(Door redactie) Huurders die te maken hebben met ongewenst gedrag van hun verhuurder, kunnen sinds begin van deze maand een beroep doen op de ‘Wet goed verhuurderschap’. Bij overtreding van de wet kan de gemeente onder andere een boete opleggen aan de verhuurder.
Voorbeelden van slecht verhuurderschap zijn bijvoorbeeld discriminatie, intimidatie, hoge servicekosten, onterechte bemiddelingskosten, ernstig achterstallig onderhoud en het niet terugbetalen van de borg. De gemeente krijgt door de nieuwe wet meer mogelijkheden om het gedrag van verhuurders en woningbemiddelaars aan te pakken. Op dit moment kunnen inwoners hun klachten melden bij !WOON. Zij kunnen huurders helpen met een oplossing voor het probleem en zorgen dat de klachten ook bij de gemeente terechtkomen.
!WOON
Het spreekuur vindt elke maandag plaats van 14.00 tot 16.00 uur in het Raadhuis. Een afspraak maken is niet nodig. Stichting !WOON is al vele jaren actief in Amsterdam en omstreken en de medewerkers beschikken over de nodige kennis van het huurrecht. Het spreekuur in Aalsmeer valt onder team Zuid van stichting !WOON. Het is ook mogelijk om telefonisch (020 – 52 30 130) of per e-mail (zuid@wooninfo.nl) contact op te nemen met !WOON.
Omdat de Wet goed verhuurderschap op 1 juli 2023 in werking is getreden kan de gemeente niet handhaven op overtredingen van voor die datum. Meer informatie over de wet vindt u op de website rijksoverheid.nl