De eerste nachtvorst van het jaar is reeds genoteerd. Daarmee wordt aangetoond dat de vlootschouw van De Meerlanden afgelopen week niks te vroeg was. Het is een jaarlijkse traditie dat voorafgaand aan het winterseizoen de voertuigen worden bekeken en getest. Meerlanden, dat het grootste areaal van gemeentelijke wegen van Nederland schoon houdt, zegt er weer helemaal klaar voor te zijn. Daarbij is er dit jaar extra oog voor het milieu.
De 80 chauffeurs reden eerder deze week met hun van strooi-units voorziene voertuigen de verschillende strooiroutes. In de komende periode worden bovendien de zoutkisten weer op strategische punten geplaatst. Voor Aalsmeer en Kudelstaart zijn er zo’n 25 exemplaren gereserveerd.
Samenwerking
Ieder jaar voert Meerlanden voorafgaand aan het zogenaamde gladheidseizoen een technische controle uit op de 55 weg- en fietspadstrooiers. Vervolgens rijden alle chauffeurs hun strooiroute om te controleren of deze geen obstakels kent die de gladheidbestrijding kunnen belemmeren. In overleg met de coördinatoren en gemeenten worden deze routes vervolgens eventueel aangepast en vastgesteld.
Oog voor milieu
Ook in het bestrijden van gladheid is Meerlanden samen met de opdrachtgevende gemeenten voortdurend op zoek naar innovatieve manieren die minder impact op het milieu hebben. Een deel van het materieel rijdt op groengas, opgewekt uit GFT. Daarnaast bestrijdt Meerlanden de gladheid met de natzoutmethode en sproeit in Haarlemmermeer de fietspaden met pekelwater. Bij de natzoutmethode wordt het zout gemengd met pekelwater en op de wegen verspreid. Naast een betere werking is hierbij minder zout nodig. Het water voor deze methode haalt Meerlanden uit het eigen composteringsproces van GFT. Tenslotte worden de voorraden steenzout, nadat ze zijn opgebruikt, vervangen door BIO-zout. BIO-zout is een restproduct uit de vervaardiging van biobrandstof.
Foto's: de voertuigen worden uitgebreid getest. (foto's Meerlanden)
62