AalsmeerVandaag legt hand op tekeningen Lidl

Deze week heeft de rechter uitspraak gedaan over het hoger beroep dat één van de omwonenden tegen de komst van de toekomstige Lidl nog had lopen. Dat hoger beroep is afgewezen door de rechtbank. Het laatste verzet tegen de nieuwbouw van nog een supermarkt in het centrum is hiermee van de baan. De weg is nu helemaal vrij voor de Lidl om te beginnen met werkzaamheden aan de Stationsweg 6 tot en met 10. De lintbebouwing en de groenstrook langs de Brandewijnsloot blijven met een circa acht meter brede strook intact, zo blijkt uit de tekeningen waar AalsmeerVandaag de hand op heeft weten te leggen.
 
Het plan voorziet in inpandig parkeren op de begane grond en een supermarkt op één hoog. Er worden 88 parkeerplaatsen gerealiseerd. Er zijn er 55 nodig volgens de geldende parkeernormen. Het gewone verkeer kan naar binnen via ingang van de parkeergarage aan de Stationsweg, bevoorrading geschiedt via de Uiterweg.
 
Voor langzaamverkeer komt er ook een ontsluiting aan de Uiterwegkant. Tussen dat langzaam verkeer door rijden dan de bevoorradingsvrachtwagens vanaf de Grundelweg om te laden en te lossen. De Lidl vrachtwagens zullen net als die van Deen en Albert Heijn of door de Dorpsstraat en de Grundelweg of over de van Cleeffkade richting Uiterweg en Grundelweg rijden.
 
Zorgen
Bewoners uit het Dorp hebben hier hun zorgen al over uitgesproken. Deels vanwege het feit dat vrachtvervoer en langzaam verkeer van dezelfde weg gebruikt maakt maar ook omdat de Dorpsstraat en de huisjes dicht langs de weg niet berekend zouden zijn op zwaar verkeer. Daarbij zou ook de nachtrust gevaar lopen omdat het vrachtverkeer al in de vroege ochtend op gang is. Nu al voelen bewoners in de niet onderheide huisjes, de trillingen als het bevoorraden begint. Dat vindt nu al plaats om één uur of vier ’s nachts.
 
Ook de bewoners boven Deen en Albert Heijn hebben last van het laden en lossen in de vroege ochtenduren. Volgens één van de omwonenden is de Lidl verplicht om de route over de Grundelweg te nemen. De toenemende verkeersdruk wordt als een zorg voor de buurt gezien.
 
Beton en glas
De nieuw te bouwen supermarkt kenmerkt zich door roodbruin metselwerk, grijs beton, antraciet gekleurde dakpannen, grijze aluminium puien en veel glas. Het zal de omgeving en de sfeer rondom het Raadhuisplein definitief veranderen. Het laden en lossen gaat Lidl helemaal op eigen terrein verzorgen. Daarvoor is een speciale in- en uitvoegstrook in de plannen bedacht waar de vrachtwagens in- en uit kunnen steken om zo een draai in het gebouw te kunnen maken.
 
Voordat het bouwen zover is, kan het slopen van de Rabobankgebouwen aan de Stationsweg beginnen. Wanneer deze werkzaamheden van start gaan is nog onbekend, maar dat het centrum van Aalsmeer de komende tijd meer verkeersoverlast zal ervaren lijkt wel vast te staan. De Rabobank opent op vrijdag 2 december haar nieuwe kantoor in de Zijdstraat. Met het leeg achterlaten van het pand aan de Stationsweg is de weg helemaal vrij voor Lidl.

tekeningen: overzicht van de begane grond waar de auto's inpandig parkeren. Het grijze uitsteeksel midden onder is een schuine insteek die het voor vrachtwagens mogelijk maakt achteruit te rijden, op de andere tekeningen zijn de voor en zijgevels te zien. (klik op de afbeelding om te vergroten)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin