Verplaatsing weekmarkt op eerste ‘rondetafelgesprek’

Het is woensdagavond een belangrijk moment voor de gemeenteraad. Dan start om 8 uur het eerste zogenoemde rondetafelgesprek in de raadzaal. Dat nieuwe gespreksplatform komt in de plaats van wat tot nu toe het beraad heette. Bij het rondetafelgesprek mag iedere burger aanschuiven die mee wil praten over een door de raad geagendeerd onderwerp. Op één voorwaarde: de meeprater moet zich die dag vóór 12.00 uur bij de griffie aanmelden.

Bij het rondetafelgesprek zijn verder (maximaal) twee raadsleden en fractieassistenten per fractie aanwezig; dat zijn de 'vaste' gesprekspartners. Bij het beraad waren alleen raadsleden en fractieassistenten welkom plus een eventuele inspreker.

Waarom een rondetafelgesprek? De gemeenteraad wil burgers, ondernemers en vertegenwoordigers van instellingen en verenigingen graag actiever bij de voorbereiding van besluiten betrekken. En hen méér dan ooit laten meepraten – en serieus, als informatiebron, ideeënbrenger en kritische beschouwer. Ook al is het een voorstadium van de uiteindelijke besluitvorming, die voorbehouden is aan de raadsleden, doorgaans enkele weken na het rondetafelgesprek.

Spannend
Het wordt morgen best spannend voor de raad. Slaat de nieuwe formule aan? Snappen de (potentiële) deelnemers waar het om draait? Is duidelijk genoeg wie welke rol vervult? Komen er op het rondetafelgesprek mensen af? En dat laatste vooral in de hoedanigheid van gesprekspartner.

Dat het wennen zal zijn, ligt voor de hand. Wennen voor iedereen die erbij is. Daarom ook is het rondetafelgesprek tevoren niet helemaal met regels dichtgetimmerd. Dan kan de voorzitter (morgen is dat raadslid Jop Kluis van AB) handelen al naar gelang dat vereist is voor een goede, zakelijke discussie die ook nog eens to the point is.

Onderwerp inbrengen
De actieve betrokkenheid van burgers en ondernemers mag van de raad zelfs nog een stapje verder gaan. Ze kunnen ook zelf onderwerpen voor het rondetafelgesprek aandragen. Onderwerpen die niet op de eerstvolgende raadsagenda staan.

Daarvoor geldt eveneens de eis dat de indiener het onderwerp vóór het middaguur bij de griffie moet aanmelden. Er is echter nog een 'maar': de voorzitter beslist of het die avond inderdaad ter sprake komt.

Wijst de voorzitter een bespreekpunt af, dan zal hij dat netjes verklaren. Het kan ook zijn dat hij een onderwerp wegens tijdgebrek moet doorschuiven naar de volgende keer. Morgen is er in principe tien minuten voor niet officieel geagendeerde onderwerpen ingeruimd, aan het eind van de vergadering, naar verwachting tegen tien uur.

Verplaatsing markt
Er staan voor morgenavond drie agendapunten op het programma. Een daarvan is verschuiving van de weekmarkt naar het Praamplein. Wie zitten er bij die bespreking aan de raadstafel? Raadsleden, fractieassistenten, de dienstdoende wethouder (in dit concrete voorbeeld Ad Verburg) en ondersteunende ambtenaren.

Verder zijn mogelijk van de partij belanghebbende ondernemers, marktvertegenwoordigers en wijkbestuursleden alsook belangstellenden die zich opgeven om mee te praten. Verschil met het 'oude' beraad is dat daar 21 raadsleden/fractieassistenten zaten, tegen nu hoogstens tien, in wisselende samenstelling.

Andere onderwerpen
Een ander gespreksonderwerp betreft een besluit om vergunning te verlenen voor de bouw van een nieuwe woning op Oosteinderweg 232, in afwijking van het bestemmingsplan en volgens een versnelde procedure.

Verder is er een presentatie van de gemeentelijke rekenkamer over een verbeterd inzicht van raadsleden in een lastige materie, namelijk woningbouwprojecten. B&W zal in een later stadium met aanbevelingen daarover komen.

Evaluatie
Er staan tot eind dit jaar zeven rondetafelgesprekken op de raadsagenda. Dat is maandelijks eentje, op de zomerperiode na. Ze vallen normaal gesproken op donderdag, de gereserveerde dag voor raadsvergaderingen. Omdat het komende donderdag Witte Donderdag is, een christelijke feestdag, is gekozen voor de woensdag.

Over een halfjaar evalueert de gemeenteraad of het rondetafelgesprek aan zijn doel beantwoordt.

● Aanvang rondetafelgesprek: 20.00 uur. Locatie: raadzaal. Iedereen is welkom
● Voor agenda klik hier (scrol daar naar juiste datum, 16 april)
● Meepraten? Onderwerp indienen? Dealine: woensdag 12.00 uur. Mail of bel (387516) de griffie

Foto's: (boven) de leegloop van de weekmarkt is een van de redenen voor verplaatsing, (midden) AB'er Jop Kluis zit eerste rondetafelgesprek voor, (onder) de raadstafel is morgen niet alleen voor raadsleden en fractieassistenten, maar ook voor anderen. (foto's boven/onder archief AalsmeerVandaag, midden Patrick Spaander)
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel