Door: Jan Dreschler. Dit jaar bestaat Kunst en Cultuur Aalsmeer (KCA) dertig jaar. Reden genoeg voor een feestje. Oorspronkelijk zou het een informeel gebeuren worden, maar het groeide uit tot een feestelijke bijeenkomst waarbij zelfs een hoogwaardigheidsbekleder met zijn entourage langskwam. Dit alles vond afgelopen zondag plaats in het Oude Raadhuis.
Die locatie ademt op zichzelf al een feestelijke sfeer dankzij de fraaie kunst aan de muren: in de ene zaal textiele kunst van Marijke van Oostrum, in de andere zaal foto’s van Yvon van Haaften. De expositie draagt de titel ‘Donker Licht’ en is nog te zien tot 21 december.
‘Extra hulp zou fijn zijn’
Natuurlijk was er een toespraak van de voorzitter en zakelijk leider van KCA, Ulla Eurich, die een overzicht gaf van de activiteiten van het afgelopen jaar. En dat is indrukwekkend: tien concerten, zeven cabaretvoorstellingen, zeven exposities en de Kunstroute Aalsmeer, de grootste in de regio. “Het culturele jaar loopt nu zo’n beetje ten einde, maar er staat alweer het nodige gepland voor 2026 en 2027. Enkele vrijwilligers hebben hun werkzaamheden beëindigd, en er zijn nieuwe vrijwilligers bijgekomen. Bij al het werk dat verzet moet worden zou het echter heel fijn zijn als er nog wat extra hulp zich zou aandienen.”

Sinds de coronaperiode is de belangstelling voor de activiteiten van KCA aanzienlijk gegroeid. Ook elders in de regio lijkt die trend zichtbaar. Het is alsof men heeft ontdekt dat er in de eigen woonplaats verrassend veel te beleven valt.
Kritisch
Naast de bestaande programmering kijkt KCA volgens Ulla ook verder vooruit: “Het toverwoord daarbij is vernieuwing. Wat wij doen valt in de smaak, maar tegelijkertijd hebben we te maken met een kritische consument die weet dat er in de regio veel te kiezen valt en zich die kritische houding kan permitteren.”
Een van de nieuwe ontwikkelingen is een cursus toneel. Een langgekoesterde droom van KCA is om opnieuw een grote toneelproductie op de planken te brengen, maar er zijn momenteel te weinig ervaren acteurs in Aalsmeer en Kudelstaart. Daarom start KCA een eigen opleiding waarvoor men zich kan aanmelden.

Een tweede speerpunt is het werven van extra vrijwilligers, zowel voor uitvoerende taken als op bestuurlijk niveau.
Gedichten en muziek
Daarnaast is een Raad van Advies ingesteld om mee te denken over hoe de organisatie van KCA zich in de toekomst zou kunnen ontwikkelen. Zitting in deze raad hebben Ben van der Sluis, Karin Eveleens, Erik Dol en Ap Eigenhuis, die tijdens de bijeenkomst werden voorgesteld.
Dorpsdichter Marcel Harting droeg een speciaal voor KCA geschreven gedicht voor, waarin in dichtvorm de verschillende onderdelen van het KCA-programma voorbijflitsten. Daarna volgde een verrassing: een gedicht van Thomas Pouw, de eerste junior-dorpsdichter van Aalsmeer. Hij zou ook de jongste dichter van Nederland zijn. Zijn korte gedicht droeg de titel ‘Kunstenaar zijn’.

Voor de muziek zorgde Lisa Kaaijk, die achter de piano plaatsnam en ook zong. Haar optreden was bijzonder gevarieerd, met klassieke stukken, meezingers en later, toen de bekende saxofonist Robert Tuinhof aansloot, kunstig uitgevoerde jazzmuziek.
‘Creatieve trilling’
Maar eerst moest zij in de toetsen voor enkele sinterklaasliedjes, want onverwacht verscheen de goedheiligman, vergezeld van enkele roetveegpieten.
Het werd een hilarisch intermezzo, waarbij bleek dat Sint, nu hij zich niet te midden van ‘gelovigen’ bevond, zich wat minder bisschoppelijk gedroeg. Hij wist menigeen te verleiden tot het zingen van een passend lied, leerde het publiek het verschil tussen een groot en een klein applaus, maar moest ook constateren dat op schoot zitten bij Sint tegenwoordig eigenlijk niet meer kan.

Zijn slotwoord: “Er hangt in dit gezelschap een creatieve trilling in de lucht, en ik denk dat het zonder deze vrijwilligers in Aalsmeer een stuk minder leuk zou zijn.”
(Foto’s: Jaap Maars)













/Muller.jpg)




/LJ-de-Vries.png)




