Pierre’s Pennenstreken: Goos Kaaijk, drummer

Goos Kaaijk luistert naar de verrichtingen van zijn kleinzoon Boet, achter vibrafonist Frits Landesbergen en het Trio Jos van Beest (eigen foto)

Door: Pierre Tuning. Pennenstreek 390. Er is een Aalsmeerse drummer overleden. Op zondagochtend 16 mei 2021 heeft het hart van de 82-jarige Goos Kaaijk het begeven, in een Haarlems ziekenhuis. Terwijl hij voor het laatst luisterde naar de meest swingende jazzpianist aller tijden: Oscar Peterson.

‘Papa wilde swingend zijn kist in,’ schrijft zijn dochter, de pianiste Lisa Kaaijk. En zo gebeurt het. Op de uitvaart van Goos speelt de jazzpianist (en Oscar Peterson adept) Jos van Beest. Hij begeleidt kleinzoon en trompettist Boet Kaaijk, zoals hij dat eerder heeft gedaan bij optredens in de Nieuwe Meer en in de Drommedaris in Enkhuizen.

Trompettist Dizzy Gillespie heeft eens gezegd dat je naar jazz moet luisteren alsof je het zelf speelt. Maar Goos luisterde altijd naar jazz alsof hij zelf meespeelt. En hij speelde graag mee. Overal, als hij er de kans voor kreeg. Bij Rooie Kees in Leimuiderbrug mocht hij graag een paar nummers invallen als drummer in het trio van pianist Peter Beets.

In Rooie Kees ontdekten wij ook pianist Jos van Beest, die later heel vaak in Aalsmeer is opgetreden, eerst in Bacchus en toen als ‘huispianist’ in de Nieuwe Meer. Terwijl Marian in de gemeenteraad vergaderde, haalde Goos mij op om naar dat donderdagse jazzcafé te gaan, als het even kon samen met Robbert Tuinhof en Wicher de Boer. Met Robbert op saxofoon en Wicher op bas had hij deel uitgemaakt van het Aalsmeers Jazz Kwartet van pianist Jan Busstra – een kwartet dat vaak werd bijgestaan door zangeres Pauline Walch.

Maar Goos drumde in veel combinaties. Met zijn dochter Lisa op piano en de fluitiste Judith Glasbeek vormde hij een trio dat muziek van Astor Piazzolla speelde. Ik heb zelf een keer gedichten voorgedragen waarbij Goos met zijn brushes de swingende achtergrond verzorgde. Als Goos en Marian een vakantiereis maakten, werd altijd uitgekeken of er ergens jamsessions werden gehouden waar Goos een partijtje mee kon drummen.

Ik herinner mij zelfs een afdelingsvergadering van D66 waar Goos met zijn nazaten voor de muzikale omlijsting zorgden: Lisa, zang en piano, Faas op piano en Boet op trompet.

Goos was terecht trots op zijn muzikale familie. Voor hem was jazzmuziek het einde. Letterlijk.

 

 

Lees vorig bericht

Wie verdient koninklijke onderscheiding?

Lees volgend bericht

Duidelijke regels voor wonen achter het lint


Plaats reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *