Door: Jan Dreschler. Automaatje Aalsmeer is een vervoersvoorziening voor mensen met een mobiliteitsprobleem. Het kloppend hart daarvan is Beryl Voorhoeve, de planner die vraag en aanbod bij elkaar brengt. Je kunt aan haar spraak nog enigszins horen dat haar wieg in Engeland heeft gestaan. “Maar,” zegt ze, “ik voel me helemaal thuis in Nederland. Tenslotte heb ik hier heel wat langer gewoond dan in mijn geboorteland.”
Beryl is afkomstig uit Southampton. Op de vraag hoe zij in Nederland terecht is gekomen zegt ze: “De liefde.” Haar man, een kwekerszoon, zat op de tuinbouwschool en bekwaamde zich tevens in de aanleg van tuinen. Daarbij hoorde een stage in Engeland van zes maanden. Echter, zijn vader overleed door een noodlottig ongeluk toen hij zestien jaar oud was. Hij kon niet gemist worden. Zes maanden stage werden zes weken en hij kreeg logies bij een familie in Southampton, de ouders van Beryl. Daarna kwam hij nog een keer terug met de kerst en uiteindelijk sloeg de vonk over en zijn ze, na de voltooiing van haar opleiding tot verpleegkundige, getrouwd en kwamen ze in Nederland wonen.
Dat was niet het enige huwelijk. Haar broer en zijn zus trouwden eveneens en vestigden zich juist in Engeland. Zo bleef alles in balans.
Ze gingen wonen in Wassenaar en Beryl vond een baan in het Leids Medisch Centrum. Zij dacht door in de praktijk werkzaam te zijn wel snel de taal te zullen leren. Het ziekenhuis plaatste haar echter op de klasse afdeling, waar mensen over het algemeen hoogopgeleid waren en goed Engels konden spreken. Dat werkte dus niet. Maar uiteindelijk leerde ze toch Nederlands spreken en doet dat voortreffelijk met een licht Engels accent.
Blootgesteld aan sinterklaas
De verschillen in cultuur vond Beryl niet zo heel groot. In het begin waren sommige dingen wel wennen. “Ik werd bijvoorbeeld zonder enige uitleg blootgesteld aan het sinterklaasfeest bij oma, compleet met heel veel kinderen, een heuse Sinterklaas en zwarte pieten en ik verstond er geen woord van. Na afloop dacht ik: waar ben ik nu toch in beland? Nu vind ik het sinterklaasfeest leuk en met de kerst gaan we vaak naar Engeland.”
Ze kregen drie kinderen en ze verruilde het LUMC voor nachtdiensten in een verpleeghuis. Ondertussen was haar man een eigen tuincentrum begonnen in Wassenaar.
Bloemenwinkel
Op enig moment was er een klant die een enorme kantoortuin wilde laten inrichten en ook de wens had om daar wekelijks verse bloemen te hebben. Dat ging om vijftig bloemstukken per week. Beryl wilde wel meedoen in dit geheel en besloot om de opleiding tot bloemiste te volgen bij het Boerema instituut in Aalsmeer. Daarna startte zij een eigen bloemenwinkel in Voorburg. Die winkel werd van de grond af opgebouwd en het was een enerverende tijd. Maar in combinatie met drie tieners en heel veel bruidswerk dat voor dag en dauw gemaakt moest worden, was het ook wel een ingewikkelde tijd. Uiteindelijk heeft ze de winkel verkocht.
Roma kinderkampen
Behalve het reguliere werk van Beryl en haar man hebben ze zich ingezet, vanuit hun kerkelijke gemeente, voor de Roma bevolking in Roemenië. Keer op keer gingen zie hiervoor op en neer, eerst met hulpgoederen, daarna voor de verzorging van kinderkampen of het bieden van praktische hulp door middel van klusteams.
“Op enig moment besloten we te verhuizen naar Burgerveen, onder meer vanwege de Levend Evangelie Gemeente waar we lid van zijn. Het tuincentrum was verkocht en tuinarchitectuur kon ook vanuit de Haarlemmermeer georganiseerd worden. We vonden een oud dijkhuis met heel veel trapjes en hebben er tien jaar gewoond. Toen kreeg mijn man een herseninfarct, moesten we omzien naar een andere woning en kwamen in Aalsmeer terecht.”
De laatste twee jaar is hij dermate achteruit gegaan dat zelfstandige activiteiten niet meer kunnen. Beryl werd mantelzorger. “Vanuit Burgerveen was ik in de wijkzorg gaan werken en eigenlijk ben ik daarin nog steeds actief ondanks mijn 80 jaar.”
Automaatje vanuit Zuydveste
In het jaar 2020 ontstond Automaatje in Aalsmeer, een concept dat bedacht is vanuit de ANWB en waarbij particuliere chauffeurs tegen een kleine vergoeding korte ritten maken in de omgeving. Er zijn inmiddels Automaatjes actief in circa 130 plaatsen. “Ik las er over in de Nieuwe Meerbode en meldde me aan als chauffeur. Ik was net door de keuring heen en had mijn eerste rit gemaakt toen alles stopte vanwege covid.”
“Al vrij snel na de herstart anderhalf jaar later was coördinator Huib Vogelaar van Participe op zoek naar een planner en ik wilde dat wel ook, omdat ik dat goed kon combineren met de zorg voor mijn man. Plannen doe ik drie ochtenden per week, aanvankelijk vanuit het Kloosterhof maar tegenwoordig in Zuydveste.”
Inmiddels is de organisatie flink gegroeid. Zo zijn er op dit moment 23 chauffeurs en 250 vaste deelnemers. Tot nu toe zijn er al 2500 ritten geweest.
Criteria
Om gebruik te maken van Automaatje gelden bepaalde criteria. Aanvragers beschikken niet over eigen vervoer en hebben geen eigen netwerk om dit te regelen. Ook als je tijdelijk even niet in staat bent ergens naar toe te gaan kun je ervoor in aanmerking komen. Een richtlijn is dat tweemaal gebruik van automaatje per week zo’n beetje het maximum is, maar er zijn uitzonderingen. Ook kan men niet altijd kiezen voor een bepaalde chauffeur. Een aanvraag voor een rit moet twee dagen van te voren worden gedaan. Al die ritten moeten worden vervolgens worden ingepland. Op de vraag of dat leuk werk is zegt Beryl: “Ik hou van puzzelen dus ik vind het erg leuk.”
Signaalfunctie
Het is volgens Beryl niet alleen leuk maar ook dankbaar werk. “Je moet wel een mensenmens zijn, geïnteresseerd in het verhaal van de ander. Je hebt ook een signaalfunctie, want als je gevoel hebt dat het met iemand niet goed gaat of je komt voor een gesloten deur, dan kan dat doorgegeven worden aan Participe. Chauffeurs kunnen deelnemen aan allerlei cursussen, zoals reanimatie of de omgang met mensen met dementie. Het is niet verplicht, maar de meeste vrijwilligers kiezen ervoor om daar aan mee te doen.”
De chauffeurs die rijden voor Automaatje zijn zonder uitzondering enthousiast. Zij rijden met hun eigen auto en ontvangen een vergoeding van 35 cent per kilometer. Beryl zou nog wel wat meer chauffeurs in haar bestand willen hebben dus wie zich aangesproken voelt kan contact met haar opnemen: 0297 303141 of info@automaatje-aalsmeer.nl.
(Foto’s: Jaap Maars)