Wethouder wil geen discussie over herkomst ultra fijnstof

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft aan het RIVM gevraagd om onafhankelijk onderzoek uit te voeren naar ultrafijnstof rondom de luchthaven Schiphol. Eén van de centrale vragen daarbij is of dat fijnstof effect heeft op de gezondheid van omwonenden. Het onderzoek duurt vier jaar en is een vervolg op eerdere onderzoeken naar ultrafijnstof rond Schiphol. Wethouder Van Duijn zegt zekerheid te willen of het aanwezige fijnstof wel of niet van vliegtuigen afkomstig is.

Al in september 2015 liet het RIVM weten dat rond Schiphol de concentraties van ultra fijnstof verhoogd zijn door de luchtvaart. Direct buiten het luchthaventerrein is de gemiddelde bijdrage van luchtvaartactiviteiten vergelijkbaar met de bijdrage van het wegverkeer in straten in het centrum van een stad. Met behulp van wetenschappelijk onderzoek wordt nu geprobeerd vast te stellen welke gezondheidseffecten kunnen optreden en waar dat fijnstof vandaan komt. 

Langdurige blootstelling
Volgens het RIVM leven jaarlijks enige duizenden mensen in Nederland enkele dagen tot maanden korter door kortdurende blootstelling aan hoge concentraties fijnstof. Het gaat vooral om ouderen en mensen met hart-, vaat- of longaandoeningen. Gezondheidseffecten van fijnstof kunnen ook optreden door langdurige blootstelling aan lagere concentraties. Ook als de concentraties onder de Europese grenswaarden liggen, treden nog steeds gezondheidseffecten op.

Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) vindt het bewijs echter nog te beperkt om een advies over veilige concentraties te geven. Eerder onderzoek heeft al wel aangetoond dat er op dit moment geen duidelijke aanwijzingen zijn dat de sterfterisico's dichtbij Schiphol afwijken van die van nabijgelegen gebieden of ergens anders in Nederland. En dat is precies de reden waarom dit nieuwe onderzoek nu wordt uitgevoerd.

Waar komt ultra fijnstof vandaan?
Ultra fijnstof komt vrij bij verbranding. Bronnen zijn bijvoorbeeld de uitstoot van transportmiddelen zoals auto’s, schepen en luchtvaart, maar ook huishoudens en de industrie leveren zo hun bijdrage. Ultra fijnstof is ook altijd in de lucht aanwezig door chemische reacties en natuurlijke bronnen, zoals vulkanen. Uit eerder onderzoek in 2015 van TNO en het RIVM blijkt dat de concentratie ultra fijnstof tot op 15 km van de luchthaven door het vliegverkeer wordt verhoogd.

Volgens het RIVM is ultra fijnstof zo klein dat het lichaam het minder snel opruimt dan grotere deeltjes. Daardoor blijft het langer in de longen achter na inademen. Ook kan het deeltje door de kleine omvang makkelijker via de longen in het bloed terechtkomen en zo andere organen bereiken. Ultra fijnstof is daardoor mogelijk schadelijker voor de gezondheid dan grotere deeltje.

Zorgplicht overheid
Schipholwethouder Robbert Jan van der Duijn vindt dat de overheid een zorgplicht heeft. Hij vindt het daarom belangrijk dat het onderzoek er nu komt. “Aalsmeer is vertegenwoordigd in de begeleidingsgroep van het onderzoeksteam, zodat we als gemeente goed op de hoogte blijven van de voortgang van het onderzoek. Dit onderzoek is bedoeld om inzichten te krijgen die we nu nog niet hebben. De eerste fase is gericht op het aanleggen van een ring van meetpunten om de uitstoot van fijnstof te kunnen meten. Daarvoor worden de komende tijd op strategische plekken meetpunten toegevoegd aan de vaste meetpunten die er al zijn. Het onderzoeksteam wil ook graag meetpunten in Aalsmeer. Belangrijker dan in welke gemeente er meetpunten komen, is dat ze zo geplaatst worden dat er een betrouwbaar model kan worden gebouwd,” stelt Van Duijn.

Gesteggel voorkomen
In het verleden is er al heel wat gesteggel geweest over uitkomsten van metingen. Hoe kan dit het best voorkomen worden en waar moet dan op worden gelet? “Dat valt of staat met de kwaliteit van het onderzoek. Het is van belang te weten dat de meetapparatuur ultra fijnstof van vliegtuigen kan filteren zodat er dus geen discussie kan zijn over de herkomst van het ultra fijnstof.”

Hoe gaat Aalsmeer er in de Omgevingsraad Schiphol voor zorgen dat het fijnstof eerlijk verdeeld gaat worden? “Deze vraag is wat voorbarig. Daar gaan nog heel veel vragen aan vooraf, niet in de laatste plaats hoe de uitstoot teruggebracht kan worden en hoe we de gezondheidsrisico’s als die uit het onderzoek zouden blijken, kunnen beperken.”

Eerst een jaar lang meten
Het RIVM gaat als eerste een jaar lang metingen van ultra fijnstof doen op verschillende locaties en afstanden van Schiphol. Hiermee wordt verspreiding van de bijdrage van de luchtvaart aan de concentraties ultrafijn stof in kaart gebracht. Daarnaast wordt onderzocht in welke mate blootstelling aan ultrafijn stof bijdraagt aan gezondheidseffecten. Het RIVM voert het onderzoek uit in samenwerking met verschillende partners. De Omgevingsraad speelt in het onderzoek een belangrijke rol, net als de universiteit van Utrecht, het AMC, de GGD Amsterdam en de GGD Kennemerland. Op de website van het RIVM vindt u het Plan van Aanpak in het dossier Fijn stof.

Tekst Jan Daalman, foto's archief AV

(advertentie)

4 reacties

  1. Van harte beveel ik u aan om de website van Stamtafel Aalsmeer te bezoeken vanwege het lokale gebrek aan kennis over de effecten van met name ultrafijnstof. Zie: http://www.stamtafelaalsmeer.nl/index.php/nieuws/item/307-ultrafijnstof-metingen-rond-schiphol
    Wanneer u een duidelijke uitleg wilt hebben over de reeds bekende, ernstige effecten op de gezondheid, dan raad ik u aan de link naar het WHO/Europese Commissie rapport te gebruiken. Mocht u moeite hebben met zo’n rapport in het Engels, stel uw vraag en Stamtafel stuurt u een antwoord betreffende dit onderwerp.

  2. Wat een mooi streven om dit gevaar fijn stof te te laten onderzoeken ,maar ook net zo verwonderlijk om te lezen dat de overheid/gemeente zijn verantwoording hier in heeft ?
    Alle bewoners rondom de nieuwe N201 Waterwolftunnel zijn sinds 2013 extra blootgesteld aan fijn stof met alle voorkennis over het gevaar daarvan ?
    Elke dag komt er een lading van uit de tunnel onze en andere hun kant op en dat als extraatje buiten de Aalsmeerbaan om ?
    En een ieder weet en wist dat ? maar ook daar werd nooit geen reactie op gegeven ,en dan laten we het geluid maar even weg in dit verhaal .

  3. Wat een mooi streven om dit gevaar fijn stof te te laten onderzoeken ,maar ook net zo verwonderlijk om te lezen dat de overheid/gemeente zijn verantwoording hier in heeft ?
    Alle bewoners rondom de nieuwe N201 Waterwolftunnel zijn sinds 2013 extra blootgesteld aan fijn stof met alle voorkennis over het gevaar daarvan ?
    Elke dag komt er een lading van uit de tunnel onze en andere hun kant op en dat als extraatje buiten de Aalsmeerbaan om ?
    En een ieder weet en wist dat ? maar ook daar werd nooit geen reactie op gegeven ,en dan laten we het geluid maar even weg in dit verhaal .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *




 

banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
adv flower art 1
historische tuin
adv NOA tekst
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
adv flower art 1
historische tuin
adv NOA tekst