‘Altijd op zoek naar de mens achter de ondernemer’

AalsmeerVandaag geeft vanaf heden wekelijks een podium aan ondernemers die betrokken zijn bij de Businessclub van FC Aalsmeer. In een kort interview vertellen deze ondernemers wie ze zijn en wat hun motivatie is en geven ze een inkijkje achter de schermen van hun bedrijf. De aftrap wordt gegeven door Jan de Groot, directeur van de Meerse Accountants & Adviseurs. 

Jan de Groot is een geboren en getogen Aalsmeerder. Inmiddels woont hij alweer heel wat jaren met zijn gezin in Kudelstaart. Hij vond zijn roeping in het in het vakgebied van de accountancy, waar hij sinds de jaren ’90 in meedraait. “Dit beroep heb eigenlijk van mijn vader meegekregen,” aldus Jan, “mijn passie en energie haal ik uit het feit, dat ik bij elk bedrijf over de vloer mag komen. Ik voel mij daardoor een bevoorrecht mens.”

De Meerse Accountants & Adviseurs
Voor het ontstaan van de Meerse moeten we teruggaan naar het jaar 1956, toen de heer W. Smit een administratiekantoor startte aan de Aalsmeerderweg. In 1963 begon de heer D. Ch. de Groot, Jan’s vader, eveneens een administratiekantoor in de Hadleystraat in Aalsmeer. Deze kantoren groeiden onafhankelijk van elkaar gestaag door. In 1997 werd besloten de krachten te bundelen en fuseerden beide bedrijven. Daarmee ontstond De Meerse Accountants. “Als locatie werd gekozen voor het ons huidige pand aan de Oosteinderweg, een voormalige basisschool waar ik zelf ook mijn roots heb liggen. Samen met Kees Tebbens ben ik eigenaar van ons regionaal georiënteerde bedrijf. De Meerse heeft veel klanten die al jarenlang aan ons verbonden zijn waaronder bijvoorbeeld familiebedrijven. Wij hebben als bedrijfspolicy, dat wij goed willen snappen wat een ondernemer beweegt in het maken van zijn keuzes. Wij willen de persoon achter de ondernemer wil leren kennen.”

Meer dan alleen cijfers
Volgens Jan denken veel mensen dat het uitsluitend om cijfers draait bij accountants: “Hoewel dit waar is, aangezien cijfers de prestaties meten en inzicht geven in financiële situaties, komt er toch meer bij kijken. Uiteindelijk gaat het ook om de volgende kernvragen voor ondernemers: Wat zijn je doelen op korte en lange termijn? Waar sta je nu, ook ten opzichte van je concurrenten? Wat zijn de knelpunten om die doelen te bereiken en hoe kunnen wij die oplossen? Door deze kernvragen ontstaat er inzicht in het verdienmodel, sterke en zwakke punten etcetera. Daarnaast zorgt het voor focus op wat echt belangrijk is voor de ondernemer en zijn familie. Wij doen op het gebied van administratie, jaarrekeningen, loonverwerking en het voldoen aan fiscale verplichtingen aan wat van ons verwacht mag worden. Kwalitatief hoog niveau, op tijd leveren en afspraak is afspraak. Dat doen meer kantoren. Het onderscheid zit in de betrokkenheid om te helpen de doelen van de ondernemer te verwezenlijken. Daar zijn onze accountants, fiscalisten en loonadministrateurs dagelijks hard mee bezig.”

Online businessmodellen
De afgelopen jaren zien Jan en zijn medewerkers een strekte stijging in het adviseren met betrekking tot IT-vraagstukken. De gemiddelde ondernemer is daar volgens hem onvoldoende in thuis om te weten welke keuzes er te maken zijn. “Zeker als het gaat over online businessmodellen. Wij hebben IT-specialisten in dienst die met de ondernemer meekijkt. Zo kan er worden geadviseerd over bijvoorbeeld een nieuwe webshop en de voorraad of het koppelen van operationele systemen met de boekhouding. Wij zijn volop bezig met een andere manier van rapporteren. Samen met de ondernemer gaan wij op zoek naar de financiële informatie die inzicht geeft in zijn verdienmodel. Bijvoorbeeld niet de omzet per periode, maar het bestede bedrag per bezoekende klant. Wat is de marge van de top 10 klanten? En wat is de top 10 klanten met de hoogste marge?”

Belangrijk voor De Meerse is, dat de visie binnen het bedrijf wordt vastgehouden en overgebracht op nieuwe medewerkers. Binnen De Meerse, waar op dit moment circa 30 medewerkers werken, is weinig verloop, zo vertelt Jan. “Toch zien mijn compagnon Kees en ik wel een aantal trends voor de toekomst. Zo zullen repeterende werkzaamheden nog meer gedigitaliseerd worden. Online business zal een nog grotere rol gaan spelen in de toekomst. Onlinestrategieën en vragen als welke digitale kanalen de ondernemer gaat gebruiken moeten worden beantwoord.”

Vrijheid blijheid
Waarom is De Meerse lid geworden van Businessclub FC Aalsmeer? “Wij zijn lid geworden omdat wij zagen dat de Businessclub initiatieven organiseert om ondernemers te verbinden in de vorm van ‘vrijheid blijheid’. Denk daarbij aan de Meer voor Ondernemersavonden bij leden op het bedrijf. Daar was tot het moment van oprichting van de Businessclub binnen Aalsmeer, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Haarlemmermeer waar wij ook actief zijn, een leemte in,” aldus Jan die tot besluit een wijsheid wil delen met de lezers: ‘Je verspilt alleen tijd als je vergeet ervan te genieten’.”

Contactgegevens
De Meerse Accountants & Adviseurs
Oosteinderweg 315
1430 AH, Aalsmeer
T: 0297-386868
W: www.meerse.nl
E: info@meerse.nl

Lees vorig bericht

Traumaheli achter Poldermeesterplein

Lees volgend bericht

Column: ‘Kiezersgedrag’


1 Reactie

  • Ik kan mij die tijd van de hadlystraat nog goed voor mij halen. als particulier werd ik jaren lang altijd goed geholpen met mijn belastingpapieren. Jammer was het toen ik na hun verhuizing naar het oude schoolgebouw als kleine particulier niet meer in het bedrijfsprofiel paste en dat ik een ander kantoor moest gaan zoeken.

Plaats reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *