2012, het jaar van de coöperatie?

Wat nou Aalsmeerse identiteit?

We leven in een jaar dat volgens de VN is uitgeroepen tot dat van de coöperatie. Aalsmeer heeft daarin een rijke traditie. En de coöperatieve ondernemingsvorm biedt de toekomst zeker kansen – is misschien wel broodnodig. Jammer dat dit bij de bekendste coöperaties in ons dorp, Rabobank en FloraHolland, blijkbaar niet zo leeft. Hopelijk heb ik dit mis.

Het komt bij mij een beetje als teleurgesteld en gefrustreerd over, het initiatief om in deze zomer aandacht te besteden aan ‘100 jaar veilingen’. FloraHolland heeft dat vorig jaar gedaan, al voor de officiële jubileumdatum en kreeg zelfs het predicaat ‘Koninklijk’. Maar de bobo’s van weleer vinden dat ‘Aalsmeer’ als bakermat voor de sierteeltsector onvoldoende uit de verf is gekomen. Zij organiseren in de eerste week van juni de nodige activiteiten en eigenlijk vind ik dat dan ook wel weer prijzenswaardig. Maar wat ik tot nu toe mis, is de aandacht voor de coöperatieve ondernemingsvorm.

Rijke traditie
En Aalsmeer heeft daarin zo’n rijke traditie en nog steeds actieve coöperaties… en met FloraHolland zelfs een (wereld)beroemde! Voordat de voorlopers van FloraHolland rond de jaarwisseling 1911/1912 werden opgericht zag al een coöperatieve aankoopvereniging voor tuinders het licht en daarvoor reeds het coöperatieve bankwezen. En nog altijd wordt een groot deel van de inleen van personeel in de tuinbouw via een coöperatieve organisatie georganiseerd. De sierteelt en tuinbouw hebben hun omvang en kracht voor een groot deel te danken aan die coöperatieve samenwerking en Aalsmeer zoveel welvaart.

Prachtige kansen
Ik ben ervan overtuigd dat de coöperatieve ondernemings- en samenwerkingsvorm in de toekomst een belangrijker rol gaat spelen. De nieuwe ‘communities’ die ontstaan zullen die vorm herontdekken. Denk daarbij aan decentrale opwekking van energie, het collectief-particulier opdrachtgeverschap bij woningbouw, nieuwe concepten in de zorg en initiatieven voor zelfvoorziening door ‘city-gardening’. Dat heeft veel te maken met de wereldwijde tegentrend, waarbij als reactie op de internationalisering een grotere behoefte is aan verbinding met de eigen, directe omgeving.

Toekomst
Ik hoop dat de organisatoren van ‘100 jaar Bloemenveiling Aalsmeer’ ook aan de coöperatie van de toekomst aandacht besteden en niet alleen maar terugkijken. En bij de Rabobank die tegenwoordig Regio Schiphol heet, zal ik het als lid van de ledenraad weer aankaarten. Niet alleen vanuit die verantwoordelijkheid. Veel meer  omdat ik vind dat juist in deze periode een ondernemingsvorm waarin partners kiezen voor de collectieve en niet voor de individuele voordelen, impulsen geeft.

Doe er meer mee
De bestaande coöperaties hebben daarin, juist in lijn met die collectieve verantwoordelijkheid, ook hun rol op te pakken. Draag de coöperatieve identiteit prominenter uit. Daag beginnende ondernemers en initiatiefrijke burgers uit voor coöperatieve vormen te kiezen. Neem de telefoon op met ‘coöperatieve Rabobank of coöperatie FloraHolland’ en zet het in de bedrijfsnaam. Geef medewerkers coöperatietrainingen. Organiseer bijeenkomsten, voor klanten en relaties waarin het coöperatieve gedachtegoed wordt uitgedragen. Doe er meer mee – het is tenslotte ook een sleutel voor maatschappelijk betrokken ondernemen en duurzaamheid. Begin er mee in 2012, en blijf het volhouden!

 

Lees vorig bericht

Wat nou Aalsmeerse identiteit?

Lees volgend bericht

Over de schutting: burgerinitiatief


Plaats reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *