wel met de arbeidsmigranten begonnen. Dat is terugkijkend een belangrijke stap geweest. Er zijn fases in de economie waarin je moet schakelen. Wij bewegen in dit vak heel erg op de golven van de conjunctuur mee. In tijden van een dip moet je klanten bellen om aanvragen binnen te halen. Gaat het goed met de economie, moet je juist weer kandidaten zien aan te trekken. We zitten nu in een goede periode en ik denk ook dat we hier nog wel even in blijven. Er vindt namelijk veel vergrijzing plaats waardoor er veel uitstromers zijn en er ruimte ontstaat op de arbeidsmarkt. De angst om juist nu in deze coronatijd te wisselen van baan lijkt voorbij. We zien dat mensen steeds meer de overstap durven maken.”

Young Professionals
Na de dip herstelde Antenna zich en probeerde het bedrijf ook voet aan de grond te krijgen in Amsterdam. Dat ging volgens Frank niet van een leien dakje. “Om daar op te vallen bleek het beter dat we ons op één doelgroep gingen richten. We besloten het onder een andere naam te proberen. Dat werd ‘Justin Recruitment’ waarmee we mikken op de ‘young professionals’, de startende hbo’ers en universitair geschoolden tussen de 25 en 35 jaar. Dat bleek een goede zet en paste beter dan het brede palet van Antenna waarbij je moet concurreren met de grote jongens. Hoe je als bedrijf overkomt bij een klant of werkzoekende is zo belangrijk. Daarom is een goede (online) marketing strategie voor ons enorm belangrijk.”

Ook de net geopende vestiging aan het Hofplein in Rotterdam, die door corona een jaartje later kwam dan bedoeld, draagt het Justin-label. “Wij willen ons blijven ontwikkelen en met het openen van deze vestiging boden we medewerkers die klaar waren voor een nieuwe uitdaging ook weer een mooie kans. Wij merken aan de eerste maanden dat er enorm veel potentie in de Rotterdamse markt zit.”

Mensenkennis
De kracht van Antenna zit hem volgens Frank vooral in de kwaliteit van de medewerkers waarvan een groot deel al lang voor het bedrijf actief is. We hebben een hele mooie mix van jong en oud. Kenmerkend aan de uitzendbranche in het algemeen is dat het voornamelijk vrouwen zijn die bemiddelen tussen vraag en aanbod van werk. Bij Antenna is dat niet anders. Binnen het team van 26 vaste krachten zijn er twintig vrouwen. “Vrouwen zijn over het algemeen toch harder dan mannen, kritischer,” aldus Frank, “afdelingen Personeelszaken worden niet voor niks vaak door vrouwen geleid. Zij hebben toch vaak een betere antenne voor dit soort werk. Er is mensenkennis voor nodig om goed de match kunnen maken. Daarbij moet je op alle niveaus gesprekken kunnen voeren en commercieel inzicht hebben want er wordt onderhandeld over salarissen en tarieven. Tegelijk moet je stevig in je schoenen staan als er lastige gesprekken gevoerd moeten worden. Of ik goed ben in het matchen van kandidaten? Nee! Ik ben op dat vlak te makkelijk en te weinig kritisch. Zie te snel teveel positieve dingen in een persoon, maar gelukkig weet ik het en is het niet mijn rol binnen het bedrijf. Uiteraard bemoei ik me wel bij het aannemen van vaste medewerkers, maar dat doe ik niet alleen en ik voel met name aan of iemand bij ons past en iets toevoegt.”

Veranderingen in de markt
Hoe kijkt Frank aan tegen de opkomst van de zzp’ers, ziet hij die als een bedreiging? “Niet direct. ZZP-ers zijn met name actief in bepaalde branches, zoals bij technisch werk of in de horeca. Daarin zijn wij nauwelijks actief. De ICT ontwikkeling maakt het voor ZZP-ers en bedrijven wel steeds makkelijker om elkaar te vinden. Er zijn horeca apps waar ZZP-ers zichzelf voor een uurtarief per dag beschikbaar stellen en door de personeelstekorten worden hoge tarieven gevraagd en betaald.”

Welke veranderingen zie je nog meer op de arbeidsmarkt? “De nieuwe generatie werkzoekenden vindt andere zaken belangrijker dan onze ouders vroeger bij het vinden van een baan. Als je destijds bijvoorbeeld bij Maarse en Kroon buschauffeur werd, dan was dat vaak een baan voor het leven en kreeg je er nog een huis bij ook. Nu vinden jonge starters het belangrijk dat ze zich kunnen ontwikkelen, dat er flexibel wordt omgegaan met werktijden, dat het bedrijf een uitstraling heeft waarbij ze passen, er een goede werk-privé balans is, etc. En als dat niet bij bedrijf A aanwezig is, dan maakt men een overstap naar bedrijf B. Een vast contract is minder belangrijk. Veel mensen zeggen: ‘een hypotheek of een huis kunnen we nu toch niet krijgen. Dat is van latere zorg.’ De verschillen met vroeger zijn groot.”

Geweldig team
Tot slot, zijn er nog toekomstdromen? “Ik kijk niet al te ver in de toekomst. We hebben inmiddels een bedrijf met een aardige omvang en ik denk niet dat mensen zich dat realiseren als ze aan ons pand aan de Stationsweg voorbij rijden. Wij zijn in de afgelopen tien jaar hard gegroeid, maar groei is echt niet uitsluitend ons doel. Ik ben ook van mening dat groei vanzelf komt als je net als wij een geweldig team met zeer gemotiveerde, ambitieuze en enthousiaste medewerkers dagelijks actief bent. Onderling houden we ons niveau heel hoog, het is heerlijk om dagelijks met deze groep samen te werken. Met Justin Recruitment verder groeien is wel een doelstelling, maar dat is wel iets voor in de grote steden. Nu eerst Rotterdam maar eens goed van de grond krijgen, misschien dat Utrecht de volgende locatie wordt. Echter concrete plannen zijn er hiervoor niet. Waar steeds meer grote uitzendbureaus vestigingen sluiten, geloof ik er juist wel in om met een klein fanatiek team ergens voor te gaan. Juist vanuit een fysieke locatie. Dat is de Antenna aanpak!”

Foto’s Arjen Vos

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel