‘Aalsmeer heeft zich oor laten aannaaien bij Schiphol’

Schiphol leeft hier. Dat viel maandagavond weer op te maken uit de opkomst op het wijkoverleg in Aalsmeer Oost waar vlieghinder de blikvanger was. Of liever, de invloed van omwonenden op hinderbeperking. Hébben die invloed? Ja, vond inleider Eef Haverkort van de overkoepelende bewonersorganisatie VGP (Vereniging Gezamenlijke Platforms Schiphol).

Een zeventigtal mensen was komen opdraven om Haverkort aan te horen. Ook “veel mensen” uit andere wijken, constateerde voorzitter Sem van Hest van het wijkbestuur. Maar die sloot hij uit van vragen stellen en meepraten. “Dat kunt u doen via e-mail,” besliste Van Hest streng. Maar tot veel discussie kwam het niet, omdat Haverkort een uur nodig had voor zijn betoog én wegens tijdgebrek – er stond meer op de agenda.

Druk houden
De boodschap van Haverkort was dat Schiphol ongeremd zou zijn gegroeid als bewonersvertegenwoordigers niet eendrachtig in het geweer waren gekomen. De krachtenbundeling van omwonenden blijft volgens de VGP-woordvoerder noodzakelijk om druk te kunnen houden op Schiphol en de politiek.

Daarom riep hij iedereen op lid te worden van het wijkoverleg, door het zetten van een handtekening. Er zijn minimaal 50 leden vereist. Daarmee kan het wijkbestuur, sinds enige tijd lid van de VGP, kiesmannen aanwijzen die meebepalen wie er namens Aalsmeer wordt voorgedragen voor de nieuw te vormen Omgevingsraad Schiphol, per 1 januari 2015 de opvolger van de welbekende Alderstafel en regionaal overlegorgaan CROS.

Lid is degene die, naast zijn handtekening, (verifieerbare) persoonsgegevens achterlaat. Voorzitter Van Hest toonde zich na afloop verheugd dat de meeste aanwezigen zich opgaven.

Heel triest
De VGP, niet gekant tegen Schiphol, is volgens Haverkort uit op het beperken van de groei van de luchthaven en het beperken van de vlieghinder. Vlieghinder waar Zwanenburg en Aalsmeer het meest de dupe van zijn, omdat ze het dichtst bij Schiphol liggen. Hinderbeperkende maatregelen voor Aalsmeer? Die zijn er niet, bekende hij.

Een zekerheid is dat de vliegtuigen zullen blijven overvliegen. “Als Schiphol groeit, zal het grootste deel van de groei over de Aalsmeer- en Zwanenburgbaan gaan. Heel triest, maar zo ligt het. Des te groter is uw belang dat Schiphol niet verder groeit.”

Nooit onderzocht
Andere belangen van Aalsmeer? “Dat de milieunormen niet op de helling gaan. Want dan staan de sluizen open,” stelde Haverkort. Op een vraag uit de zaal naar het effect van de luchtverontreiniging legde hij uit dat de brede onderzoeken tot nu toe altijd de complete Schipholregio betroffen. “Er is nooit onderzocht wat de uitstoot voor Aalsmeer betekent.” Komen hier bepaalde ziektes vaker voor? Overlijden er relatief meer mensen vanwege uitstoot van gevaarlijke stoffen? Dat is onbekend.

Aalsmeer moet er verder attent op zijn dat het bij de komende vervolgronde van de verdeling van de miljoenen voor projecten die de kwaliteit van de woonomgeving verbeteren, niet wéér naast de pot piest. “In de eerste ronde is Aalsmeer er bekaaid afgekomen. Hoe dat komt? De gemeente heeft niet goed opgelet en zich een oor laten aannaaien,” meende Haverkort. Volgens hem bestaat alom het besef dat Aalsmeer ditmaal “ruimhartig” bedeeld mag worden.

Eerlijker systeem
De VGP-woordvoerder noemde het nieuwe controlesysteem (normen- en handhavingsstelsel) dat Schiphol bindt aan afspraken, “eerlijker” en “evenwichtiger” dan het oude. “Het werkt ook beter.” Door uitgekiend gebruik van de start- en landingsbanen worden per saldo over de hele regio immers de minste mensen gehinderd. Niettemin blijft het in zijn ogen een uiterst ingewikkeld systeem dat niet in een paar woorden is uit te leggen en waar moeilijk een vinger achter te krijgen is.

Haverkort merkte op dat Schiphol heus zijn best doet zich aan de milieuregels te houden. Het is “weleens” misgegaan en één keer is er een hoge boete opgelegd. Aan de weg blijven timmeren als omwonenden blijft volgens de VGP'er een must.

Steentje bijdragen
Actieve betrokkenheid is er in het groot, in de nieuwe Omgevingsraad Schiphol. En in het klein, in de wijken in Aalsmeer. Als wijkbewoner kun je je steentje bijdragen door lid te worden van het wijkoverleg. Wie dat nalaat, moet straks zijn mond houden over Schiphol. Dat moest voorzitter Sem van Hest op het wijkoverleg toch nog even van het hart.

(foto's archief AV)

10 reacties

  1. @rhooyman, toen ik als Amstelvener in Dichtbij las over een inloopavond te Aalsmeer met spreker dhr Haverkort, sprongen bij mij ALLE seinen op rood. Ik belde de voorzitter van Aalsmeer Oost, die wat argwanend reageerde. Hij vroeg mij e.e.a via de mail te laten weten, hetgeen ik uitvoerig deed, met bewijsstukken er bij. Ik kreeg zondag het strakke, tamelijk krampachtige antwoord van voorzitter Van Hest. (Hij repte er niet over dat zijn wijkraad al lid was van VGP sinds januari 2014). Zijn bestuur wilde het gewoon door laten gaan, omdat het om informatie van en door een “deskundige” zou gaan, die hij zijn mensen niet wilde onthouden. Ook bood hij mij geen uitnodiging aan om ook te komen en eventueel het debat aan te gaan met Haverkort. Omdat ik de man erg goed ken, hij zeer lang van stof is en een betonnen kop lijkt te bezitten koos ik voor mijn eigenwaarde. Liever geen ordinair gedoe. Ik raad u aan: belt u eens met St. GEUS te Aalsmeer, of schiet oud-wethouder Rolleman, nu raadslid eens aan; mogelijk kan hij u iets wijzer maken?

  2. Ja, die vraag stellen wij al jaren, waar was/is iedereen toen we weer eens met rond de 10 personen uit Aalsmeer op de Aldersavond stonden eind vorig jaar in Hoofddorp? En de waarheid is in ieders beleving anders, daar zou ik me niet aan wagen. En er is ook nog zo iets als vakantie en dat valt soms samen met dit soort avonden. Maar zou het schelen in de geloofwaardigheid als wij daar ons zegje hadden gedaan?

  3. Jammer dat onderstaande mensen zich die maandagavond niet hebben laten horen. Ik hoor nu meerdere verhalen waarbij ik niet kan beoordelen waar de waarheid ligt.

  4. @Jump: Een zeer sympathiek en integere reactie! Dank u! Mogelijk bent u niet van de laatste ontwikkelingen op de hoogte. Dat kan je ook niet van elke burger verwachten. Maar die zijn o zo belangrijk! De flemert Haverkort, behorende bij VGP en afkomstig uit Zwanenburg, net als zijn maat ene dorpsarts Van Ojik, bedrogen de boel in 2008 dermate, dat de meerderheid van de bewonersplatforms van die Alderstafel wegstapte. Alders: als u niet instemt, doet u niet meer mee! 14 van de 26 platforms stapten op! (Oorzaak zie bovenstaand). Die 14, nu dus 18, vormden snel Bewonerskoepel BLRS. Eurlings en Alders lieten steeds weer horen dat het een unaniem advies betrof. Wanneer we destijds collectief nee hadden gezegd, dan zaten we nu niet op de blaren. Die Zwanenburgers zijn minstens van 5 smerige streken te betichten! Nu tracht Haverkort zieltjes te Aalsmeer winnen, om de zelfde streken t.g.v. Zwanenburg wederom uit te halen! Op gezag van de Tweede Kamer moest dhr Alders BLRS ieder kwartaal bijpraten, en dat gebeurde ook. BLRS heeft zeer veel deskundigheid in huis. Meer dan VGP en van een andere moraal!! BLRS bestrijdt NIMBY-gedrag. Elke regio waar dan ook met substantiële overlast neemt BLRS zeer serieus. Zo dienden 7 Platforms van BLRS gedocumenteerde bezwaren in tegen de al ingevoerde Uitklim-cq startprocedure, die nog meer herrie betekent voor de banen dichtbij. VGP keurde dat goed, zonder het besef dat het hier een ordinaire (kleine) brandstofbesparing voor KLM betekende. Enfin BLRS trad weer toe tot de ORS, opvolger van o.a. de Alderstafel. Maar Aalsmeerders, pas op: beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald…! Als dit VVA-stelsel ongewijzigd in een wet zou worden gegoten, dan zijn we in de aap gelogeerd. Met dank aan VGP… die dit gedrocht steunt… Wolven in schaapskleren…

  5. Gewoon even een opmerking/reactie van bewoners die steeds meer overlast ervaren op hun woonplek, dus niet wijzend naar wie of wat dan ook. Ons valt het op dat de discussies over Schiphol altijd afdwalen naar een bepaalde kant die totaal niet relevant is voor de toegenomen geluidsoverlast en je gezondheid en woonplezier. Opmerkingen zoals ‘dan ga je toch weg’en ‘je wist het toch’, die weet iedereen nu wel. Altijd leuke opmerkingen trouwens, en goed over nagedacht. Volgens ons is er niemand echt tegen Schiphol, en weet iedereen dat de luchthaven goed is voor heel veel werkgelegenheid etc. etc. Daar hoef je niet voor geleerd te hebben, maar sommigen vergeten dat Schiphol niet alleen zaligmakend is. Schiphol zit er en zal nooit meer weg gaan, dat is denk ik voor iedereen duidelijk. Maar vergeleken met jaren terug is het huidige vliegverkeer(overlast) niet te vergelijken met jaren terug (30 jaar en langer) en dat is het grootste probleem bij velen; het extreem vele extra geluid en niet te vergeten de fijnstof, kerosine, en we zijn nog lang niet op het eindpunt (niets geen stillere vliegtuigen, tenminste niet bij ons, op een na die meevalt, die van de Emirates). En daar gaat het volgens ons om in de overlastdiscussies, waar/wat is de maximale grens en wat is nog acceptabel om mensen te laten wonen in een buurt met door de jaren heen toenemende geluidsbelasting en vervuiling en wat daar in de toekomst nog bij gaat komen? Bewoners horen toch ook bij de economie of wordt dat vergeten? En hebben toch ook recht op een gezonde leefomgeving? En recht op een reële prijs voor hun woning als ze ooit nog eens weg willen? Als dat überhaupt nog kan?
    En een ieder in Nederland ervaart ergens overlast van, daar ontkom je niet aan, maar er zijn wel grenzen ook voor bewoners onder de Aalsmeerbaan en andere start- of landingsbanen waar dan ook. Een ieder mag hier een andere mening over hebben en het niet zo ervaren, maar maken ze het ter plekke mee, dan wordt het verhaal toch wel anders en schrikken ze van het kabaal dat over je woning gaat. Maar ja het gezegde blijft: zoveel hoofden zoveel zinnen, mits de schade niet uit je eigen portemonnee is en de overlast nog te behappen is. En daar moet in onze ogen een ieder die een uitgesproken mening heeft over klagers/bewoners eens wat meer bij stilstaan.
    Nee, het zijn eigenlijk geen echte klagers, het zijn bezorgde mensen die een beetje gezellig en gezond willen blijven wonen en niet hun woningwaarde steeds meer zien verdampen door de jaren heen en een zo goed als onverkoopbare woning. En nogmaals een ieder ervaart geluid anders en dat mag, maar ik denk dat het emmertje Schiphol voor Aalsmeer en omstreken inmiddels overvol zit. Genoeg is genoeg!

  6. Wat jammer dat het Aalsmeerse CDA de enige juiste en geschikte wethouder dhr Rik Rolleman, die echt voor minder groei voor Aalsmeer ging niet terug liet komen in het college. Het CDA van dhr Eurlings was jarenlang groot facilitator van groei op Schiphol. Gelukkig is de CDA-wethouder van Amstelveen nu weg. Arme Aalsmeerders (en Amstelveners, want de Aalsmeerbaan loopt ook voor een groot deel over Amstelveens grondgebied, Westwijk).

  7. 1) En Haverkort: “De boodschap van Haverkort was dat Schiphol ongeremd zou zijn gegroeid als bewonersvertegenwoordigers niet eendrachtig in het geweer waren gekomen. De krachtenbundeling van omwonenden blijft volgens de VGP-woordvoerder noodzakelijk om druk te kunnen houden op Schiphol en de politiek.”
    2) Dat is volstrekt buiten de waarheid, Cerfointaine kreeg er van VGP nog eens 85.000 vluchten bij, en VGP gaf de laatste 35 handhavingspunten weg… zodat de lokale rechtsbescherming van Aalsmeer en Amstelveen-Buitenveldert verdween. Wat was die Cerfontaine blij, met zo een deal; met de krediet- en klimaatcrisis in het vooruitzicht… Door de crisis nam de groei af, dus geen verdienste van VGP, dat met dit VVA-stelsel de deur wagenwijd openzette voor nog meer ongebreidelde groei. Conclusie dhr Haverkort is een wolf in schaapskleren, alleen voor eigen Zwanenburg gaand en de rest zal hem worst zijn. Lees verder op: http://www.stichtingswab.nl.

  8. Jammer dat GEUS zelf dan niets gezegd heeft. Waren zij er bij die avond of niet? Ja, dan wordt ook niets over gezegd. Jammer.

  9. Haverkort repte met geen woord over de Buitenveldertbaan, de meest gehinderde baan. Zeer dicht bevolkt gebied. En dat VVA-stelsel: een ordinaire normoprekoperatie, waar slechts dhr Haverkort en zijn Zwanenburg fiks van profiteerden. Pas maar op Aalsmeerders…!

  10. Goed initiatief van die wijk, alleen jammer dat er met geen woord gerept wordt over de Stichting GEUS (Geen Uitbreiding Schiphol) die al jarenlang strijdt voor de omwonenden van Schiphol in Aalsmeer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel