Drijfparadijzen. Sauna's op het water. Heerlijk dineren met streekproducten op een eiland. Cateringbedrijven gaan jachten langs om ze te bevoorraden. Drijvende rieteilanden. Trouwen in een exclusief decor. Tuinenfestival door het hele gebied heen, met een mix van architectuur, andere kunst en tuinen. Urnen voor huisdieren op een grafeiland. Dineren in een 'gat' in het water. Droomhotels.
Een hele serie sprankelende ideeën – die opperde Freek Loos van stedenbouwkundig bureau Loos Van Vliet op 28 januari in jachthaven De Nieuwe Meer. Hij liet ze in prachtplaatjes op een groot scherm zien ook, aan een veertigtal ondernemers, adviseurs, deskundigen, raadsleden en andere belangstellenden. Geinige hersenspinsels? Nee, gewoon 'dingen' die elders functioneren of zo gemaakt kunnen worden.
Geïmponeerd
“Leuk?” vroeg Loos prompt in de nabespreking op de door de STUW (Stichting Transformatie Uiterweg en Westeinderplassen) georganiseerde bijeenkomst over het economische perspectief van de Westeinderplassen en Aalsmeer. “Zeker weten!” was het breed gedeelde gevoel. “Prachtige verhalen en ideeën die aansluiten op waar we mee bezig zijn,” reageerde een ondernemer. Het gezelschap was geïmponeerd.
De STUW had Freek Loos, zelf fervent zeiler, erbij gehaald ter “inspiratie”, zo gaf voorzitter Bert Buis aan. Loos legde uit dat hij de bestaande plannen, van de gemeente en van de ondernemers, wel had ingezien. Maar hij had die snel opzij gelegd.
Vliegwieleffect
Niet omdat ze verkeerd zijn, maar om er onbevangen tegenaan te kunnen kijken. “Om opnieuw met een helikopterview naar het geheel te kunnen kijken, op een abstracter niveau.” En niet gehinderd door details, kavelgrenzen en andere beperkingen.
“We willen energie in het grote geheel brengen.” In de hoop dat het een “vliegwieleffect” heeft. Hij noemde zijn verzamelde ideeën een “toolbox” aan mogelijkheden waar ondernemers op kunnen inspelen.
Uniek en exclusief
Loos' uitgangspunt was dat Aalsmeer met de Westeinder een trekpleister in handen heeft die goud waard is. “Het is landschappelijk een uniek gebied en nog exclusief ook,” zei hij. Toch staat het dorp niet als “Aalsmeer aan de Westeinder” bekend. “Die connectie mist het.” Werk aan de winkel dus, vond de organisatieadviseur.
Hij kwam met een serie van zeventien (!) mogelijke projecten waarmee ondernemers en gemeente stappen kunnen zetten naar een rooskleuriger toekomst. Een van zijn projecten: maak van Aalsmeer bij binnenkomst weer een bloemendorp, zoals bij de Ringvaartbrug, de Bosrandbrug en het kruispunt Legmeerdijk/N196.
Landgoed bij Praamplein
De meeste projecten, van direct en simpel realiseerbaar tot 'nog ver van mijn bed'-show, gaan in op kansen voor het plassengebied. Zonder meer zijn sleutelproject is een ambitieus plan om het centrum van Aalsmeer met de Westeinder en de veiling te verbinden. Die link, vanuit het in zijn ogen cruciale centrum, bestaat momenteel hoegenaamd niet.
Loos schetste een omvangrijk groen “landgoed” dat grenst aan de Ringvaart en via water ook aan het Praamplein. Op zijn Aalsmeers karakteristiek gevormd, met ruim water, met een dagmarkt misschien, maximaal 10% bebouwd. Het vergt wat morrelen aan de Historische Tuin, al moet die er wel deel van uitmaken.
“Het gaat om de trekkracht,” stelde Loos. Het landgoed zal immers mensen moeten trekken. Mensen met of zonder boot, die vervolgens de winkels, eetgelegenheden en hotels in de nabijheid bezoeken en later graag nog eens terugkomen. Anderen leuke dingen bieden en er zélf als ondernemers (en gemeente) iets aan verdienen. Dat is het hele eiereneten.
Geen acht kapiteins
De ondernemers waren licht euforisch over de worsten die hun werden voorgehouden. Maar wilden ze ernaar happen? “Als straks de structuurvisie van Uiterweg/Plasoevers is vastgesteld, komt er geen follow-up meer en zakt het in elkaar,” somberde een jachthaveneigenaar.
“Wie zet de eerste stap voorwaarts?” reageerde iemand. “Je moet mensen met ballen hebben die iets gaan doen,” vond een ondernemersvoorman. “Ja, maar die staan pas op als er zekerheid is dat plannen doorgaan,” was de repliek van de jachthavenman. “Het gaat niet snel genoeg, het moest gisteren klaar zijn.”
“Wie moet de kar trekken?” vroeg de ondernemer nog maar eens. “Je kunt geen acht kapiteins op het schip hebben. Iemand moet een leidende rol hebben.” Volgens hem zit het probleem in het organiseren. “We moeten in kansen en mogelijkheden denken. Niet in de beperkingen van het verleden.”
Collectieve missie
Freek Loos wilde het graag positief houden. “Jullie moeten een collectieve missie hebben,” hield de adviseur de ondernemers voor. “Anders wordt het een ongeleid projectiel. De rol daarbij voor de gemeente is faciliterend. De kunst is er een win-winsituatie voor iedereen van te maken.”
Voor de STUW had Loos nog een boodschap in petto. “Ga bij elkaar zitten, de structuur ervoor is er. Maak een plan van aanpak. Ga ervoor! Dit is je kans.”
Foto's: presentator Freek Loos op de STUW-bijeenkomst op 28 januari in de jachthaven Nieuwe Meer (foto's Arjen Vos)