Aalsmeer werkt aan attractieve ‘recreatieagenda’

Toeristen in Amsterdam blijven vier dagen in de hoofdstad zelf en trekken daarna nog vier uur uit voor een bezoek daarbuiten. Dat vertelde Anne Marie Dees van Amsterdam Marketing vorige week dinsdag op een openbaar informatief overleg van B&W met de gemeenteraad.

Maar, voegde ze eraan toe, in die paar uur zit ook de reistijd. Bezoekers die met de bus (buitenlandse toeristen maken vooral gebruik van het openbaar vervoer) op en neer naar Aalsmeer reizen, zijn er twee uur mee kwijt. De overige twee uur kunnen ze in Aalsmeer besteden.

Pluspunten
Maar… valt hier voor die bezoeker wat te beleven? “Er is nauwelijks iets om ze hierheen te trekken,” stelde wethouder Jop Kluis van recreatie die avond nuchter vast. Volgens Dees heeft Aalsmeer wel twee enorme pluspunten: de bloemenveiling én de Westeinderplassen. Een duo potentiële goudmijntjes waar menige gemeente in de regio Amsterdam jaloers op is.

Het 'bezit' op zich van de “grootste plas van Holland” is evenwel geen garantie voor bezoek. Gemeente en ondernemers moeten “concreet nadenken hoe ze mensen kunen verleiden”, merkte Dees dan ook op. Bij bloemen snapt iedere toerist wat je bedoelt, bij water is dat volgens haar “veel ingewikkelder”. Want “wat kun je er precies beleven?”

Belevingscentrum
De veiling trok drie decennia geleden ruim 200.000 bezoekers per jaar, maar dat aantal is gekelderd naar zo'n 80.000 op dit moment. De aantrekkingskracht krijgt waarschijnlijk echter een kapitale impuls, gaf de wethouder hoopvol aan.

Want, zo legde Kluis uit, FloraHolland is ver gevorderd met de ontwikkeling van Floriworld, een prestigieus belevingscentrum op het veilingterrein dat volgens “voorzichtige” schattingen 300.000 bezoekers kan trekken. Kluis zou zelfs niet vreemd opkijken als er straks een half miljoen komen.

Samenwerking
Van de tweehonderdduizend toeristen kwamen er vroeger “vier op het dorp”. Dat moet méér worden, vindt Kluis, die de contouren van een gemeentelijke recreatievisie schetste. Dan zul je bezoekers een breed recreatiepakket én een uitstekend bereikbaar dorp moeten aanbieden. Als je Aalsmeer aanprijst als Gastvrij Bloemendorp aan het Water, moet je iets in handen hebben wat je echt “waar kan maken”.

De wethouder heeft daartoe de eerste recreatievisie opgesteld in nauwe samenwerking met ondernemers in de sector. Hij zei nadrukkelijk zich door hen gesteund te weten. Er is volop werk aan de winkel, bijvoorbeeld zolang er nog maar “marginaal bootjes te huur” zijn.

Nieuwe kansen
Aan nieuwe kansen voor waterrecreatie geen gebrek, wist Kluis. Hij noemde aansprekende mogelijkheden als kanoverhuur, dineren in kassen, overnachten op eilanden, suppen, de meerval-experience en een drijvende bloemenmarkt. Van van alles mag er van hem méér komen: toeristische arrangementen, overnachtingsmogelijkheden, camperplaatsen, fietsfaciliteiten, passantenhavens (“De bestaande zijn te klein”) en horeca aan het water.

Het wordt in de ogen van de wethouder een uitdaging om bloemen en water “aan elkaar te koppelen”. Nu zijn het “twee gescheiden werelden”. Ook letterlijk want met de bus van veiling naar plas kost de toerist “twintig minuten”.

Onbekend in regio
Kluis riep zijn gehoor op om over de grenzen van de gemeente heen te kijken, om zo “samen dingen te bedenken en realiseren”. Al was het alleen maar om de Aalsmeerse bekendheid en zichtbaarheid in de regio te vergroten. “We zijn er onbekend, dat moeten we oppakken.”

Gemeente en ondernemers gaan op korte termijn een “agenda recreatie en toerisme” opstellen. Nog vóór de zomer zal de gemeenteraad er een besluit over nemen. De agenda is een “speerpunt” voor Kluis. “Er zijn 1162 mensen die in de sector hun brood verdienen. Daar kan veel meer uitkomen,” zei hij.

Gouden regel
“We moeten op zoek naar een nieuwe identiteit aan het water, waar een ieder zich in herkent,” vatte Kluis zijn betoog samen. Intussen mag de liefhebber zich het hoofd breken over een nieuwe slogan voor Aalsmeer die de lading dekt. De wethouder heeft er alvast een adviesclub voor ingehuurd.

“Het zal nog wel een poosje duren voor wie die ene gouden regel hebben. Daar kunnen we niet op wachten.”

Foto's (van boven naar beneden): impressie van Floriworld (beeld FloraHolland), duik bij Westeinderpaviljoen, portret wethouder Jop Kluis en Fort Kudelstaart (AV-archief)

– advertentie –

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel