‘Werken aan hyperloop boeiend en inspirerend’

Door Leni Paul. De techniek in de ruimste zin heeft Myrthe van Vierzen altijd getrokken. Na de openbare lagere school in Aalsmeer-Oost (‘De Zuidooster’) volgde een opleiding aan het Keizer Karel College in Amstelveen waar al snel rekenen en wiskunde haar favoriete vakken werden. Een studie Werktuigbouwkunde aan de Universiteit in Delft lag voor de hand. Momenteel maakt de 23-jarige Aalsmeerse studente, die in Delft op kamers woont, deel uit van een internationaal team dat naarstig bezig is met een hyperloop. “Ik heb inmiddels mijn bachelor behaald. Sinds 2021 zit ik in het team en ik heb nu een tussenjaar genomen om me volledig in dit hyperloopproject te verdiepen. Daarna wil ik door voor mijn master.”

De hyperloop is een revolutionair nieuw transportmiddel dat de snelheid van een vliegtuig combineert met het gemak en energieconsumptie van een trein. En dat slechts voor een klein deel van de energie dat een vliegtuig kost. De hyperloop zal bijdragen aan het verkleinen van de CO2 voetafdruk van de transportindustrie. Deze zorgt namelijk voor ruim 31 procent van de totale jaarlijkse uitstoot van broeikasgassen. In 2030 moet de hyperloop een groot deel van het vrachtverkeer gaan vervangen en rond 2040 kan een groot deel van de korte afstandsvluchten worden vervangen door de hyperloop.

Prototype
Een lesje techniek, ons verklaard door Myrthe van Vierzen, een opgewekte jonge Aalsmeerse vrouw die duidelijk weet wat ze wil. Ze neemt ons, zegt ze, niet kwalijk dat wij de finesses van de hyperloop niet kennen. Geduldig legt ze ons uit wat het in juli aan de internationale pers te presenteren project inhoudt.

Het gaat bij de hyperloop om een vernuftig staaltje van techniek dat in de toekomst zowel passagiers als goederen op milieuvriendelijke en supersnelle wijze kan vervoeren. “In een hal zijn we met ons internationale team bezig met het prototype dat we hebben ontworpen en bouwden. Het is hard werken maar het is fantastisch om te doen en mede dat je met een internationaal stel studenten, 38 in totaal, zoiets kan realiseren is boeiend en inspirerend.”

Stille dood gestorven
Een primeur, de hyperloop. Het doet ons herinneren aan een prestigieus plan, onder meer ontwikkeld voor het vrachtvervoer van de Aalsmeerse vestiging van Flora Holland, waarbij ondergronds de vracht aan bloemen en planten zou kunnen worden aangeleverd op onze nationale luchthaven. Dit Ondergronds Logistiek Systeen (OLS) is een stille dood gestorven. Myrthe: “Ons systeem is niet te vergelijken met OLS. Het ging bij het OLS om vrachtvervoer en bij de hyperloop richten we ons vooral op personenvervoer.”

Myrthe geeft inzicht in de vele voordelen van de hyperloop die onder meer met minder energie de snelheid van een vliegtuig zal overtreffen, waarmee een bijdrage aan een duurzame toekomst wordt geleverd. Ze spreekt diverse malen over het enthousiasme van het gehele team. “Soms zijn we  ‘s avonds om tien uur nog met zijn allen bezig.”

Strenge selectie
Naar de Europese Hyperloop Week, die deze zomer in Nederland wordt gehouden en waaraan het Delftse team deelneemt, wordt reikhalzend uitgezien. En het wordt, zo blijkt uit Myrthe’s enthousiaste uitleg, een spannende gebeurtenis. Er zullen zich in Hilversum, waar het evenement plaatsvindt, 34 landen presenteren. Myrthe ziet deze presentatie met vertrouwen tegemoet. “Vorig jaar was deze competitie in Valencia, in de Verenigde Staten hebben Delftse studenten in 2016 ook meegedaan. Je moet gekozen worden voor deelname, uit 200 gegadigden worden 38 studenten uitgezocht. Er is een strenge selectie.”

Het team wat aan de hyperloop werkt met Myrthe op de tweede rij van boven uiterst rechts

Vrouwen in de minderheid
Techniek, inzicht in systemen en in complexe constructies, traditioneel zou je ondanks voortschrijdend inzicht en emancipatoire beweegredenen verwachten dat voor deze studie meer mannen dan vrouwen belangstelling hebben. Myrthe: ”Tot voor enkele jaren was dat ook het geval, maar er komen steeds meer vrouwelijke studenten naar Delft, hoewel vrouwen aan de TU nog steeds in de minderheid zijn. Het management, de chief engeneering, daar domineren nog steeds de mannen.”

Praktische vraag. Wanneer is de hyperloop een onderdeel van ons dagelijks leven? “Ik denk dat in 2030 de eerste cargoloop wel zal rijden.”

Doorgaans is Myrthe door de week in Delft waar ze ook lid is van de studentenroeivereniging Proteus. In het weekend is ze dikwijls bij haar ouders. Heeft ze nog iets met Aalsmeer? “Ik geef les op Zeilschool Aalsmeer, dat is heerlijk om te doen. Maar momenteel is mijn aandacht helemaal gericht op de hyperloop en zie ik uit naar de competitie komende zomer.”

Foto’s Jaap Maars en TU Delft

 

Eén reactie

  1. Goed verhaal Leni, in de tijd dat ik in Delft bouwkunde studeerde waren er maar enkele vrouwelijke medestudenten, ik begreep daar niks van, op de middelbare school en overigens ook op de lagere school, kwam ik meisjes tegen die wat schoolprestaties betreft beter waren dan ik. Helaas kregen zij niet en ik wel de mogelijkheid om door te leren, mijn moeder wist de toen heersende gedachte van laat je kind voor je werken te doorbreken en stimuleerde mij om te gaan studeren. Het doet mij goed te lezen hoe zo’n jonge dame haar eigen weg zoekt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel