Door: Leni Paul. Moed en durf zijn nodig om in deze coronatijd een concert te organiseren. Het Flower Art Museum waagde de stap en dat resulteerde in een verrukkelijke muziekavond op hoog niveau. Een terugblik op een schitterend en sprankelend hoogtepunt in donkere dagen.
‘Dertig’ was het magische getal waaraan Constantijn Hoffscholte zich als adjunct-directeur van FAM zich volgens de inmiddels weer strenger geworden regels diende te houden. Gevolg: niet knus bij elkaar zitten in de zaal en als je nog even de fraaie collecties in het museum wilde bekijken was Het Mondkapje verplicht.
Maar wat hebben we genoten van deze jonge musici. In de persoon van de in 1992 in Katwijk geboren Anneleen Schuitemaker die samen met collega en, zo hoorden we deze avond uit diens mond, ook in het dagelijks leven geliefde trombonist Jeffrey Kant al bij de eerste klanten het publiek wisten mee te slepen. Beide musici zijn verbonden aan orkesten van naam, te weten het Koninklijke Concertgebouw Orkest en het Westdeutsche Rundfunk Symphonie Orkest.
Zoals ook andere musici die eerder in FAM optraden, werd het weer een prachtige avond van grote klasse. FAM heeft behalve zijn museale functie, een goede en gewaardeerde plaats als top-concertzaal gekregen. De akoestiek is uitstekend, de sfeer uitnodigend en het is wel zeker dat we, na de beperkende coronatijd, nog vaak van mooie muziek-en zangavonden zullen kunnen genieten.
Diverse werelden
Het werd donderdag in ieder geval een onvergetelijke avond waarbij ook dit keer het Aalsmeerse publiek weer onder de indruk kwam van de betoverende klanken van deze niet alledaagse combinatie van muziekinstrumenten. De beide musici leidden ons langs diverse werelden, zowel in de tijd als ook in muziekgenres. Zowel muziek uit de zestiende en de zeventiende eeuw als daarnaast de eigentijdse klanken uit de Argentijnse muziekwereld werden over ons uitgestrooid.
Naast de Engelse componist Ralph Vaughan Williams, die, ondanks zijn gevolgde lessen bij Ravel, zich altijd heeft vastgebeten in de muziekhistorie van zijn vaderland, konden we imaginair reizen door Spanje. Succes ook bij de opzwepende klanken van de veelzijdige muziek van Leonard Bernstein. De uit zijn dorp in Oekraïne verdreven Rus werd in Amerika beroemd als componist, pianist, muziekpedagoog en dirigent, maar zijn naam werd bij velen vooral bekend door de West Side Story. Een feest der herkenning voor velen.
Máxima
Bekendheid in ons land verkreeg de Argentijn Astor Piazzolla. Je moet wel onder een steen hebben geleefd als je niet bij het horen van zijn Adios Nonino het beeld van koningin Máxima in de Nieuwe Kerk ziet opdoemen. Dat we dit bekende nummer deze avond zelfs twee keer konden horen lag voor de hand.
Het werd noodgedwongen een kort concert. Na een uur nog snel ‘gemondkapt’ langs de kunst, maar in ieder geval gingen we gelouterd en tevreden, dat we in gedachten ver van de coronatijd hadden kunnen genieten van een juweel van een avond, naar huis.
Foto’s Anna Maria Mantel en Sjaak Koningen
ALS_Ansichtkaart_WensZorg_A6_v3