Schiphol manifest Aalsmeer: over de ezel, de wortel en de stok

Onze gemeenteraad gaat 7 december om 20.10 haar Schiphol manifest vaststellen. Dat manifest is volgens de wethouder nodig omdat ‘het uitgangspunt van groei in balans met de omgeving voor delen van Aalsmeer niet meer van toepassing is’.

Dat valt inderdaad niet te ontkennen. Voor het eerst in de geschiedenis van dit dorp hebben we tussen 06:00 uur en 23.00 uur, over alle 365 dagen van het jaar opgeteld, meer dan 100.000 starts en landingen over onze daken gekregen. En dan reken ik de slaapverstorende nachtelijke starts en landingen over de zuidelijke Zwanenburgbaan niet eens mee. Om over de effecten op de gezondheid maar helemaal te zwijgen: hoeveel ultrafijn stof denkt u dat er dit jaar boven Aalsmeer is uitgestoten door 100.000 vliegtuigen?

Het doel van het manifest is – volgens de wethouder – om van alle bij Schiphol ‘betrokken partijen erkenning te krijgen voor deze problematiek en inzet om te onderzoeken hoe de kwaliteit van de leefomgeving kan worden verbeterd en zo nodig om tot passende compensatie te komen’.

Anders gezegd: als we alle bij Schiphol betrokken partijen even als een ‘ezel’ zien, wil de gemeenteraad die ‘ezel’ met dit manifest in beweging krijgen: om eens rekening te gaan houden met inwoners van Aalsmeer zoals u en ik.

Nu is algemeen bekend dat je een ezel alleen in beweging krijgt met een wortel en een stok. En dat is precies waar het in de vijf pagina’s verdere uitwerking van dit manifest aan schort.

Hoewel vriend en vijand van Schiphol al in maart 2015 hebben vastgesteld dat er in de Zuidoosthoek van Schiphol (lees: Aalsmeer en omgeving) geen hinderbeperkende maatregelen van betekenis te bedenken zijn, oppert het manifest louter marginale voorstellen zoals olifantsgras en een vliegweerbericht.

Met één uitzondering: een regeling voor mensen die de overlast van Schiphol niet meer aankunnen. Die moeten netjes kunnen vertrekken: uitkopen en verhuizen. Zodat er alleen nog mensen (komen) wonen die van het vliegverkeer geen last hebben en er ook niet onder lijden, want die zijn er gelukkig ook. Dit voorstel uit het manifest kan heel goed dienen als wortel voor de Schiphol ‘ezel’, maar dan moet er nog wel een stok in het manifest; want die ontbreekt. Ik doe een suggestie.

Hoe vervelend is het voor alle bij Schiphol betrokken partijen als er gerede twijfel zou zijn aan de rechtmatigheid van de groei? Als een gezaghebbend/gerenommeerd kantoor vast stelt dat verdere groei in strijd is met de wet Luchtvaart of met het recht op een veilige woonomgeving?

Er is namelijk genoeg aanleiding om te twijfelen of de wettelijke gelijkwaardigheidscriteria wel worden nageleefd. En volgens de Onderzoeksraad Voor Veiligheid is het in een groot deel van Aalsmeer zo onveilig, dat de woningen, die daar nu worden bewoond alsof er niks aan de hand is, hadden moeten worden gesloopt als Schiphol zou worden behandeld als elke andere industriële inrichting. Is nog meer vliegen dan nog wel rechtmatig?

Met de dreiging van deze juridische ‘stok’, zou de Schiphol ‘ezel’ best wel eens in de richting van de ‘wortel’ van uitkopen en verhuizen kunnen gaan bewegen. Wat denkt u?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel