De negentien Zaailingen, zoals de startende ondernemers van het jaarlijkse coachingproject ‘Zaai’ ook wel genoemd worden, hadden het goed bedoeld. Aan de ene kant de gedupeerde kwekers die door de coronacrisis met hun bloemen blijven zitten, helpen ervan af te komen voordat de handel weggegooid kan worden. Aan de andere kant mensen die min of meer noodgedwongen thuis zitten, verblijden met een bloemetje. De opbrengst werd onder de vijf kwekers verdeeld. Een sympathiek bedoelde en spontaan bedachte actie die nog wel wat evaluatie behoeft.
Bij de aankondiging van de actie vrijdag op de sociale media van AalsmeerVandaag was het gelijk het meest bekeken item van dit jaar. Dankzij delers en ‘likers’ kwam het bericht bij meer dan 20.000 personen onder de aandacht. Ondanks een foutje in de berichtgeving onzerzijds, we spraken over doorgedraaide bloemen maar het betrof hier bloemen direct van de kweker, werd de actie met gejuich door het volk begroet. Mensen uit het vak waren er echter kritisch over. Dit was volgens hen niet de manier om kwekers uit de brand te helpen.
Drommen
Zaterdag om half twee brachten vijf lokale kwekers een zestal veilingkarren gevuld met sneeuwballen, narcissen, violen, hyacinten en rozen naar het parkeerterrein achter brede school Mikado in Aalsmeer-Oost. Niet direct voorzien was dat zich hier direct drommen mensen zouden verzamelen om de bloemen te kopen. De parkeerplaats veranderde in een soort mini Geraniummarkt. De dringende oproep anderhalve meter afstand onderling aan te houden werd hier nauwelijks nageleefd, hetgeen de verkopers sneller dan gedacht deed besluiten de wijk in te gaan.
Warme reacties
Het was duidelijk een leermomentje voor de ondernemers van Zaai en hun coaches, beaamt Kirsten Verhoef als woordvoerster namens de organisatie. “We hebben het bedoeld als symbolische actie om wat vrolijkheid te zaaien en om de moeilijke situatie van de kwekers onder de aandacht te brengen. Dat is gelukt. Er kwamen heel veel warme reacties los. Dat deze negentien deelnemers dit georganiseerd en uitgevoerd hebben in die schaarse vrije tijd die ze hebben, is fantastisch. Al hadden we natuurlijk wel gewild dat de mensen die bloemen kwamen kopen, zelf zo verstandig zouden zijn om afstand te houden. We gaan het evalueren en bij een volgende actie die er zeker komt, zullen we het anders aanpakken.”
Over de exacte opbrengst voor de kwekers zegt de organisatie liever geen mededelingen te doen.
Treurig
De kritiek van sommige kwekers en handelaren op de actie van Zaai was niet mals. Dion van Tol van Duoplant noemt het een kortzichtige actie en vindt het treurig dat dit georganiseerd is. “Deze collegakwekers denken niet goed na. En het levert ze waarschijnlijk nauwelijks iets op. Als ze tien procent van hun handel zouden veilen, verdienen ze honderd procent meer dan dat ze nu hebben gedaan. Ik sta zelf superpositief in het leven maar dit is voor de overige handel superslecht. Dan kun je de bloemen nog beter weggeven aan het bejaardenhuis,” aldus Van Tol.
Oliebollen
Peter Engel van ‘Engel Rozen’ spreekt uit zowel een kwekers- als een handelsachtergrond. Hij doekte zijn rozenkwekerij in Kudelstaart vorig jaar op maar heeft nog wel de bloemenwinkel. Anders dan zijn collega Van Tol draagt hij de actie wel een warm hart toe. “We zitten in een heel rare tijd, dan moet dit een keer kunnen,” zegt hij, “maar niet te vaak en niet te veel. Ik verkoop ook minder bloemen hierdoor, maar moet dat maar accepteren. Beschouw het als een actie voor het goede doel, net als een de hervormde kerk die oliebollen verkoopt. Mijn broer heeft een bakkerij en bakt ook oliebollen…”
Tekst Arjen Vos, foto’s Jaap Maars, zie ook de gallery onder de advertentie van Muller Banket