Kansen BWA tegen Schiphol ‘fifty-fifty’

De oproep van de Vereniging Behoud Woongenot Aalsmeerbaan (BWA) om massaal naar de rechtbank aan de Parnassusweg te komen, leek aan dovemans oren gericht. Nog geen handvol belangstellenden woonde de rechtszaak bij. Onder de aanwezigen ook een delegatie van AalsmeerVandaag, die nieuwsgierig was naar het verloop van de zaak.
 
Een aantal omwonenden en (BWA) hebben afgelopen dinsdag de rechtbank gevraagd te oordelen over vermeend gesjoemel met het aantal huizen dat zwaar belast mag worden met vliegtuiglawaai van Schiphol. De nu demissionaire staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu heeft steeds ontkend dat er gesjoemeld zou zijn. Volgens BWA-man Jan Boomhouwer die als pleitbezorger aanwezig was bij de rechtszaak, liggen de kansen wat hem betreft fifty fifty. De uitspraak wordt over zes weken verwacht.
 
Gesjoemeld
De omwonenden zeggen het zo: “Mochten wij deze zaak winnen dan heeft Schiphol zo’n tien procent minder ruimte om te groeien dan gedacht. Als er 12.300 woningen zwaar mogen worden belast zoals de staatssecretaris zegt, kun je meer vliegen, dan als er 'slechts' 11.000 woningen zwaar mogen worden belast.” In 2008 is die norm over het aantal woningen dat zware hinder mag ondervinden geactualiseerd. Het gaat om maximaal 12.300 woningen die gebouwd zijn voor 2005.
 
Volgens de omwonenden en BWA is daar nu bij gesjoemeld. Een hertelling door het Nederlands Lucht en Ruimtevaartcentrum (NLR) leert dat het dus om 11.000 woningen gaat en niet om 12.300. Als de rechter hiermee instemt, zou Schiphol volgens BWA zo’n tien procent minder ruimte hebben om te groeien.
 
Beroep aangetekend
Al in mei 2015 hebben BWA en de omwonenden bij de Inspectie Luchtvaart en Transport gevraagd om maatregelen te nemen tegen Schiphol en de Luchtverkeersleiding. Dit naar aanleiding van een overschrijding van de geluidsnormen bij de Aalsmeerbaan in 2014. Het doel van maatregelen is om herhaling te voorkomen.
 
Desastreus
De rechter kreeg veel technische informatie aangereikt waarbij het haar soms even duizelde van de termen die gebezigd werden. Van Kosten Eenheden, LDEN, routemodellering en LIB-zones had ze duidelijk niet eerder gehoord. Hij zei het niet met zoveel woorden maar volgens de heer Rozenbrand, raadsman van de niet aanwezige Sharon Dijksma, en zijn secondant van het NLR zou het desastreus voor Schiphol zijn als het aantal vluchten moet worden terug gedraaid.
 
Niet getrouwd
Volgens Boomhouwer lapt Schiphol de eerder gemaakte afspraken aan de laars. “Er is in 2004 een voetafdruk gezet in het gebied. Een geluidsvlek waaraan de luchthaven moet voldoen. Die voetafdruk wordt door de jaren heen gewoon even wat groter gemaakt. Maar zo zijn we niet getrouwd,” aldus Boomhouwer.
 
Tekst Jan Daalman en Arjen Vos
 
Foto: de rechtbank aan de Parnassusweg afgelopen dinsdag. Foto Jaap Maars
 
(advertentie)
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel