Door: Arjen Vos. Op dinsdag 15 september 2020 heeft de gemeenteraad in de burgerzaal van het raadhuis een hoorzitting gehouden voor inwoners, verenigingen, bedrijven, instanties, stichtingen en andere belanghebbenden. Doel van de hoorzitting was input te verzamelen voor maatregelen die nodig zijn om de hinder van Schiphol voor Aalsmeer te beperken. Het gemeentebestuur gaat namelijk op 28 oktober 2020 in gesprek in een openbare bijeenkomst met Schipholbaas Dick Benschop en directeur van de Luchtverkeersleiding Nederland Michiel van Dorst.
De leden van de gemeenteraad legden hun oren goed te luisteren aangezien er veel inwoners van Aalsmeer en Kudelstaart kennis van dit onderwerp hebben en ook diverse organisaties zich verdiept hebben in de materie. Uit de inbreng van verschillende sprekers valt op te maken dat de hinder groot is. Geluidsmetingen bevestigen dit. De noodzaak om de hinder van het vliegverkeer voor Aalsmeer en Kudelstaart te beperken is dan ook hoog. Er waren deze avond twee sprekers van buitenaf uitgenodigd een presentatie te geven. Thijs Maartens van milieufederatie Noord-Holland en vooraanstaand econoom Walter Manshanden, beroemd geworden vanwege zijn veranderde inzicht inzake de groei van de luchthaven. Was hij in de jaren ’90 nog erkend voorstander van de groei, enkele jaren geleden is hij als een blad aan de boom omgedraaid en staat sindsdien op de barricaden als tegenstander van toename van vliegverkeer. Hij gaf de gemeenteraad en toehoorders een mogelijke sleutel tot succes mee. Om echt indruk te maken bij de minister zullen alle lokale partijen en organisaties die zich verweren tegen de groei van de luchthaven, zich moeten verenigen en als één stem naar buiten moeten treden.
Zeer fel
De insprekers die deze avond aan het woord kwamen hadden één ding gemeen en dat is dat ze zeer fel waren waar het de dreigende groei van het vliegverkeer betreft. Iemand stelde de vraag aan de raad hoeveel woningen er ‘dankzij’ Schiphol niet gebouwd kunnen worden in Aalsmeer en Kudelstaart en ook werd de suggestie gedaan dat Schiphol als ruil dan maar met een ‘frisse luchtcompensatie” moet komen voor gedupeerden: een voucher voor een binnenlandse vakantie in een stiltegebied. Een primeur was de aankondiging van de onlangs opgerichte stichting ‘Bescherming Tegen Vliegtuighinder’ die van plan is een civiele procedure tegen de staat te gaan voeren. Daarover later meer op AalsmeerVandaag.
Twijfel over cijfers
Vanuit diverse invalshoeken werd aangetoond dat er veel twijfel is over de cijfers en kengetallen die het Rijk en Schiphol hanteren over het economisch belang. Ook tonen wetenschappelijke onderzoeken aan dat het vele vliegverkeer slecht is voor de volksgezondheid. Veel relevant wetenschappelijk onderzoek met betrekking tot de hinder van het vliegverkeer is echter niet opgenomen in de Luchtvaartnota 2020-2050 die door het Ministerie is opgesteld.
Blij met inbreng
De conclusie van de avond was dat organisaties, gemeenteraden en bewoners in het hele land veel meer samen moeten optrekken richting de landelijke politiek om een rol van betekenis te kunnen spelen om de hinder te verminderen. Zeker met het oog op het feit dat het ministerie in de Luchtvaartnota 2020-2050 heeft aangegeven juist voor groei van het vliegverkeer te willen gaan. De gemeenteraad gaf aan blij te zijn met de opkomst en de inbreng van de sprekers. Iedere aanwezige kreeg als dank voor de inbreng een marsepeinen watertoren mee in de Aalsmeerse driekleur vervaardigd door banketbakker Müller. De gemeenteraad neemt alle geleverde input mee en gaat in gesprek over vervolgacties.
De bijeenkomst is grotendeels terug te zien via de livestream die op de website van de gemeente is terug te vinden. Door een technische storing zijn de eerste 25 minuten nog niet zichtbaar. De link van de hoorzitting is terug te vinden via deze link.
Het is overigens nog mogelijk input aan de gemeenteraad te geven. Dat kan door een mail te sturen naar griffie@aalsmeer.nl
Foto’s Arjen Vos