Open brief – ‘Je werkt hier niet meer!’

Als Amstelvener en docent beeldende kunst kwam ik af op de tentoonstelling Kindertekeningen van kunstenaars in 2003 op de kinderkunstzolder in het Oude Raadhuis. Dit maakte me zo enthousiast dat ik contact zocht met Annefie van Itterzon en me opgaf als vrijwilliger.

Eerst voor de Kinderkunstzolder, maar spoedig daarna ook voor de werkgroep beeldende kunst als vrijwilliger bij het inrichten van tentoonstellingen in het Oude Raadhuis. Ook bij het bedenken en voorbereiden van de workshops, vooral die bij de Kunstroute. Vaak experimenteerden we samen aan het eind van de zomervakantie een dag met de diverse materialen. We vormden een hecht team.

De laatste 2 jaar werd de afbraak ingezet. Als eerste oorzaak de aangekondigde bezuinigingen van de gemeente. Als tweede oorzaak de houding van het bestuur. Er was nauwelijks belangstelling voor wat er gebeurde op de Kinderkunstzolder, bij de workshops en op de werkvloer.

Gelukkig waren er veel enthousiaste reacties van ouders en scholen op de gegeven kunstkijklessen. Communicatie van het bestuur met ons was er niet, Annemieke, Charlotte,  Louk en ik schreven een persoonlijke brief. Hierop is nooit op gereageerd. Ook andere pogingen tot communicatie sneuvelden.

Ik heb grote bewondering voor Annefie, hoe die ondanks alle tegenwerking, met groot enthousiasme veel plannen heeft ontwikkeld en baten heeft gerealiseerd. Er is € 40.000 gerealiseerd vanuit een gedegen businessplan zoals de gemeente dat had gevraagd.

Woorden schieten te kort om verslag te doen over wat er gebeurd is in de laatste maanden. Het bestuur: arrogantie van de macht? Onkunde? Evaluatie een onbekend instrument? De organisatie van haar ontslag zat in in hun planning, een fatsoenlijke overdracht vóór haar ontslag niet.

Op 4 mei kwam Annefie op verzoek van de voorzitter van de Vereniging van Tekenaars (welke tentoonstelling zij heeft voorbereid) nog naar het Oude Raadhuis. "Wat kom je doen? Je werkt hier niet meer!" 30 jaar schitterende tentoonstellingen. Einde verhaal.

Ik heb het bestuur een mail gestuurd waarin ik mijn medewerking aan de werkgroep per 1 mei heb opgezegd, en ook mijn donateurschap aan her KCA. Ik heb gezegd dat ik nog een uitgebreidere brief per post zou sturen, maar heb nu gekozen voor deze vorm. Een persoonlijke brief is zinloos, leert de ervaring.