Als het aan het Aalsmeerse college van B&W ligt wordt de Nationale Ombudsman, die al vanaf 2002 klachten van burgers over de gemeente Aalsmeer onderzoekt en beoordeelt, in de raadsvergadering van volgende week vervangen door de Amsterdamse Ombudsman. Die, volgens B&W, “weet wat er in de regio speelt.”
Uiteraard heeft de gemeenteraad hierover het laatste woord. Centraal moet de vraag staan: wiens belang is met de wisseling van ombudsman gediend? Het belang van de burger of van de gemeente?
De Nationale Ombudsman heeft sinds jaar en dag een groot aantal gemeenten tot 'klant' en heeft dus veel ervaring met geschilbeoordeling en -beslechting op gemeenteniveau. Waarom zou Aalsmeer niet van die expertise gebruik willen blijven maken? Is het belang van burgers gediend bij de beoogde wisseling van ombudsman? Die vragen moeten in de raadsvergadering van 2 oktober aanstaande toch uitvoerig aan de orde komen.
De burgers van Aalsmeer hebben recht op volledige transparantie van hun gemeentebestuur over dit belangrijke onderwerp. Die vonden steeds behoorlijk gehoor bij de Nationale Ombudsman en zijn dus absoluut geen vragende partij voor een switch. Vandaar dat ik de gemeenteraadsleden vandaag per brief een aantal suggesties heb gedaan voor vragen aan B&W over de motieven voor het voorstel.
Eén ding is zeker: de Nationale Ombudsman heeft zijn werk voor Aalsmeer en zijn burgers uitstekend gedaan. Hem nu afdanken onder het motto “Wij wensen waarborgen dat problemen met – of klachten over – de overheid serieus genomen en objectief afgehandeld worden”, is wat mij betreft volstrekt misplaatst. Past zo’n beslissing binnen het zo node nagestreefde ordentelijk bestuur van de gemeente? Ik waag het te betwijfelen.
De Nationale Ombudsman verdient hulde!