Duidelijke grenzen aan het vliegverkeer dat is wat het nieuwe platform Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart (LBBL) wil. Grenzen aan het geluid, grenzen aan het aantal vluchten en grenzen aan de uitstoot. Dat het stellen en handhaven van grenzen keihard nodig is komt vanavond aan de orde tijdens een uitzending van EenVandaag. Daar wordt aan de hand van een reconstructie over de uitbreiding van het aantal vluchten in 2008 geschetst hoe er door het toenmalige ministerie van Verkeer en Waterstaat is gesjoemeld met geluidsnormen rond Schiphol.
Er wordt getoond hoe voormalig CDA-prominent en Verkeersminister Camiel Eurlings er in 2008 ongeveer 40.000 vluchten bij ritselde door de milieugrenzen op te rekken. Hij deed dat volgens de Aalsmeerse vereniging Behoud Woongenot Aalsmeer (BWA) onder het mom van ‘actualiseren van de milieugrenzen en de Europese regels’. Hierdoor konden tienduizenden vliegbewegingen méér plaatsvinden dan op basis van de eigenlijke normen had gekund. Dat stellen omwonenden van de luchthaven. Er loopt op dit moment een procedure die inmiddels in hoger beroep dient bij de Raad van State. Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) bevestigt de lezing van de bewoners.
Andere vliegroutes
Uit een bijgaand persbericht van EenVandaag blijkt dat toenmalig minister Eurlings het verlengen van de milieuvergunning in 2008 aangreep om de huizennorm aan te passen. Door in berekeningen van andere vliegroutes uit te gaan, kwam de nieuwe norm uit op 10.800 woningen in het zogeheten binnengebied en ontstond er voor Schiphol meer ruimte om te groeien. Bij de omzetting naar nieuwe Europese geluidsregels werd de norm later bijgesteld naar 12.300 woningen. Hierdoor konden tienduizenden vliegbewegingen méér plaatsvinden dan op basis van de eigenlijke normen had gekund.
De oorspronkelijke norm was dat er nooit meer dan 10.000 woningen ernstige hinder mochten ervaren. Daar komt bij dat vliegtuigen in de praktijk vaker boven bewoond gebied vlogen dan was aangenomen. Het betekent dat er veel minder gevlogen had mogen worden dan is gebeurd.
Truc van Eurlings
Volgens omwonenden heeft Eurlings met deze ‘truc’ onrechtmatig gehandeld. Het aantal van 10.000 was een harde grens, stellen zij. Ook met de toepassing van andere vliegroutes had het ministerie uiteindelijk op maximaal 10.000 ernstig gehinderde woningen moeten uitkomen. Dat had dan wel ten koste moeten gaan van het aantal vliegbewegingen op Schiphol. Ook een berekening van datzelfde NLR op basis van de nieuwe Europese geluidsregels lijkt het gelijk van bewoners te bevestigen. Zo komt het instituut aan 11.000 ernstig gehinderde woningen in het binnengebied van Schiphol.
Grote gevolgen
De bewoners willen dat de Raad van State, die begin juni uitspraak doet, het ministerie en Schiphol dwingt alsnog de oude huizennorm aan te houden. Mocht de hoogste bestuursrechter hen in het gelijk stellen dan kan dat in potentie grote gevolgen hebben voor Schiphol. De 500.000 vliegbewegingen die nu op de luchthaven mogen plaatsvinden zijn onder de oude norm niet haalbaar.
Volgens getuigen die in de uitzending aan het woord komen, zou in de periode tussen 2006 en 2010 alles in het teken hebben gestaan van groei van de luchthaven en dat het ministerie verschillende keren is gewaarschuwd dat de berekeningen niet klopten. Dat is toch echt wat anders dan het stellen en handhaven van grenzen. BWA heeft meegewerkt aan deze reconstructie. De uitzending begint om 18.15 uur. Het complete verhaal is te vinden op de website van EenVandaag.
Tekst Jan Daalman, foto's archief AV
(advertentie)