Sinds de nieuwe dienstregeling van Connexxion in december 2017 inging, regende het klachten. Met name over de busverbinding van en naar Kudelstaart werd veel gemopperd. Ondanks dat Vervoerregio Amsterdam er geen noodzaak toe ziet, blijft verkeerswethouder Robbert-Jan Van Duijn aandringen op verbetering.
Het College heeft deze pijnpunten continu onder de aandacht gebracht van de Vervoerregio Amsterdam, de opdrachtgever voor Connexxion. Op basis hiervan en de klachtenstroom van vooral reizigers uit Kudelstaart, is een extern onderzoek uitgevoerd dat vorige week gepresenteerd werd. Conclusie: voor Aalsmeer/Kudelstaart zijn geen urgente aanpassingen nodig. Een constatering waar de gemeente het niet mee eens is.
Meer spitsbussen
Aalsmeer blijft daarom aandringen bij de Vervoerregio en Connexxion op verbetering. Concreet wil de gemeente meer spitsbussen van en naar Kudelstaart, doortrekken van de nachtbus naar Kudelstaart en pro-actieve aandacht voor de toekomstige fijnmazigheid van het Openbaar Vervoer in Aalsmeer.
Wethouder Van Duijn heeft deze punten al eerder via een brief van de Adviescommissie Amstelland-Meerlanden aan het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio aangegeven. Deze commissie bestaat uit de wethouders Verkeer en Vervoer van onder andere Haarlemmermeer, Aalsmeer, Uithoorn en Amstelveen.
Verbetering niet voldoende
De pijnpunten zitten met name in Kudelstaart vanwege de lage frequentie in de ochtendspits en het wegvallen van de nachtbus. Voor het frequentieprobleem tijdens de spits heeft Connexxion inmiddels aangegeven de spits te verlengen tot 9.00 uur waardoor er sinds 1 april vier bussen tussen 7.00 en 8.00 uur rijden en drie tussen 8.00 en 9.00 uur. In de brief aan de Vervoerregio heeft de gemeente Aalsmeer aangegeven dit nog niet voldoende te vinden. Ook het probleem van de weggevallen nachtbussen blijft voor de wethouder een belangrijk onderwerp van gesprek.
Aantal reizigers afgenomen
Het externe onderzoek biedt volgens de wethouder bouwstenen voor het vervoerplan 2019. In een persbericht van de gemeente laat hij weten: “Het is wat mij betreft echt onacceptabel dat, met name door de grote onbetrouwbaarheid en uitval van ritten sinds december vorig jaar het reizigersaantal in Kudelstaart met 24 procent is afgenomen ten opzichte van vorig jaar maart. Deze reizigersdaling laat júist zien dat een hogere frequentie in de ochtendspitsfrequentie nodig is.”
Geen alternatief
Ook heeft de gemeente aangegeven dat Kudelstaart (met bijna 10.000 inwoners) geen enkel ander OV-alternatief heeft. In het bestuurlijk overleg met de Vervoerregio is ten aanzien van de nachtbus besproken om gezamenlijk tot een oplossing te komen. De gemeente gaat ook nog met de Vervoerregio en Connexxion in gesprek over flexibele oplossingen voor ouderen en inwoners die slecht ter been zijn.
Foto's archief AV
(advertentie)
5 reacties
Een hogere frequentie is totaal zinloos. Het verkooppraatje van sneller vervoer een zoethoudertje. Niet meegenomen wordt hoeveel extra tijd het kost om in de toekomst een halte te bereiken.
Tja, de verkeersregio bepaald. Fijn he, die schaalvergroting.
Deze opmerking van boven genoemde slaat nergens op !!
Je hebt te maken met een cao ov en bonden .
buurtbus geen optie /vrijwilligers is niet van toepassing want je neemt het huidige cao wat nog een discussie is op de schop !!! Er moet snel heel snel met de onderhandelingen van start komen en dat er beter wordt onderhandelt nu is het contact duidelijk niets waard (onderhandelingen werkgevers ov neemt snel contact anders heeft het ov geen nog te bestaan reizigers en buschauffeurs dat wordt er niet veiliger op en brengt het ov in gevaar laat dat duidelijk zijn verantwoording staat op het spel !!!!!
Misschien een buurtbus, misschien er een gedeelte vrijwilligers?? ????
Misschien een buurtbus, misschien er een gedeelte vrijwilligers?? ????