FloraHolland: scherpe keuzes maken na ‘eenmalig’ verlies

Het zijn zware tijden voor FloraHolland, waar de bomen allang niet meer tot in de hemel groeien. De omzet was vorig jaar met € 4,4 miljard weliswaar ietsje hoger (+1,6%) dan in 2012, maar toch leed het landelijke veilingbedrijf een verlies van € 7,4 miljoen. “Dat verlies zien we echter als eenmalig,” vergoelijkte de nieuwe algemeen directeur Lucas Vos op de persconferentie over de jaarcijfers van FloraHolland op 20 mei. De sierteelt is altijd al een “sterke, solide” bedrijfstak gebleken en met het reeds ingezette reorganisatietraject Kompas moet het weer goedkomen. Vos was in elk geval optimistisch gestemd.

Later dit jaar denkt hij het antwoord te kunnen geven op de vraag hoe de strategie voor de jaren tot 2020 eruit ziet. Nu is 'FloraHolland anno 2014' nog een mooie verpakking met een strik eromheen. Vos kon desgevraagd niet verklappen wat erin zit, ook al omdat hij het zelf nog niet precies weet.

Scherpe keuzes
De komende maanden studeert de veiling hard verder en moet er een “duidelijke richting” uit de bus komen. Die ontbreekt de laatste tijd. Kwekers en kopers zien volgens de algemeen directeur dan ook “niet goed waar we heen gaan”. “We moeten scherpe keuzes maken,” klonk het.

Zeker is dat de dienstverlening op de schop gaat. De veilingklok neemt verder in belang af. En kopers en kwekers sluiten steeds vaker directe transacties af, waarbij de veiling slechts de financiële afwikkeling doet. In de verdeling op de veilingvloer zijn dan ook steeds minder mensen nodig.

Logistiek draaipunt
De “beste marktplaats van de wereld” blijft als “logistiek draaipunt” volgens hem nog wel een tijdje bestaan. Ook omdat veel exporteurs hun bedrijven vlakbij de veiling gevestigd hebben. Voor hem is samen het sleutelwoord in deze zware tijden. Daarmee bedoelde hij samenwerking van “álle partijen” in de bloemen- en plantenketen.

“Ons bedrijf evolueert van een pure veiling waarbij bij wijze van spreken alle vraag en aanbod fysiek samenkomen, naar een bedrijf dat in een internationale, virtualiserende keten, met grotere spelers en nieuwe afzetkanalen, zijn plek vindt,” zei Vos het in mooie woorden.

Krimp van 200 fte
De maatregelen die al genomen zijn, hebben geleid tot een personeelskrimp van “zo'n 200 fte”. “En dat gaat niemand gemakkelijk af. Zeker niet de mensen waar we helaas afscheid van genomen hebben of nog moeten nemen.” Voor hen is een sociaal plan van kracht.

Vanwege dat sociaal plan ontstond in de dagen voor Valentijn, begin februari, een staking waar een deel van de veilingmedewerkers aan deelnam. Vlak voor de bloemenfeestdag sloten veiling en vakbonden een zogenoemd Valentijnakkoord. Dat was het startsein tot een betere relatie van FloraHolland met bonden en personeel, getuige ook de onlangs afgesloten cao. 

Onvoldoende gehoord
De, voor de veiling unieke, staking ging behalve over het sociaal plan volgens Vos ook over “onrustgevoelens onder de oppervlakte” en over “onzekerheidsgevoelens”. De medewerkers voelden zich “onvoldoende gehoord”. “We hebben hun boodschap ter harte genomen en praten met onze mensen over verbeteringen.”

Tussen 2008, toen de landelijke fusieveiling startte, en eind 2013 nam het personeelsbestand met 700 fte af. Vorig jaar kon FloraHolland het volgens Vos niet met natuurlijk verloop af. Er waren extra ingrepen noodzakelijk. Maar vanaf dit jaar denkt hij verdere teruggang in medewerkers wel weer op te kunnen vangen met natuurlijk verloop. “Ik verwacht geen nieuwe reorganisatie,” merkte Vos op.

Klein plusje
De omzetontwikkeling dit jaar is nagenoeg hetzelfde als vorig jaar. “Een heel klein plusje,” kwalificeerde financieel directeur Rens Buchwaldt op 20 mei de stand van zaken. “Financieel zitten we op koers. De reorganisatie komt overeen met wat er verwacht was. We hebben goed grip op de kosten.”

Foto's: (hierboven) algemeen directeur Lucas Vos van FloraHolland aan het woord, financieel directeur Rens Buchwaldt kijkt toe (foto's Nils van Houts); (in kader) keurmeester in Aalsmeer (foto archief AV)

3,6 miljard bloemen en planten

CAV en Bloemenlust? Nee, die bestaan niet meer, sinds 1972. De VBA? Die naam verdween uit de boeken in de jaren negentig om plaats te maken voor het internationalere Bloemenveiling Aalsmeer. Per 1 januari 2008 fuseerden die veiling en het Naaldwijkse FloraHolland tot FloraHolland, daarmee hun bijna 100-jarige zelfstandigheid opgevend. Behalve in Aalsmeer en Naaldwijk, van oudsher de grote jongens, zijn er vestigingen in Rijnsburg, Bleiswijk en Eelde.

De Aalsmeerse veiling is door de jaren heen de grootste gebleven. Via de klokken hier is vorig jaar € 1,1 mld binnengehaald (Naaldwijk € 0,7 mld). Er gingen 3.406.000.000 snijbloemen (waarvan ruim eenderde uit het buitenland, Oost-Afrika voorop) langs de klokken aan de Legmeerdijk en 188.000.000 planten.

Meer kopers
In Aalsmeer veilden 4617 kwekers (Naaldwijk 3989) in 2013 hun bloemen en planten, 158 minder dan een jaar eerder. Er waren vorig jaar 734 handelaren (Naaldwijk: 654) actief, oftewel 19 meer dan in 2012.

De landelijk omzet van FloraHolland van € 4,4 miljard is een optelsom van de klokomzet (€ 2,2 mld) en de bemiddelingsomzet (€ 2,1 mld). Omdat bemiddeling tussen kweker en koper zich op landelijk niveau afspeelt, zijn er geen afzonderlijke cijfers beschikbaar van bijvoorbeeld de Aalsmeerse veiling.

 


 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel