Door: redactie. ‘Hoe zet ik een vernieuwd product in de markt?’ Examenkandidaten van Yuverta mbo-opleiding Bloem, groen en styling pitchten in de week voor de meivakantie hun zelfbedachte innovatie product aan een professionele jury. Deze ‘Dragon’s Den is de inmiddels traditionele jaarlijkse afsluiting van de projecten waar studenten afgelopen schooljaar aan gewerkt hebben.
‘Dragons’ Inge Quint (international floral designer), Jeroen van der Zwan (docent economie) en Monique van Weerdenburg (projectleider Onderwijs & Arbeid bij Greenport Aalsmeer) hadden geen eenvoudige taak. De studenten pitchten hun innovatieve ideeën allemaal zo vol enthousiasme dat het lastig was om een definitieve ranglijst te bepalen. Uiteindelijk kwam er toch een top-drie uit waarbij de winnaars een mooie cheque mee naar huis mochten nemen.

Prijswinnaars
Juliette had nagedacht over een verduurzaming in de logistiek. Met haar innovatie en duidelijke presentatie haalde ze de derde prijs, een waardecheque van 100 euro. Desi deed een uitgebreid marktonderzoek voor haar ontwerp van een herbruikbare bloementas. Met veel humor en enthousiasme gepitched was dat goed voor de tweede prijs, een waardecheque van 150 euro. De hoofdprijs van 250 euro was voor Renske. Volgens de jury het meest innoverende idee; een slimme vaas, gekoppeld aan een app, die advies geeft over het verzorgen van de bloemen.
De jury was onder de indruk van de presentaties en vond sommige innovaties zo goed uitgewerkt dat zelfs de tip werd gegeven om patent aan te vragen.
(Foto’s: Yuverta mbo)