De Spoorlaan blijft een doodlopend dorpsstraatje. Alle tekenen wijzen daarop. Of liever gezegd, bijna alle. Alleen de gemeenteraad kan uiteindelijk nog roet in het eten gooien wanneer die zich na de zomer gaat buigen over het ontwerpplan voor de nieuwe Burgemeester Kasteleinweg en omgeving.
“De Spoorlaan moet dicht blijven,” luidde in elk geval de unanieme conclusie op een participatiebijeenkomst vorige week dinsdag. Het was de derde, voorlaatste, bijeenkomst die de gemeente organiseerde rond de Burgemeester Kasteleinweg-plannen en die ruim zestig man trok. Met de participatie wil wethouder van dienst Rik Rolleman bereiken dat de nog in te vullen plannen zoveel mogelijk gedragen worden door burgers en bedrijven.
Die avond waren diverse Spoorlaanbewoners aanwezig om hun protest te laten horen. Een van hen, Rien van Beemen, bood de wethouder bij diens inleidend woordje een lijst met 96 handtekeningen aan. In de discussies in groepjes bleek er, bij buurtbewoners alsook deskundigen, veel begrip te bestaan voor de argumenten tegen ontsluiting van de Spoorlaan.
Niet onderheid
Zo blijken de oude huizen in de straat niet onderheid te zijn. Die hebben al te lijden van het bouwverkeer voor het nieuwbouwproject 'Spoorlaan'. De overlast wordt alleen maar meer als er straks duizenden auto's (2500 tot 4300, aldus gemeentelijke berekeningen) rijden. Nu zijn dat er vijftig per dag, zo telde een bewoner. Als alle nieuwe huizen er staan en het blijft een doodlopende straat, dan loopt dat op tot hooguit tweehonderd.
Wanneer de Spoorlaan opgewaardeerd wordt tot doorgaande weg, worden er problemen verwacht bij het kruispunt met de Ophelialaan. Daar zijn een jaar geleden bijna dertig extra parkeerplaatsen aangelegd voor het publiek van het winkelcentrum. Maar automobilisten moeten er haaks uitparkeren, wat het er in een veel drukkere straat niet veiliger op maakt. Ter hoogte van de parkeerplaatsen staan bovendien geregeld vrachtwagens die winkels moeten bevoorraden. Dat is evenmin bevorderlijk voor de veiligheid en doorstroming.
Buurt mobiliseren
Initiatiefnemer van het buurtprotest was Geziena Schuilenburg, die al tientallen jaren aan de Spoorlaan woont. Ze is dolblij met de uitkomst van de bijeenkomst in het gemeentehuis. “Als ik het niet gedaan had, had ik me achteraf voor m'n kop geslagen,” vertelt ze.
De plannen waren haar pas kort geleden ter ore gekomen. Haar straat omtoveren tot een doorgaande weg? Nou nee. Daar wilde ze zich tegen verzetten. Ze begon meteen een handtekeningactie om de buurt te mobiliseren.
Gerard Heijsteeg, Kees Boer en zij gingen alle huizen – de oude woningen en ook de nieuwbouwwoningen – langs om uit te leggen wat er zou kunnen gebeuren als de buurt zich niet liet horen. “Iedereen tekende,” vertelt Schuilenburg. “Op twee na, waaronder een mevrouw van in de negentig, die zei dat het haar tijd wel zou duren. En dat snapte ik best.”
Onwetend
Van een ouder echtpaar, dat van niks wist, kreeg ze na de participatiebijeenkomst een doos bonbons, zo blij waren ze met de ondernomen actie. In de ogen van Schuilenburg hoort de gemeente bij zulke plannen mensen met een “huis-aan-huis-blaadje” te informeren en bovendien te peilen wat de mening van de omwonenden is.
Toen onlangs in de bocht van de Spoorlaan twee bomen gekapt waren, schrokken sommige bewoners wakker. Als dat geen voorbode was van het doortrekken van de weg naar de Burgemeester Kasteleinweg! Bij navraag bleek het te gaan om een boom die stormschade had opgelopen en om een ziek exemplaar. De buurt haalde opgelucht adem.
Optie
Toen B&W in november 2012 het plannenpakket voor de Burgemeester Kasteleinweg/N196 in hoofdlijnen lanceerde, stond de Spoorlaan op het lijstje om er eventueel een doorgaande weg van te maken. Niet als zekerheid, wel als een van de opties.
Dat was vanuit de gedachte dat het verkeer in de omgeving in goede banen moet worden geleid na de metamorfose van de Burgemeester Kasteleinweg. Die weg is straks een hoogwaardige busbaan met erfontsluitingswegen erlangs. Een optie was om de Spoorlaan aan te sluiten op de N196 ter hoogte van het kruispunt met Stommeerkade/Van Cleefkade. Of anders op de toekomstige Nieuwe Aalsmeerderlaan, nabij datzelfde kruispunt.
Weer aantrekkelijk
De geluiden – waar of niet waar – dat de Spoorlaan een doorgaande weg zou worden, hebben averechts gewerkt op de verkoop van de nieuwbouw. Die ligt al enige tijd stil. Toekomstige bewoners werden lekker gemaakt met het idee van een mooie, rustige plek in het centrum van Aalsmeer. Zodra ze echter hoorden van het 'plan', dankten ze beleefd.
Als er zekerheid is dat de Spoorlaan blijft zoals ze is, wordt de plek weer aantrekkelijk voor huizenkopers, weet Geziena Schuilenburg. En de overlast van bouwverkeer? “Je weet dat zulke dingen bij jou in de buurt kunnen gebeuren. Het is ook maar tijdelijk. En toen onze badkamer ging lekken als gevolg van de zware vrachtwagens, hebben ze het netjes gerepareerd.”
Foto's: Spoorlaan (foto's Arjen Vos), overhandiging handtekeningen door Rien van Beemen (rechts) aan wethouder Rolleman (foto gemeente)