D66 wil experimenteren met OV op afroep

Het buslijnennet binnen Aalsmeer en Kudelstaart moet en kan beter, zo vindt D66. Op korte termijn wil de partij snelle toegang tot hoogwaardig openbaar vervoer voor iedereen en directe verbindingen met Schiphol en Amstelveen. Nodig zijn goede overstapmogelijkheden van fiets en auto op het Openbaar Vervoer. Samen met ouderen en bewoners langs de lintwegen wil D66 experimenteren met vervoer op afroep.

“Met goed openbaar vervoer kunnen we woongebieden beter verbinden met winkel-, werk- en schoolgebieden, binnen Aalsmeer en Kudelstaart, maar ook met de regio,” zo stelt D66 in een persbericht.

Maar D66 heeft nog meer wensen op vervoersgebied: “De sneltram zou vanuit Uithoorn moeten worden doorgetrokken naar Aalsmeer en Schiphol. De nachtbus en de spitsbus moeten terug naar Kudelstaart. Veel jongeren en scholieren zijn nu de dupe van deze onacceptabele bezuinigingen. Ook wordt het de hoogste tijd dat er een directe busverbinding komt naar het stadhuis en het ziekenhuis in Amstelveen. En de Machineweg, de enige dwarsverbinding tussen Legmeerdijk, Hornweg, Aalsmeerderweg, en Oosteinderweg en de ontsluiting naar de N201, heeft geen busverbinding.”

Goede overstap
D66 snapt best dat de bus niet dicht bij elke straat kan komen. Daarom zijn volgens de partij goede en veilige parkeervoorzieningen voor fiets en auto nodig bij belangrijke OV-haltes voor overstappers: “Over de N196 rijdt het R-net direct naar Haarlem en Schiphol. Bij de haltes moeten zo snel mogelijk parkeerplaatsen en veilige overdekte fietsenstallingen komen. Een ander knelpunt is bushalte Nieuw Oosteinde langs de Legmeerdijk, volgens de provincie al negen jaar een 'tijdelijke' halte, onveilig voor overstekers en zonder fatsoenlijke fietsenstalling. En dat voor een woonwijk van dit formaat…”

Experimenteren
Niet voor iedereen is het reguliere openbaar vervoer een optie. Ouderen die naar de dokter moeten, willen winkelen of iemand willen bezoeken. Of inwoners die aan de lange lintwegen wonen. Samen met hen wil D66 experimenteren met moderne vormen van kleinschalig vervoer op afroep, bijvoorbeeld een combinatie van Uber, autodelen en OV.

Meer informatie over de visie van D66 op mobiliteit is te vinden op de website van D66.

Foto's: buslijn 357 op de Bilderdammerweg. (foto archief AV)

(advertentie)

 

7 reacties

  1. En over de tram het volgende.. er lagen rails. van aalsmeer naar amsterdam, van Aalsmeer naar Uithoorn etc. dat zijn busbanen en fietspaden geworden. Helaas had men vroeger niet het inzicht om de rails te laten liggen. Volgens mij is het mogelijk om de lijnen weer in ere te herstellen en te combineren met het huidige gebruik.

  2. Tja, iets dat al jaren niet goed is geregeld, en er nu aandacht voor vragen. Wat heb je dan al die jaren gedaan? Er bij staan toekijken? Het openbaarvervoer is niet goed gegaan, de aanbesteding is geweest, de opdracht is verleend. Blijkbaar is dat niet goed gegaan, deze aanbesteding. Want ik ben van mening, dat je altijd moet proberen te verbeteren. Als passagier merk je dat helaas niet. Het is verslechterd. Dan is of de vervoerder nalatig, of je hebt je huiswerk niet goed gedaan. Als burger heb je geen inzicht in alle onderhandelingen en achtergronden. Je hebt wel te maken met een achteruitgang in het vervoer. Dat is was je merkt. En als de burger niet mag klagen, dan gebeurd er niets om het te herstellen. Dus ipv de klagers af te serveren, zou je ze als politieke partij moeten omarmen, gebruiken om bij de vervoerder een punt te kunnen maken.

  3. Dit lijkt op heel makkelijk willen scoren zo vlak voor de verkiezingen. Eens met de heer Kesting, een mening zonder de achterliggende problematiek te begrijpen.

  4. Jullie moeten zich meer verdiepen in deze materie.
    Je hebt te maken met een aanbesteding die al rond is. In mijn beleving word het niet goed begrepen, heb naar alle fracties een mail gestuurd. En voor alle duidelijkheid heb je ook te maken met de vakbonden die hier een belangrijke rol in spelen! Voordat u een bericht publiceert moet u meer kennis in huis hebben en beter laten voorlichten door mensen die zich bezig houden met de onderhandelingen.
    Tot slot verbeterpunten zijn al in volle gang, u reageert te snel.

  5. VERKIEZINGSRETOTIEK?
    Onderhandelingen zijn reeds in volle gang t.a.v verbeterpunten.

  6. Voor ouderen bestaat al jaren de servicetaxi. Vervoer op afroep van deur tot deur voor een acceptabel tarief.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *




banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
adv flower art 1
historische tuin
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
adv flower art 1
historische tuin