Door: Arjen Vos. Mochten er nog plaatsgenoten zijn die de watertoren nooit van binnen hebben gezien, noch hem beklommen hebben, dan kan Wilco Hoogeveen hen wellicht over de drempel helpen. Sinds afgelopen najaar is de toren namelijk te boeken als escape room. ‘De Torenwachter’ is een boeiende en duidelijk andere manier om kennis te maken met het door ingenieur Hendrik Sangster ontworpen iconische bouwwerk. Teams krijgen een uur lang de tijd om een gevarieerd aantal opdrachten uit te voeren waarmee het uiteindelijke doel, het bereiken van de trans, gehaald kan worden.
Blij met stichting
Voor Wilco was een escaperoom realiseren in de watertoren een droom die uitkwam. “Het is zo’n mooi gebouw dat zich heel goed leent voor een spel. We zijn heel blij dat de stichting die hem beheert ervoor open stond en in overleg hebben we gekeken wat er allemaal kon en mocht. Natuurlijk konden we niet zomaar dingen verbouwen en moeten we rekening houden met de openingstijden waarop het publiek de toren kan bezoeken. En natuurlijk met de slechtvalk. Als die gaat broeden is de toren gesloten. Van februari tot eind mei kan er dus niet gespeeld worden,” aldus Wilco die samen met Niels ongeveer de hele zomer bezig is geweest om het spel te realiseren.
Het resultaat is een toren vol mysteries. En net als de inmiddels (helaas) opgeheven escaperoom in het fort, zit ‘De Torenwachter’ vol met technisch vernuft. In twee teams moeten codes worden gekraakt, puzzels opgelost en vooral goed worden samengewerkt om letterlijk steeds een niveau hoger te komen. De uitdaging waar de teams mee worstelen is om binnen het uur alle opdrachten af te ronden. Hoewel te doen, is het ook bepaald geen peulenschil. De galm in de toren zorgt enerzijds voor een mystieke sfeer maar vormt tegelijk ook een extra hobbel in de communicatie. Vooral wanneer er tussen de verdiepingen gependeld moet worden of de portofoon als hulplijn ingezet wordt.
Als ultieme beloning wacht dus de trans waarbij van het adembenemende 360 graden panorama over de omgeving kan worden genoten. Vlak daarvoor hebben de teams al een haast even magisch moment beleefd bij het hoogste waterbassin. Daarbij komen licht en geluid samen en vallen alle puzzelstukjes harmonieus in elkaar. Omdat beide teams verschillende opdrachten krijgen, is het een uitdaging om ‘De Torenwachter’ twee keer te spelen. Voor de ‘die hards’ desnoods twee keer achter elkaar.