De eerste ervaringen met het begin deze maand geopende 'sociaal loket', waar ze met alle zorgvragen terecht kunnen, zijn voorzichtig positief. Het afhandelen van vragen waarmee mensen er aankloppen, gaat sneller dan voorheen. Maar onduidelijk is wat er daarna met de vragen gebeurt. Dat schrijft PACT in een persbericht naar aanleiding van het tweede zorgdiner van de progressieve lokale partij vorige week maandag.
Niet alleen PACT-raadsleden schoven er aan, ook fractievoorzitter Robbert-Jan van Duijn van het CDA en diverse vertegenwoordigers van het Aalsmeerse zorgfront. Basisvraag op het tweede zorgdiner (het eerste ging over jeugdzorg) was hoe de veranderingen in de zorg, die met ingang van dit jaar grotendeels vanuit de gemeente aangestuurd wordt, uitpakken.
Grote kans van slagen
De disgenoten waren het er volgens PACT over eens dat het werken met het sociaal loket en sociale teams, die geformeerd kunnen worden voor mensen die zorg nodig hebben, “grote kans van slagen” heeft. Ze gaven de gemeente wel het advies om burgers goed te blijven informeren. Want er heerst nog veel onduidelijkheid over hoe het nieuwe lokale zorgsysteem in elkaar zit. Een tweede advies luidde dat de gemeente er ook goed aan doet de zorgaanbieders bij te spijkeren. Die zijn nog niet allemaal op de hoogte van hun gewijzigde rol.
Foto: op 19 januari dineren bij PACT. (foto PACT)