Vanaf dit jaar betalen de ondernemers aan de Ophelialaan allemaal € 720 zogenoemde reclamebelasting. De gemeente int het geld en stopt het, na aftrek van door haar te maken kosten, in het nieuwe ondernemersfonds Ophelialaan Vooruit. Daarmee gaat het winkelgebied activiteiten ontplooien die de straat volgens de gemeente “nog aantrekkelijker” moeten maken en moeten zorgen voor nog meer klandizie.
De gemeenteraad nam het besluit over het winkelierspotje afgelopen donderdag. Zoals verwacht maakten de fracties er geen woorden meer aan vuil, na het eerste debat erover in december. Op voorhand was duidelijk dat de coalitiepartijen CDA, AB en PACT akkoord waren en dat de VVD tegen was.
Initiatief uit maatschappij
De tegenstellingen kwamen tot uiting bij de stemverklaring die twee fracties bij de stemming graag wilden geven. Om dezelfde reden was PACT voorstander en de VVD tegenstander. “We zijn er trots op dat uit een groep ondernemers dit idee is voortgekomen, op eigen kracht. Dit is een fantastische manier hoe de maatschappij zou moeten kunnen werken,” stelde fractievoorzitter Ronald Fransen van de progressieve combinatiepartij.
“Juist omdat het initiatief uit de maatschappij komt stemmen we tegen,” zei zijn liberale collega-fractievoorzitter Robert van Rijn. “Deze constructie is helemaal niet nodig. De ondernemers kunnen het prima zélf.”
Winkeliers niet verdeeld
Voor Van Rijn telde bovendien het argument dat de Ophelialaanwinkeliers “niet verdeeld” zijn. Zonder het expliciet te zeggen verwees hij daarmee naar het debat in de raad over het ondernemersfonds Meer Aalsmeer dertien maanden geleden. Destijds vielen zowel de fracties als de winkeliers in het Centrum over het eenheidstarief, dat net als nu in de Ophelialaan € 720 is. Niet alleen Albert Heijn zou dat bedrag moeten dokken, maar ook de diverse kleinere ondernemers, al is hun jaaromzet bij wijze van spreken de dagomzet van de supermarkt.
Toen duidelijk was dat een andere regeling dan een uniform tarief (nog) niet tot de mogelijkheden behoorde, stemden Teun Treur en Berry Nijmeijer met de coalitie mee. De andere drie waren tegen. Inclusief Van Rijn, schermend met de liberale principes van vrijemarktwerking en zo weinig mogelijk overheidsbemoeizucht. Donderdag kreeg de fractievoorzitter wél Treur en Nijmeijer aan zijn zijde.
Deuren sluiten
In de Ophelialaan, tussen N196 en Spoorlaan, gaat het om welgeteld 28 ondernemers die de facelift van hun winkelgebied moeten bekostigen. Van hen was bij een peiling ruim driekwart voor de verplichte heffing. De gemeente noemt dat “voldoende draagvlak”.
Jurgen Zaal van Ophelialaan Vooruit sprak op de raadsvergadering begin januari van een “successtraat”. Die term gebruikte hij omdat de winkeliers zo betrokken zijn en goed samenwerken. Samen plukken ze er de vruchten van. Of de situatie echter bij iedere winkelier rooskleurig is, is de vraag. Er zijn enkele winkels in de Ophelialaan die binnen afzienbare tijd hun deuren sluiten of naar een andere formule zoeken.
● Klik hier voor eerder artikel over Opheliafonds
Foto's winkelgebied Ophelia (archief AV)