Om met een cliché in huis te vallen: het zijn barre en boze tijden voor ieder van ons. Niemand ontkomt via televisie, radio en geschreven publicaties figuurlijk aan de dagelijkse confrontatie met het corona-nieuws. Naast de rigoureuze aanpak op velerlei gebied (sluiten van scholen, de horeca, het afgelasten van evenementen, enzovoort) wordt met name van de zorgsector het uiterste gevraagd.
AalsmeerVandaag klopte aan bij de gesloten deuren van enkele Aalsmeerse zorginstellingen. Want hoe lopen de zaken daar nu ook deze instellingen de deuren moeten sluiten en bezoekers in deze tijden niet welkom zijn. En jij, daar wonend, ziet buiten het veelbelovende lentezonnetje schijnen en mag voorlopig niet de vrijheid in.
De eerste instelling die we telefonisch om details vragen betreffende de richtlijnen in deze bijzondere tijden is Zorgcentrum Aelsmeer. Telefonisch laat Marjan Alderden ons weten dat op de site van het Zorgcentrum de huidige richtlijnen over de werkwijze staan vermeld. Voor verdere vragen verwijst ze ons door naar de gemeente.
Aangepast
Amstelring, sinds kort met de plaatselijke vestiging verhuisd naar een locatie tussen Schoolstraat en Zijdstraat, is telefonisch niet bereikbaar maar op het hoofdkantoor kan Elma Greven, Hoofd Communicatie ons te woord staan: “Wij volgen nauwkeurig de richtlijnen van de RIVM en de GGD om de verspreiding van het virus tegen te gaan. Deze worden steeds aangepast. Met alle zorgorganisaties uit de regio is afgesproken dat we deze richtlijnen strikt volgen. Als we ons aan die maatregelen houden, hopen we weer zo snel naar het normale leven terug te kunnen gaan. We letten uiteraard nauwgezet op de cliënten, of er geen vermoeden van besmetting is.”
Angst en beven
Een cliënt van de thuiszorg Amstelring meldt ons desondanks wat beschroomd dat zij de dagelijkse zorg toch enigszins met angst en beven tegemoet ziet. “Wat me verbaast en wat ik vreemd vind is dat bij al die handelingen, bij het douchen en bij het kousen aan- en uittrekken en ook bij het aankleden, niet de voorgeschreven afstand wordt gehouden en ook geen mondkapjes worden gedragen,” aldus een mevrouw die niet met haar naam in de krant wil.
Veranderende werkelijkheid
Amstelring laat ons na vragen hierover weten helaas geen tijd (meer) te hebben om alle vragen en verzoeken uit de media te kunnen beantwoorden. We worden doorverwezen naar een melding op de website: “In de communicatie ligt de focus primair op de communicatie met onze cliënten, hun familie en onze medewerkers. En met een, soms per uur, veranderende werkelijkheid moeten we daarvoor alle zeilen bijzetten. We realiseren ons dat dit een ongebruikelijke boodschap is richting de media, maar we zijn in een zeer ongebruikelijke werkelijkheid beland met z’n allen. Dank voor uw begrip.”
Tekst Leni Paul, foto Wiggert Vos
Klik hier of op de afbeelding hieronder om de advertentie als gewone tekst te lezen.