De kas in met… Jan de Boer

Het idee voor een nieuwe serie interviews ontsproot aan het brein van Jan de Boer, topman bij de firma Barendsen Bloemen. Sinds enige tijd staat er op het dak van de bloemenveiling, precies boven de box van de bloemenexporteur, een opvallend glazen bouwwerk. Door De Boer neergezet met een bijzonder doel. “Hier kan ik mensen ontvangen, er kan vergaderd worden en daarnaast kunnen we van alles laten zien op het gebied van bloemen. Deze kas is een plek waar verleden, heden en toekomst elkaar ontmoeten.”
 
Het idee is om op deze locatie mensen uit te nodigen die iets hoopgevends te vertellen hebben. “Visionairs” noemt hij ze, mensen met een vernieuwende kijk op zaken. Dat kunnen mensen zijn afkomstig uit alle mogelijke richtingen: zakelijk, politiek, onderwijs, sport of welke achtergrond dan ook. Met enige regelmaat zullen er de komende tijd verhalen op AalsmeerVandaag verschijnen uit de kas van Jan.
 
Jan zelf bijt het spits af. Op een ochtend in de Valentijnsweek, als het nog behoorlijk fris is in de kas.
 
“We hebben hier een ouderwetse kwekerskachel staan. Alleen hij doet het nog niet,” verontschuldigt Jan zich. “Tegelijk hebben we hier ook de modernste led verlichting hangen. We zijn bezig met zonnepanelen en misschien maken we hier ook nog wel een groen dak. Schapen voor de begrazing? Ja, wie weet…”
 
Opmerkelijk verhaal
Het verkopen van bloemen wereldwijd. Daar is de Kudelstaartse kwekerszoon zijn leven lang mee bezig. Een exporteur zoals onze gemeente er velen kent. Maar wel een man met een opmerkelijk verhaal. De 54-jarige Jan de Boer is een radde prater, nooit om een gespreksonderwerp verlegen. Opleiding Mulo en MBO. Van jongs af aan had de jonge Jan de wens zijn vleugels uit te slaan en er volgden stages in onder andere Engeland, Frankrijk en Brazilië. Terug in eigen land kwam hij in dienst bij het exportbedrijf Hilverda om in 1991 te gaan werken bij Barendsen Bloemen. Bij dit oudste Aalsmeerse exportbedrijf (100 jaar) bracht hij het in die 25-jaar tot directeur.
 
Brein vol ideetjes
In de nationale en internationale bloemen- en plantenwereld staat de ondernemer bekend als een inventieve bloemenman die verder kijkt dan het eigen bedrijf. Hij maakte en maakt nog steeds deel uit van beroepsverenigingen zoals Blooming Breeders, Bloemenbureau Holland. Op vergaderingen in de groene sector verrast hij toehoorders graag met nieuwe ideeën. Dat een enkeling zich daarbij nog wel eens achter het oor krabt zal niet verbazen, maar het feit blijft dat er uit Jans koker al menig fris idee ontsproot. Zijn motto: mensen inspireren om ze een bepaalde kant op te krijgen. “Het is beter mensen iets te laten zien, dan te vertellen hoe jij vindt dat ze het moeten doen.”
 
Actualiteiten
Vaak wordt daarbij ingehaakt op actualiteiten Zo verraste hij drie jaar geleden de sector door met een aluminiumpraam vol oranje potplanten naar de Historische Tuin te varen om daar de Nederlandse prestaties op voetbalgebied te vieren. Recenter: in november charterde hij twee bussen en reed daarmee Kudelstaartse schoolkinderen naar de Internationale Bloemententoonstelling in Vijfhuizen. Het doel: de jeugd daar op speelse wijze (lees: op zijn Jan de Boers) kennis te laten maken met de tuinbouw.
 
Het lijkt voor hem een missie de sector wereldwijd te promoten.
“Het is zaak dat we voortdurend aandacht blijven vragen. De collectieve promotie is ook belangrijk, maar door het afgeslankte Bloemenbureau werd dit de laatste jaren behoorlijk minder en daarom vind ik het  noodzakelijk dat ik zelf, als ondernemer,  met nieuwe initiatieven kom.“
In een interview met het Financieel Dagblad merkte hij op: “De bloemenwereld is lui geworden.”
 
Dat zal zeker niet aan De Boer liggen. Neem alleen al de kas waarin het gesprek gevoerd wordt. Het idee borrelde op en in enkele maanden stond hij hier, boven op de veiling.
 
Brexitkas
“Ik noem het mijn Brexitkas. Het idee hiervoor deed ik op tijdens de plantendagen in Bingerden. Ik zag daar een kasje staan, was er weg van en heb direct stappen ondernomen. In de tijd dat de Brexit speelde was de kas net klaar. Ik ontvang hier onder meer mijn klanten, maar ook een groep seringenkwekers. ‘Urban Growing’, het oude en het nieuwe combineren. Ik zeg niet, vroeger was alles beter, maar diverse elementen moeten we bewaren. We moeten waarden van vroeger doorgeven en dat doe ik met deze kas. Ik vind het bijvoorbeeld heel erg jammer dat de kleine kwekers, met een bijzonder product vrijwel helemaal verdwenen zijn. Om die reden heb ik graag contact met die kwekers met een doorgaans klein areaal. Kwekers die specialistisch bezig zijn met hun bloemen en planten. Die kwekers en de daar voor openstaande handelaren wil ik bij elkaar brengen. Via een nog op te richten organisatie zullen we aandacht vragen voor hun producten, daar gaan we ons voor inzetten.”
 
Bakfietsproject
De Boer trok op de handelsbeurs in Vijfhuizen (IFTF) aandacht met een fleurige bakfiets voor het tentoonstellingsgebouw. Met dit ouderwetse vervoermiddel heeft de ondernemer grootse plannen. De oer-Hollandse fiets zal, als het aan De Boer ligt, opnieuw de wereld gaan veroveren.
 
“Mensen denken wel eens dat ik terug wil in de tijd. Dat klopt niet helemaal. Maar veel elementen van vroeger kunnen we op een andere manier goed toepassen in onze tijd. De binnensteden raken verstopt, bloemist-winkeliers hebben moeite met het tijdig en efficiënt rondbrengen van hun bestellingen en enkele Zwitserse klanten heb ik gewezen op de mogelijkheid een bakfiets in te zetten. Mijn wat ik noem ‘bakfietsproject’ zie ik echt als haalbaar en goed voor het milieu.”
 
Blikvanger
De Boer heeft voor het realiseren van een nieuw model elektrische bakfiets de samenwerking gezocht met een topontwerper uit de stal van sportautofabrikant Donkervoort. De gedachte is dat er een bakfiets op de markt komt die tegelijk een enorme blikvanger is maar aan de andere kant ook zeer efficiënt als het gaat om het bezorgen van producten. In het eerste geval bloemen, maar mogelijk vindt de fiets de weg naar een andere toepassingen. “Met name in de Zwitserse steden als Genève en Basel waar het nogal heuvelachtig is, kan een elektrische bakfiets zijn nut bewijzen. Voor de winkeliers daar is het: ‘als je in the picture bent, doe je zaken.’”
 
Melk, bier en wijn
Tot slot: hoe denkt Jan de jeugd verder warm te krijgen voor het bloemenvak? “Onbekend maakt onbemind. Als je opgroeit met melk en bier en je drinkt voor de eerste keer wijn, dan vind je dat niet te drinken. Dat is wennen, je moet het leren drinken. Zo werkt dat ook met jeugd en bloemen. Op een bepaald moment kom je er mee in aanraking en leer je het waarderen. Ik wil daarom nog meer inzetten op stages om jongeren warm te maken. We hebben stagiaires uit diverse landen gehad, die zijn zo enthousiast geworden dat ze nooit meer de bloemen uit gaan.”
 
Tekst Leni Paul en Arjen Vos, foto's Arjen Vos
 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin