Ze gaan ervan uit dat de gemeenteraad vanavond ja zegt tegen verplaatsing van de weekmarkt naar het Praamplein. “We verwachten dat het er doorheen komt,” zeggen visboer Patrick Schilder en kaasboer Bob den Hollander. Beiden zitten in de marktcommissie, die de belangen van de marktkooplui behartigt richting gemeente en de marktmeesters van De Meerlanden.
Bij groen licht van de raad wordt de eerste marktdag op het Praamplein verwacht op dinsdag 30 september. “We hadden verzocht of het vóór de zomer kon,” geeft Schilder aan. “Dan hadden we mensen vanwege het weer makkelijker naar de markt kunnen halen. Want op markt geldt: als de blaadjes van de bomen vallen, komen er minder klanten. Maar met ons wordt niet echt rekening gehouden.”
Knoop doorgehakt
De visboer en kaasboer, al tientallen jaren trouw aan de Aalsmeerse markt op het Raadhuisplein, zijn blij als de “knoop is doorgehakt”. Ze weten dan waar ze aan toe zijn en kunnen zich gaan richten op hun nieuwe stek.
De meeste marktkooplui zijn volgens hen vóór de verhuizing van de al jaren teruglopende dinsdagmarkt. Slechts een enkeling staat er neutraal. tegenover.
Dichter bij elkaar
Het Praamplein heeft diverse voordelen, vinden ze. “De situatie daar is beter. Hoe dichter je als markt en winkels bij elkaar zit, hoe beter voor allemaal. Dan kun je ook makkelijker als markt samen met het winkelgebied acties doen. De winkeliers willen dat best, want ook bij hen gaat het moeilijk,” vertelt Den Hollander. “Er zullen nieuwe mensen naar de markt komen als je tegenover Albert Heijn zit. Mensen die het opnieuw willen proberen.”
Het overblijvende stuk parkeerterrein naast de markt is in hun ogen eveneens een pluspunt. Bovendien moet de ligging aan het water weer klanten gaan trekken vanaf het water. “Daar moeten we op inspelen,” vindt Den Hollander. De watertoeristen kwamen jaren geleden ook toen de markt een van de weinige markten in de regio was die zomers niet inzakten.
Omzet fors terug
Feit is dat de markt zware klappen heeft opgelopen. Mede door de crisis. “Ik had een aantal klantengroepen uit het bedrijfsleven die tussen de middag bij onze kraam kwamen. Daar hebben we afscheid van moeten nemen omdat de bedrijven stopten,” aldus Schilder.
Maar het vertrek van Albert Heijn, jarenlang om de hoek aan het Driekolommenplein, was dé aderlating voor vele kooplieden. “Dat heeft een hoop gescheeld,” stelt Den Hollander, die het omzetverlies van zijn kaaskraam op 25% schat.
Schilder zegt “40% ingeleverd” te hebben, alles bij elkaar genomen. “Ik begin 's morgens om half vier en ben om half acht thuis. Als je de uren gaat tellen… Nog meer inleveren? Ik kan niet veel meer hebben. Het moet wel leuk blijven.”
Kwaliteit bovenal
Dat Action de plaats van Albert Heijn innam, was een volgende klap voor de markt. Kooplui en standwerkers hielden het voor gezien omdat ze niet op konden boksen tegen de non-food discountwinkel met extreem lage prijzen.
En, zo geeft Den Hollander aan, het marktpubliek is geen Action-publiek. Het gaat klanten niet per se om het goedkope, maar vooral om de kwaliteit. Die moet goed zijn, en die ís goed.
Proeven en aanraken
“Het is een kleine markt waar je alles mag proeven en aanraken,” zegt de kaasboer. Het is de charme van de markt. Maar er is veel veranderd. “Een halfuurtje gezellig shoppen is er niet meer bij. Het is geen uitje meer. We verkopen niet slecht, maar zijn op het Raadhuisplein wel de uitdaging kwijt.”
Dat marktgevoel moet terugkomen, vinden beide marktcommissieleden. Op de markt op het Praamplein zullen behalve de vaste klanten ook passanten afkomen. “We zullen niet ineens 25% meer verkopen. Maar het gaat ons er meer om om publiek naar de markt te krijgen,” zegt Den Hollander. “Wij zien het zitten! Al moeten het als markt wel met zijn allen doen.”
● Klik hier voor recent artikel over verplaatsing markt
Foto: Bob den Hollander van Holland Kaascentrum is lid van de marktcommissie van de Aalsmeerse weekmarkt. (foto: Arjen Vos)