Deelplan-A, Wegen rond Lidl:
Gebaseerd op de eerdere plannen van Joop Kok en Nico Dames.
Foto van het nieuwe wegenplan
Pas als het wegenplan vaststaat heeft het zin om na te gaan denken over de verdere ontwikkeling van het dorp en dus ook van het Raadhuisplein: dan blijft de boel helder.
Deelplan B
Het kan ook anders: 2edeelplan-B: Zijdstraat Molengedeelte
Molen verplaatsen:
Molen en het autentieke pandje er onder van de kapper en de tabakzaak mee verhuizen naar de Historische Tuin of een akker verderop.
De molen wordt daar weer zichtbaar van alle kanten in Aalsmeer en staat dan ook weer in de westenwind.
Samen met de Historische Tuin, met het restaurant in dat meeverplaatste pandje, samen met bv een klompenmaker en met de rondvaart vormen ze dan EEN touristisch atractie, bereikbaar over bv een grotere brug, zoals op het Raadhuisplein. (Voor de kapper en de tabakzaak kan compensatie-ruimte gevonden worden in leegstaande panden.)
Op de kosten van de wegen rond Lidl kunnen enige miljoenen bespaard worden als de betreffende plannen van Nico Dames daar uitgevoerd worden (zie: Het kan ook anders: Wegen rond Lidl: in Lezerspost). Het daar gespaarde geld kan voor deze ideeën weer gebruikt worden.
Kosten van het verplaatsen van de molen vallen best wel mee:
Doel van het verplaatsen van de Molen:
Na verplaatsing komt de Molen weer echt vrij te staan in de wind, aan het water en in het groen van de Historische Tuin en wordt weer echt zichtbaar voor iedere bezoeker op het Praamplein/Winkelgebied. Zo kunnen de Molen en het Restaurant en de Rondvaart elkaar opwaarderen. Het meeverhuisde pandje (van de Kapper en de Tabakzaak) wordt dan het restaurant in de Historische Tuin. Zo kan ook een grotere stimulans gegeven worden aan dag-horeca en restaurant omdat alles zichtbaar is vanaf het Praamplein, waar de meeste klanten beginnen en stoppen met shoppen.
De winkel-concentratie:
Een van de doelstellingen van de Centrum-visie is het behouden van winkeliers in het dorp.
De winkel-concentratie in de Zijdstraat is veel hoger dan op het Raadhuisplein. In de Zijdstraat handelt het om zo’n 60 winkels met één aan een gesloten front. Op het Raadhuisplein zijn er hoogstens 10 winkels, meer dan honderd meter van elkaar verwijderd, verdeeld in 3 groepjes (Lidl, op de van Cleeffkade en op het Raadhuis-plein).
Om de middenstand echt te helpen is het niet effectief om de hulp te concentreren op en rond het Raadhuisplein omdat het daar gaat om niet meer dan 10 winkels, die meer dan honderd meter uit elkaar liggen en NOOIT ook maar winkel-technisch of economisch één geheel zullen vormen.
Echte gemeentelijke hulp voor het behouden van winkeliers in het dorp is meer effectief in de Zijdstraat dan elders.
Voldoende en gratis parkeerplaatsen:
De winkeliers hebben via de landelijke norm een gebrek aan 388 parkeerplaatsen. De Gemeente heeft al in 2002-2003 beloofd dat er 85 nieuwe parkeerplaatsen bij zouden komen. Met de laatste verbouwing van het Praamplein heeft de Gemeente gezorgd voor slechts 17 nieuwe parkeerplaatsen terwijl er ook nog eens 75 verloren zijn gegaan. Dat betekent zelfs een tekort van 143 parkeerplaatsen tov de gemeentelijke belofte gedaan in 2003.
Verder Aalsmeer heeft per hoofd van de bevolking het hoogste aantal auto’s van heel Nederland.
De Gemeente heeft de parkeer-drukte zelf ook gemeten, en stelt: de drukte lijkt nu wel mee te vallen. Dat klopt wel, maar iedere winkelier heeft nu 30-50% minder omzet dan 5-10 jaar geleden en dus nu ook minder parkeerplaatsen nodig. Maar wachten totdat de economie weer aantrekt zal te laat zijn. Regeren is vooruit zien en daar en boven de Aalsmeerse winkeliers moeten zich nu nog meer promoten tov van andere winkelcentra en dat kan met voldoende en gratis parkeerplaatsen. Want goede winkels zonder voldoende en vrije parkeerplaatsen bestaan niet.
Het dooie Molenplein van nu:
Na verplaatsing van de Molen zal het Molenplein een echte levendige verbinding gaan vormen tussen de beide winkelstraten <Molenpad en Zijdstraat> met gratis parkeerplaatsen. Het zou een geweldige stimulans betekenen voor dát gedeelte van de Zijdstraat, waar de meeste lege winkels staan, ondanks die 50% nieuwbouw van de afgelopen jaren.
Gemeentelijke plannen om het Molenplein op te waarderen zijn een 10-tal jaren geleden ook gemaakt, maar daar is niets van terecht gekomen: zelfs een koekenbakker in een kraam zag het niet zitten evenals de oliebollenkraam met kerst niet. Dus daar oa horeca plannen, blijft bij plannen: dat moet nu wel bewezen zijn.
Als de economie in de Zijdstraat nog minder wordt zal er toegegeven moeten worden aan de wens om de auto weer in de Zijdstraat toe te laten: dan wordt de Zijdstraat weer echt een boodschappenstraat zoals vroeger.
Verdere spreiding van het aantal parkeerplaatsen over het hele winkelgebied is belangrijker dan het concentreren ervan op het Praamplein, omdat het winkelgebied zo ontzettend lang/uitgestrekt is.
Die ±50 nieuwe parkeerplaatsen op het Molenplein betekenen ook een ontlasting van het parkeerplaatsen-tekort op het Praamplein en zelfs op het Raadhuisplein.
Dit gebrek is nog groter geworden door de verplaatsing van de weekmarkt naar het Praamplein.
Deze ±50 nieuwe parkeerplaatsen op het Molenpad, kunnen ook gezien worden als een compensatie voor het stomme gemeentelijke gedoe:
Het tekort aan parkeerplaatsen volgens de landelijke norm is 388 parkeerplaatsen.
Het niet nakomen van gemaakte afspraken in 2003 (85 nieuwe parkeerplaatsen) en bij de verbouwing van het
Praamplein slechts 17 nieuwe parkeerplaatsen erbij met een verlies van 75 parkeerplaatsen, waardoor een gebrek van 143 parkeerplaatsen tov de gemeentelijke beloftes in 2003.
Het niet verplaatsing van de feesttent ondanks verschillende uitermate goede alternatieve plekken. Die feestweek
houdt bijna 2 weken lang alle parkeerplaatsen op het Praamplein bezet.
Het verplaatsen van de weekmarkt naar het Praamplein: nog meer tekort aan parkeerplaatsen juist in het midden van het winkelcentrum.
Het uitermate grote tekort aan parkeerplaatsen van het Zorgcentrum, dat de parkeerplaatsen voor het winkelende publiek oa bij Deen en bij drogist van der Zwaard veel te vaak bezet. Deze parkeerplaatsen worden misbruikt door de door de Gemeente afgegeven parkeervrijstellingen aan de werkers van het zorgcentrum.
Effectiviteit van parkeerplekken-spreiding:
De spreiding van parkeerplekken over het hele winkelgebied is uitermate belangrijk. Concentreren ervan op één plek is uit den boze, zeker bij een zo lang gerekt winkelcentrum als het dorp. De nieuwe parkeerplaatsen op het Molenplein zijn daarom veel effectiever dan nieuwe parkeerplekken op of onder het Raadhuisplein, op of onder het Drie Kolommenplein of onder het “oude postkantoor”. Daar zijn al parkeerplaatsen en die zijn ook nog eens aan de buitenrand van het winkelgebied en te ver weg voor klanten, die in de Zijdstraat of in het Molengedeelte willen gaan winkelen.
Molenplein als parkeerplaats:
Het Molenplein verbindt dan via parkeerplaatsen de 2 winkelstraten (Zijdstraat en Molenpad) beter met elkaar en geeft dan een buitengewone goede economische stimulans voor de winkels in het molengedeelte van de Zijdstraat, dat toch al jaren onderbedeeld is geweest met parkeerplaatsen, zelfs nadat echt de halve straat nieuw gebouwd is. Zo zie je maar weer hoe belangrijk parkeerplaatsen zijn.
Een zelfde gemeentelijke plannen-brouwerij om het Molenplein op te waarderen, is ook ongeveer 10 jaar geleden gemaakt, maar daar is niets van terecht gekomen: zelfs een koekenbakker in een kraam zag het niet zitten: dus dáár horeca plannen, blijft bij plannen. Dat is dus een dooie mus voorhouden.
Verder dient de Gemeente zo langzamerhand wel eens enigszins tegemoet te komen aan het uitermate grote tekort aan parkeerplaatsen van het Zorgcentrum, dat de parkeerplaatsen voor het winkelende publiek te vaak bezet. Parkeerplaatsen worden misbruiktdoor de afgegeven parkeervergunningen van het Gemeentehuis aan de werkers van het zorgcentrum.
Het doortrekken van de Weteringstraat naar de Burg Kasteleinweg:
Dit is voor het dorp van belang om de Dorpsstraat, om de van Cleeffkade en om de Stationsweg (dus het HELE dorp) te ontlasten van komend en gaand verkeer naar en van de winkels dwz het Praamplein en het Raadhuisplein, zeker als de economie weer aantrekt (hopelijk ook een beetje door deze nieuwe plannen).
Dat betekent dat de Punterstraat open moet blijven voor autoverkeer en de rijstrook zelfs 50 cm verbreed moet worden aan de ABN-zijde. Als de Punterstraat afgesloten is voor auto-verkeer en er zijn verkeers-opstoppingen op de Uiterweg, Stationsweg of in de Dorpsstraat dan is er geen enkele aanvoer en afvoer meer het Dorp in of uit. De Punterstraat is dus het overdruk-ventiel van het hele dorp en dient niet afgesloten te worden. Indien toch dan slechts voor 2-3 maanden vanwege de zomer en de zon, maar voor de rest van het jaar OPEN en 50 cm verbreed.
Verdere uitbreiding van horeca rond de Punterstraat, is mogelijk op de stoep naast de bakker en in de Zijdstraat, en ook verderop in de Zijdstraat (en op het Praamplein en Historische Tuin).
Toch nog twee vragen: Wie zou de hele Punterstraat als de horeca moeten bedienen? Wie anders dan de daar reeds bestaande winkels? De hele Punterstraat als horeca is voor deze winkeliers veel te veel en zij kunnen dat onmogelijk behappen. En een horeca-uitbreiding is daar niet meer mogelijk: alle gebouwen zijn reeds bezet.