Gratis campagnetips van Jelle Beemsterboer (CDA) voor verkiezingen maart

Voer een heel actieve campagne. Wees enthousiast. Vertrouw op een sterk resultaat en straal dat uit. Weet precies wat er onder de mensen leeft en draag dat uit. Zorg dat je steeds zichtbaar bent. Ga allereerst voor het behoud van je vertrouwde achterban. Claim thema's die jij belangrijk vindt. Laat horen waar je voor staat. Zet grote thema's desnoods (vrij) radicaal neer. Herhaal je boodschap zoveel mogelijk. Besef dat kiezers je pakkende anekdote onthouden. Kijk goed rond hoe je je campagnebudget moet inzetten. Gebruik de sociale media. Zorg voor een goede mix binnen je campagneteam. Weet dat je vrijwilligers het belangrijkste zijn wat je hebt. Hang je verkiezingsposters eerder op dan de andere partijen, en hang ze overal. Kies een pakkende leus, die een gemêleerde groep kiezers aanspreekt.

Dat was in een notendop de les 'campagne voeren' die CDA'er Jelle Beemsterboer op 26 juni in het Dorpshuis gaf. Hij was door de Aalsmeerse partijafdeling uitgenodigd om CDA-leden te inspireren voor de komende verkiezingsstrijd. Inzet: zoveel mogelijk CDA-zetels bij de gemeenteraadsverkiezingen op 19 maart 2014.

Goed verhaal
Het getuigde van ruimhartigheid en geloof in eigen kunnen volgend jaar dat het CDA de avond, na wat plichtplegingen in een besloten deel van de ledenvergadering, openstelde voor een ieder die nieuwsgierig was naar een goed verhaal. Natuurlijk, er was een belangrijke andere reden voor openbaarheid. De partij maakte de lijsttrekker (Robbert-Jan van Duijn, zie eerder artikel) bekend en wilde dat graag breed rondbazuinen, trots als ze was.

Toen de gedreven, jonge politicus Beemsterboer, fractievoorzitter in Schagen, van wal stak, vroeg hij eerst professioneel of er pers in de zaal aanwezig was. In dat geval zou hij niet alle sheets gebruiken… Achteraf bekende hij er slechts twee niet gebruikt te hebben. Die hield hij het liefst voor intern CDA-gebruik. Onder het motto dat je niet al je troeven vooraf aan je tegenstanders hoeft te tonen.

Zetels binnenhalen
Toch gaf zijn presentatie, die hij met verve deed, zicht op wat Aalsmeer de komende acht maanden van CDA-zijde te wachten staat. Zeker na 1 januari 2014, wanneer de verkiezingsstrijd in alle hevigheid zal losbarsten. Veel van zijn aanbevelingen waren voor elke partij leerzaam en handig om op een rijtje te hebben. Maar veel nieuws zat er niet tussen.

Om 'nieuw' op zich gaat het volgens hem ook allerminst. Het draait om de buit straks: hoeveel zetels je binnenhaalt. Beemsterboer zei ook dat hij het land door was geweest om te leren hoe je campagne kunt voeren. Het boeiendst in zijn betoog waren de accenten die hij anno 2013 legde.

Niet kopiëren
De verkiezingen in de fusiegemeente Schagen vonden eind vorig jaar plaats. Het CDA, met Beemsterboer als lijsttrekker, maakte toen een klapper van jewelste, door 9 van de 29 zetels te veroveren. Tweede werden PvdA en VVD, elk met… 5 zetels. Een succesvolle campagne? Ja dus. “Maar,” waarschuwde hij, “kopieer onze campagne niet. Pik er ideeën uit en voeg er dingen aan toe uit Aalsmeer. Je moet zélf nadenken.”

Mikken op 10 zetels, wat Beemsterboer deed, was “absurd”. “Maar we hadden een bruisend campagneteam dat ervan uitging dat we de verkiezingen gingen winnen.” De CDA'ers gingen telkens met een grote groep op campagne. In uniform, een CDA-hesje. Ze trokken de straten door en hadden lol. Dat leverde positieve associaties op bij de inwoners. “Dat is iets anders dan SP'ers die op de laatste dag 's morgens met een sjagrijnig gezicht een kaartje door de brievenbus gooien.”

Campagneleus
De CDA-verkiezingsposters in Schagen waren gesierd met de vlotte kop van Beemsterboer en de leus 'Fris en Verstandig'. Die slogan sloeg aan. “Het moet een kreet zijn voor een zo breed mogelijke groep mensen. Niet alleen gericht op mensen die altijd al CDA stemmen, maar ook op een grote, niet uniforme groep waarvoor het CDA een serieuze optie is. Als je twee tegengestelde begrippen met een positieve lading bij elkaar zet – dat werkt,” wist hij.

Een ijzersterke campagneleus dus. Het was de gratis “geheimtip” van Beemsterboer die avond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel