Door: Mariëlle Wegman. Sinds een week is er een nieuwe klachtensite voor vliegoverlast in de lucht: vliegherrie. De site komt als alternatief voor het bekende BAS en is een initiatief van omwonenden. Zij worden daarbij gesteund door onder andere Greenpeace, Milieudefensie, GroenLinks en Partij voor de Dieren.
De site komt mooi op tijd, nu de vliegteugels weer zijn gevierd en er genoeg te melden valt. Er is ook al langere tijd onvrede over meldpunten als BAS. Indieners hebben het idee dat er niets met hun klachten wordt gedaan en frequente klagers worden geweerd van de site. Dat geeft een vertekend beeld. Een beeld dat vliegherrie.nl wil completeren door wel alle klachten op te nemen, ook die van frequente klagers of veelmelders. De klachten staan allemaal geanonimiseerd in een overzicht.
Cijfers aanvullen
Het is de bedoeling dat vliegherrie.nl periodiek verslag uitbrengt. Wanneer BAS de jaarcijfers presenteert, wil de nieuwkomer deze cijfers aanvullen met de eigen bevindingen. De site fungeert tevens als verbinder. Wanneer wetenschappers en journalisten op zoek zijn naar persoonlijke verhalen en leed achter de cijfers, kan Vliegherrie hen met slachtoffers in contact brengen. Want hoewel persoonsgegevens van melders niet op de site worden gepubliceerd, zijn deze gegevens bij de redactie wel bekend.
Omwonenden die een melding willen maken, moeten op de website eerst een account aanmaken. Daarna kunnen zij helemaal ‘los’ gaan, of, zoals op de website valt te lezen: “Al maakt u vijfduizend meldingen in een jaar.” Omwonenden die hun persoonlijke verhaal met betrekking tot vliegtuigoverlast kwijt willen, kunnen zich richten tot de mailbox van info@vliegherrie.nl.
Eén reactie
eindelijk een site waar de bewoners iets aan hebben
echt super
henk de vries