Rommelroute zorgt voor verbinding in Hornmeer

Verkooppunt aan de Dreef

Door: Arjen Vos. De Hornmeer had zaterdag wel iets weg van Koningsdag. Her en der uitstallingen met tweedehands spullen en zelfs vlaggen ontbraken niet. Al stond de nationale driekleur aan diverse gevels los van de Rommelroute, dat waren vreugde-uitingen van geslaagden in de wijk. Het was de tweede keer dat het laagdrempelige evenement georganiseerd werd. Het initiatief is afkomstig van bewonersgroep ‘Wij Zijn Hornmeer’ in samenwerking met Participe en Buurthuis Hornmeer.

Zo’n 70 adressen hadden zich vooraf aangemeld. Die waren overzichtelijk op een handige routekaart geplaatst die bij het startpunt, Buurthuis Hornmeer, opgehaald kon worden. Daarnaast waren er nog de spontaan aangehaakte laatkomers. Dat ze niet op de kaart stonden dwong hen min of meer hun uitdragerij nog opvallender te presenteren om toch zichtbaar te zijn.

IJsberen
De vraag waar de organisatie zich halverwege de dag al over kon buigen was of het warme weer nou een voordeel of een nadeel was. Wat initiatiefneemster Chantal van Hilst betreft zou een koelere dag mogelijk meer bezoekers hebben getrokken. Voor de kinderen van de familie Grijsen uit de Fuutlaan was de warmte juist wel weer fijn, daardoor verkochten ze veel ijsjes. De opbrengst was voor de ijsberenactie van het Wereld Natuur Fonds.

‘Rangers’ van familie Grijsen in actie voor het WNF

Bezoekers uit andere plaatsen
Waar het hele idee eigenlijk om te doen is, is om mensen met elkaar in contact te brengen. De zolder en/of schuur uitkammen als middel om te verbinden. Het bleek te werken volgens Van Hilst: “Het was op meerdere plekken heel gezellig met buren die samen optrokken, veel aanloop en praatjes die gemaakt werden. Opvallend was ook dat er bezoekers uit andere, veelal omliggende plaatsen kwamen.”

Over het aantal verkooppunten kan Van Hilst alleen maar tevreden zijn. “We hadden meer deelnemers dan vorig jaar al moeten we voor de volgende editie nog wel iets verzinnen op hoe mensen zich kunnen aanmelden. Er zijn toch veel ouderen in de wijk die wel mee willen doen maar niet zo digitaal ingesteld zijn,” aldus Van Hilst die hiermee aangeeft het graag als een structureel terugkerend evenement voor de wijk te zien.

(Foto’s Arjen Vos, zie ook de gallery onder de advertentie van Centennials Haringparty)

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *




banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin