Door: Conny Vos. Veel mensen komen nog even snel bij de Blokker in de Zijdstraat langs om een mixer, een dweil of lampjes te kopen, voordat het niet meer kan. Het personeel van de huishoudwinkel werd maandag via een onlineverbinding op de hoogte gesteld van de stand van zaken. De winkelketen met zo’n vierhonderd filialen door het hele land heeft uitstel van betaling gevraagd vanwege acute geldnood. Is dat een voorbode van een faillissement of komt er nog een doorstart?
Een medewerkster in de winkel is nog optimistisch. “Zolang de deur openstaat, zijn we niet failliet. Wij blijven positief.” Zij werkt al 27 jaar bij het familiebedrijf en vijf jaar in het Aalsmeerse filiaal samen met acht collega’s. Bij de kassa hangt een A4’tje met de nu geldende regels, zodat klanten weten waar ze aan toe zijn. “Een enkeling is boos, bijvoorbeeld omdat ze de zegels van Douwe Egberts niet meer kunnen inleveren, maar de meeste klanten die binnenkomen hebben empathie.”
Gemengde reacties
Ook de reacties op straat zijn gemengd. Een meneer gaat de Blokker niet missen: “Er zijn andere winkels genoeg.” Ook een mevrouw geeft aan dat ze er niet veel komt: “Na de verbouwing hing er een andere sfeer.” Maar een oudere dame vertelt dat ze er onlangs nog een nieuwe pedaalemmer heeft gekocht en dat ze het jammer zou vinden als de winkel verdwijnt. Weer een ander vindt het vooral een gemis voor het straatbeeld. Het blijft afwachten of de bewindvoerder nog een oplossing ziet voor de toekomst en of de oer-Hollandse Blokkerwinkel nog in het straatbeeld te zien zal blijven.