Zoals in een eerder bericht al gemeld, zijn er aanstaande zaterdag in zes gemeentes acties tegen de groei van de luchtvaart. Alle reden om eens langs te gaan bij de politiek van Aalsmeer om zo de gemeenteraad en het College te vragen wat zij van de acties vinden en of partijen er gaan deelnemen. Drie van de zes partijen namen de moeite om te reageren.
PvdA, Absoluut Aalsmeer en het CDA hebben niet gereageerd op de vragen van AalsmeerVandaag. Zelfs een ontvangstbevestiging kon er niet vanaf. En dat is per slot van rekening de gekozen politiek die in een Position Paper belooft er alles aan te doen om de leefbaarheid in Aalsmeer op z’n minst te behouden. Als het om het landelijke protest tegen de groei van de luchtvaart gaat is het in ieder geval geen 23-0 dat de klok slaat in de raad. Naar het zich laat aanzien pakt het heel anders uit.
Meest gehinderd
Aalsmeer is de meest gehinderde gemeente van het land. Daar zegt een testvluchtje door het luchtruim boven Lelystad helemaal niets over. De Aalsmeerder weet wel beter. Eén zo’n vliegtuigje stelt weinig voor vergeleken met twaalf uur per dag om de twee minuten een vliegtuig boven je hoofd. Toch neemt Aalsmeer geen prominente plek in bij deze protesten.
Aalsmeer is de meest gehinderde gemeente van het land. Daar zegt een testvluchtje door het luchtruim boven Lelystad helemaal niets over. De Aalsmeerder weet wel beter. Eén zo’n vliegtuigje stelt weinig voor vergeleken met twaalf uur per dag om de twee minuten een vliegtuig boven je hoofd. Toch neemt Aalsmeer geen prominente plek in bij deze protesten.
Wethouder wil misschien spreken
Schipholwethouder Robbert-Jan van Duijn zegt er het volgende over: “Het initiatief voor een landelijke protestdag onderstreept hoe groot de behoefte is aan een breed maatschappelijk debat over de ontwikkeling van de luchtvaart in Nederland. Het is ook mooi dat de actie gericht is op álle luchthavens in Nederland. Daarmee geeft de samenleving een belangrijk signaal aan het Rijk. Mocht de organisatie onze gemeente benaderen om te spreken, dan zal ik dat uiteraard in overweging nemen.”
Schipholwethouder Robbert-Jan van Duijn zegt er het volgende over: “Het initiatief voor een landelijke protestdag onderstreept hoe groot de behoefte is aan een breed maatschappelijk debat over de ontwikkeling van de luchtvaart in Nederland. Het is ook mooi dat de actie gericht is op álle luchthavens in Nederland. Daarmee geeft de samenleving een belangrijk signaal aan het Rijk. Mocht de organisatie onze gemeente benaderen om te spreken, dan zal ik dat uiteraard in overweging nemen.”
Eerste zorg is Aalsmeer
Toch legt Van Duijn z’n prioriteit ergens anders. “De eerste zorg die ik heb als portefeuillehouder Schiphol is de overlast die onze inwoners nú al ervaren, voor het voetlicht te brengen. Voor veel van onze inwoners is op dit moment de balans al doorgeslagen en zijn er maatregelen noodzakelijk om de leefsituatie in Aalsmeer te verbeteren. Hoe sympathiek de actie van Greenpeace ook is, mijn belangrijkste missie is om aandacht te vragen voor de specifieke problematiek van de inwoners van Aalsmeer. Wij moeten nú al oplossingen vinden om de leefbaarheid in onze gemeente te verbeteren. Daarvoor is meer nodig dan enkel een oproep om de groei van de luchtvaart tegen te gaan.”
Toch legt Van Duijn z’n prioriteit ergens anders. “De eerste zorg die ik heb als portefeuillehouder Schiphol is de overlast die onze inwoners nú al ervaren, voor het voetlicht te brengen. Voor veel van onze inwoners is op dit moment de balans al doorgeslagen en zijn er maatregelen noodzakelijk om de leefsituatie in Aalsmeer te verbeteren. Hoe sympathiek de actie van Greenpeace ook is, mijn belangrijkste missie is om aandacht te vragen voor de specifieke problematiek van de inwoners van Aalsmeer. Wij moeten nú al oplossingen vinden om de leefbaarheid in onze gemeente te verbeteren. Daarvoor is meer nodig dan enkel een oproep om de groei van de luchtvaart tegen te gaan.”
Gezamenlijke aanpak
De kersverse collegepartij VVD reageert wel op de vragen en bevestigt dat de lokale VVD een ander standpunt heeft dan de landelijke. Schipholwoordvoerder Jan Bouwmeester reageert als volgt: “Er zijn totaal geen politieke belemmeringen om aan de demonstratie deel te nemen. De fractie van de VVD is, voor wat Schiphol betreft, van mening dat één gezamenlijk politiek standpunt en een gezamenlijke aanpak in Aalsmeer het beste is om voor de belangen van Aalsmeer op te komen. De VVD is blij met alle acties die er aan bij kunnen dragen dat de overlast van Schiphol wordt beperkt. Genoeg is immers genoeg, waarbij de inzet van de lokale VVD zich richt op het belang voor Aalsmeer. De fractie laat het aan de individuele leden over of zij aan de algemene landelijke demonstratie deelnemen.”
De kersverse collegepartij VVD reageert wel op de vragen en bevestigt dat de lokale VVD een ander standpunt heeft dan de landelijke. Schipholwoordvoerder Jan Bouwmeester reageert als volgt: “Er zijn totaal geen politieke belemmeringen om aan de demonstratie deel te nemen. De fractie van de VVD is, voor wat Schiphol betreft, van mening dat één gezamenlijk politiek standpunt en een gezamenlijke aanpak in Aalsmeer het beste is om voor de belangen van Aalsmeer op te komen. De VVD is blij met alle acties die er aan bij kunnen dragen dat de overlast van Schiphol wordt beperkt. Genoeg is immers genoeg, waarbij de inzet van de lokale VVD zich richt op het belang voor Aalsmeer. De fractie laat het aan de individuele leden over of zij aan de algemene landelijke demonstratie deelnemen.”
Geen konvooi uit Aalsmeer
Op dit moment komt er dus geen georganiseerd niet mis te verstaan protest onder de vlag van de Aalsmeerse driekleur over het lot van Aalsmeer. Zoals het nu is gaat de gemeenteraad geen bussen huren om samen met veel bewoners naar Amsterdam te gaan. Voor een woordvoerder van Behoud Woongenot Aalsmeerbaan (BWA) is het bijna ondenkbaar dat Aalsmeerders niet warm zouden lopen voor een dergelijk protest tegen nog meer luchtvaart.
Op dit moment komt er dus geen georganiseerd niet mis te verstaan protest onder de vlag van de Aalsmeerse driekleur over het lot van Aalsmeer. Zoals het nu is gaat de gemeenteraad geen bussen huren om samen met veel bewoners naar Amsterdam te gaan. Voor een woordvoerder van Behoud Woongenot Aalsmeerbaan (BWA) is het bijna ondenkbaar dat Aalsmeerders niet warm zouden lopen voor een dergelijk protest tegen nog meer luchtvaart.
Tijd voor ludieke actie college
Ook het lokale en collegepartij D66, vindt dat duidelijk moet worden gemaakt dat Aalsmeer de meest geplaagde gemeente is. Volgens raadslid Judith Keessen valt er zeker winst uit te halen. “Als er iemand verstand heeft over de gevolgen van de groei van de luchtvaart is het wel de bewoner van Aalsmeer. Aalsmeer moet zeker vertegenwoordigd zijn als meest geplaagde gemeente. We moeten ons laten zien en horen. Genoeg is genoeg. Ook onze fractie gaat protesteren. Een ludieke actie vanuit het college is gewenst om de ernst van de zaak onder de aandacht te brengen. Wij zullen ons hard maken dat het maximum op z’n minst gehandhaafd wordt, maar wat ons betreft gaat dat aantal terug naar het niveau van jaren geleden. Daarom moeten we meer inzetten op openbaar vervoer naar Europese bestemmingen en op een luchthaven in zee.”
Ook het lokale en collegepartij D66, vindt dat duidelijk moet worden gemaakt dat Aalsmeer de meest geplaagde gemeente is. Volgens raadslid Judith Keessen valt er zeker winst uit te halen. “Als er iemand verstand heeft over de gevolgen van de groei van de luchtvaart is het wel de bewoner van Aalsmeer. Aalsmeer moet zeker vertegenwoordigd zijn als meest geplaagde gemeente. We moeten ons laten zien en horen. Genoeg is genoeg. Ook onze fractie gaat protesteren. Een ludieke actie vanuit het college is gewenst om de ernst van de zaak onder de aandacht te brengen. Wij zullen ons hard maken dat het maximum op z’n minst gehandhaafd wordt, maar wat ons betreft gaat dat aantal terug naar het niveau van jaren geleden. Daarom moeten we meer inzetten op openbaar vervoer naar Europese bestemmingen en op een luchthaven in zee.”
Groningen als voorbeeld
De fractie van GroenLinksvindt de acties heel zinvol. Fractievoorzitter Ronald Fransen noemt als voorbeeld de gasprotesten in Groningen. “De gaswinning zou nooit gestopt zijn zonder de protesten van de bevolking. Met 97 actiegroepen rondom Schiphol laten de lokale bewoners zien dat er enorme overlast wordt ervaren, veroorzaakt door de expansiedrift van Schiphol. Het is tijd dat de luchtvaartsector meer luistert naar de directe omgeving en minder naar het geleuter over de economische belangen.”
De fractie van GroenLinksvindt de acties heel zinvol. Fractievoorzitter Ronald Fransen noemt als voorbeeld de gasprotesten in Groningen. “De gaswinning zou nooit gestopt zijn zonder de protesten van de bevolking. Met 97 actiegroepen rondom Schiphol laten de lokale bewoners zien dat er enorme overlast wordt ervaren, veroorzaakt door de expansiedrift van Schiphol. Het is tijd dat de luchtvaartsector meer luistert naar de directe omgeving en minder naar het geleuter over de economische belangen.”
Weg met pretvluchten
Volgens Fransen speelt de luchtvaartsector met cijfers om maar te kunnen groeien. Hij vindt het tijd voor eerlijke cijfers en vooral tijd voor een structurele oplossing voor het luchtvaartprobleem. “Ik vind daarom dat het College er collectief naar toe zou moeten gaan om te laten zien dat het voor onze inwoners van zowel Aalsmeer als Kudelstaart genoeg is. Zo geef je een sterk signaal af aan Schiphol en aan de Rijksoverheid. De groei moet stoppen. De pretvluchten dienen vervangen te worden door betere internationale treinverbindingen en Schiphol moet vooral de vluchten doen waarmee zij kunnen voorzien in de landelijke vraag.”
Volgens Fransen speelt de luchtvaartsector met cijfers om maar te kunnen groeien. Hij vindt het tijd voor eerlijke cijfers en vooral tijd voor een structurele oplossing voor het luchtvaartprobleem. “Ik vind daarom dat het College er collectief naar toe zou moeten gaan om te laten zien dat het voor onze inwoners van zowel Aalsmeer als Kudelstaart genoeg is. Zo geef je een sterk signaal af aan Schiphol en aan de Rijksoverheid. De groei moet stoppen. De pretvluchten dienen vervangen te worden door betere internationale treinverbindingen en Schiphol moet vooral de vluchten doen waarmee zij kunnen voorzien in de landelijke vraag.”
Handtekening zetten
De demonstratie vindt komende zaterdag om 13.00 uur plaats op het Museumplein in Amsterdam. Op de website stop luchtvaartgroei is meer informatie over de programma’s te vinden. Op de website actie luchtvaart van Greenpeace kan een handtekening gezet worden tegen de groei. Al meer dan 44000 mensen deden dit.
De demonstratie vindt komende zaterdag om 13.00 uur plaats op het Museumplein in Amsterdam. Op de website stop luchtvaartgroei is meer informatie over de programma’s te vinden. Op de website actie luchtvaart van Greenpeace kan een handtekening gezet worden tegen de groei. Al meer dan 44000 mensen deden dit.
Tekst Jan Daalman, foto's archief AV
(advertentie)
48
7 reacties
Onze wethouder van Duijn heeft van de organisatie een uitnodiging gehad om één van de sprekers te zijn.
Robbert Jan heeft echter laten weten dat hij verhinderd is en heeft ook geen vervanger(s) voorgesteld.
Gemiste kans !
Wellicht is er nog een mogelijkheid voor onze ‘burgervader’ om wat voor zijn inwoners en alle andere medestanders te doen.
Kom op Jeroen Nobel, je bent ongetwijfeld welkom.
Door de aanleg van Schipholparkeerterreinen voor inmiddels bijna 10.000 auto’s steunt Aalsmeer wel de uitbreiding van Schiphol met zo’n miljoen passagiers per jaar! Door de directie over Greenpark(ing) uit te besteden aan Schiphol Airport Development Company (SADC) met de luchthaven als belangrijke aandeelhouder geeft Aalsmeer de regie over haar eigen groei ook aan Schiphol!
Beste (nieuwe) gemeenteraadsleden als u daadwerkelijk minder overlast en milieuschade van Schiphol wilt, steun dan meer op uw eigen deskundige ambtenaren en burgers dan op Schiphol! Laat u zien (en horen) in Amsterdam! (en regel even een bussie voor uw trouwe kiezers die – gewapend met mondkapjes en de Aalsmeerse driekleur – nu eindelijk willen laten zien dat het tot hier en niet verder is!
Toch een reactie op Hugo. Schiphol belangrijk voor de plaatselijke economie? 5 Procent van de Aalsmeerse bevolking is werkzaam op Schiphol. Hoezo belangrijk voor Aalsmeer. Elke dag komen met veel lawaai vliegtuigen op 250 meter over onze woningen vol met rozen uit Afrika. Rozenkwekers zijn er niet meer, onder andere doordat Schiphol dicht bij de veiling ligt. Hoezo Schiphol belangrijk voor Aalsmeer. In vele gebieden in Aalsmeer mag men niet meer bouwen door Schiphol. Hoezo is Schiphol belangrijk voor Aalsmeer. Iedereen mag comentaar leven. Maar praat geen onzin. Wij als Aalsmeerders hebben de lasten en niet de lusten
Wel eens iemand nagedacht wat terugbrengen van het aantal vluchten bekend voor de locale economie?
Zelfs al blijft het aantal vluchten zoals het nu is, dan nog zal de economische groei niet verbeteren.
Iedereen in deze regio eet van Schiphol.
……..en inderdaad dat is dus precies wat raad en college in Aalsmeer doen. Samen optrekken in dit lastige dossier!
Inderdaad, Daalman’s constatering dat het hier in ieder geval geen 23-0 is dat de klok slaat in de raad, is volkomen juist. Een gemiste kans voor de raad. Trek toch in dit luchtvaartdossier samen op, raad en college zonder je uit elkaar te laten spelen!
Eendracht maakt macht, was het toch?
In Aalsmeer trekken de lokale fracties en de wethouder Schiphol samen op rond de problematiek Schiphol. In de aparte klankbordgroep Schiphol zijn we doorlopend bezig met dit dossier en daarom hebben. We gezamenlijk afgesproken om samen op te trekken. Aalsmeer heeft meer aan een politiek die met 1 stem spreekt. Inmiddels heeft een delegatie vanuit de gemeenteraad van zo’n 20 man , afgelopen vrijdag bijna 2 uur met Dick Benschop, de nieuwe directeur op Schiphol kennisgemaakt en inhoudelijk van gedachten gewisseld, Na zijn inwerkperiode gaan we verder en daarom is afgesproken. Dit najaar door te praten over de problemen voor Aalsmeer en Kudelstaart. Wordt ook vanuit het CDA gevolgd en vervolgd!