Van Cleeffkade-Stationsweg-Stommeerweg wordt de nieuwe N196

In juli 2016 is de Gemeenteraad akkoord gegaan met de definitieve plannen voor de herinrichting van de N196, de Burgemeester Kasteleinweg, met onder andere een vrijliggende busbaan OV en zes rotondes. De doorgang voor verkeer wordt op de N196 zodanig belemmerd, dat doorgaand verkeer alternatieve routes zal gaan kiezen. Dat lijkt een mooi plan.

 

Onlangs kwam echter een nauwelijks gepubliceerd rapport op tafel, waaruit blijkt dat de verkeersdruk over de route van Cleeffkade-Stationsweg-Stommeerweg-Kudelstaartseweg met meer dan 50 procent toeneemt, van 7.500 voertuigbewegingen per etmaal nu naar 11.500 na realisatie van de plannen met de N196. Wat er in feite gebeurt is dat door de belemmering van het doorgaande verkeer op de N196, de route over van Cleeffkade-Stationsweg-Stommeerweg-Kudelstaartseweg de nieuwe N196 wordt! En dit over een weg met voor het grootste deel niet-gescheiden rijbanen voor snel en langzaam verkeer. Vooral voor kwetsbare groepen als schoolkinderen en fietsers wordt dit hele traject levensgevaarlijk.

 

De bewoners aan deze wegen hebben de gemeente aangesproken op deze situatie, maar de gemeente stelt dat ‘er geen nieuwe feiten of omstandigheden bekend’ zijn, waarmee tijdens de besluitvorming rekening had moeten worden gehouden.


Dit is aantoonbaar onjuist. Ten tijde van de planning en de besluitvorming is de verkeerstoename van meer dan 50 procent door het Dorp/Stommeer/Hornmeer niet aan de orde geweest. De belangen en de veiligheid van bewoners worden hier bewust genegeerd.

 

Bovendien zijn de plannen rondom Aalsmeer-Waterfront, de herinrichting van de Poeloever voor recreatie, nog steeds niet afgerond. Recreatie langs een overvolle doorgaande weg, waar, zonder handhaving, hard gereden wordt? Het is vragen om ongelukken.


En daarnaast begint nu pas duidelijk te worden wat de impact van de Lidl zal zijn in de toename van het verkeer over deze route. Dit zijn dus allemaal nieuwe feiten die niet in de besluitvorming van juli 2016 zijn meegenomen.

Hoe dan wel? Dat is eigenlijk heel eenvoudig.

 

1.    Laat de plannen met de N196 gewoon doorgaan, maar haal de verkeersbelemmering voor het doorgaande verkeer er uit, zodat de voorkeursroute voor het doorgaand snelverkeer nog steeds de N196 blijft. Hierdoor zal de verkeersdruk op het dorp aanzienlijk afnemen.

 

2.    Neem maatregelen om de verkeersdruk op van Cleeffkade-Stationsweg-Stommeerweg-Kudelstaartseweg binnen de perken te houden. Maak bijvoorbeeld van de hele route een 30 km route en belemmer het doorgaande (niet-lokale) vrachtverkeer. En belemmer ook het doorgaande verkeer via de Bachlaan, zodat niet-lokaal verkeer de N201 zal gaan gebruiken.

 

3.    Handhaaf het stoplicht bij de Watertoren: essentieel voor een veilig Waterfront.

 

Het woord is aan het gemeentebestuur. De ambtenaren schuiven de zorgen en bezwaren van de burgers al te makkelijk onder tafel. Maar er zijn overtuigende redenen om de plannen betreffende de N196 aan te passen. Het gemeentebestuur kan een rampscenario, met niet al te veel moeite, nog vermijden. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel