Sinds vijf jaar geleden voor het eerst het Aalsmeer Flower Festival werd gehouden, maakt de presentatie van de rozenveredelaars- en kwekers ROOOZ een belangrijk deel uit van het evenement. De rozenveredelaar én de kweker staan bij dit onderdeel centraal. Vanaf vandaag is dit onderdeel al te bezoeken op De Historische Tuin.
ROOOZ toont het neusje van de zalm. Initiatienemer en inspirator voor dit niet meer weg te denken onderdeel van het Festival is Bert Middelkoop, een bevlogen vakman die sinds zijn jeugd de roos in zijn Aalsmeerse hart sloot.
Wereldspeler
Bert Middelkoop (47) werkt sinds ruim zeven jaar als verkoper bij het bekende Keniaanse rozenbedrijf Zuurbier, een nationaal en internationaal bekende gigant op het gebied van Fair Trade rozen en ook bekend om het minimale gebruik van gewasbeschermingsmiddelen. Met 35 hectare rozen in Kenia kan het bedrijf als een wereldspeler op het gebied van rozen worden beschouwd.
Nuttige presentatie
“ROOOZ is kleinschalig in ons eigen bedrijf begonnen,” zegt Middelkoop. We hadden op een gegeven moment inkopers van rozen uitgenodigd om onze nieuwe en bestaande rozenvariëteiten hier in eigen bedrijf te laten zien. Kwekers en kopers kwamen kijken en omdat er kwekers rondliepen die graag een volgende keer ook wilden meedoen aan deze voor veredelaars nuttige presentatie, zijn we toen de volgende keer gaan uitkijken naar een andere locatie. De Broeker Veiling viel weg als locatie voor de rozenshow waardoor er een gat viel. Inmiddels zou het eerste Aalsmeer Festival worden gehouden op De Historische Tuin en zodoende zijn we daar naar uitgeweken. Een ideale plek om zowel vakgenoten als liefhebbers te ontmoeten.”
Samen met Jan van de VP Group, Donald van AQ Roses en Wilco van Royal Flowers leidt Middelkoop het inmiddels wereldwijd bekende evenement ROOOZ waaraan zeven Nederlandse veredelingsbedrijven alsmede twee Duitse, een Italiaanse, een Spaanse, een Keniaanse en een Ecuadoriaanse onderneming deelnemen.
Competitie
De toprozen worden uitgestald op allerlei plekken in de Historische Tuin. Zo is het huidige sortiment te zien in de corridor, vindt in het musem de echte competitie plaats, zijn de producten van de veredelaars ook te zien in de stal en bij de klok in de afmijnzaal.
Zowel de dagelijkse inkopers van rozen als ook de consumenten kunnen dit weekend aangeven welke roos als allerbeste c.q. allermooiste uit de bus komt.
Thema
'Kwaliteit in logistiek' is dit jaar het thema van ROOOZ en is duidelijk gericht op de kwaliteitsbewaking en het logistieke proces in de keten. Als sprekers voor dit thema zijn op de uitsluitend voor vakmensen bestemde dagen (donderdag en vrijdag) Pieter van der Hulst van FlowerWatch en Harry van der Plas van Total Touch Cargo uitgenodigd.
Examen
De rozenveredelaars stellen ook dit jaar ieder hun twee beste cultivars zowel middelgroot als grootbloemig beschikbaar voor de ROOOZ CONTEST. Ter ere van het lustrum van het Flower Festival en van ROOOZ is er vrijdag 15 juni voor de vakgenoten een feestelijke bijeenkomst.
Junior Pramenrace
Ook dit jaar zijn studenten van het ROC Wellantcollege tijdens de opbouw bezig met het maken van bloemstukken voor hun examen bloemschikken waarbij gebruik wordt gemaakt van de rozen van de initiatiefnemende kwekers.
Uiteraard ontbreken op zaterdag en zondag, als het Flower Festival voor iedereen is te bekijken, de rozenveilingen op de traditionele veilingklok uit 1930 niet.
Ook de Junior Pramenrace speelt dit jaar een rol bij ROOOZ. Voor de in rozen uitgebeelde letters ROOOZ moet een zo mooi mogelijke selfie met praam worden gemaakt.
Een laatste vraag aan de spil van het ROOOZ-gebeuren: waar staan de wat intrigerende drie O's voor in het woord ROOOZ? Middelkoop: ”De drie letters staan voor verleden, heden en toekomst, maar ook voor veredeling, kweker en handel.”
Kijk voor meer informatie op de website van ROOOZ.
Tekst: Leni Paul, foto's Arjen Vos
(advertentie)