Het autoverkeer kan de komende twee maanden de Hornweg niet als doorgaande weg gebruiken. Tot 23 mei wordt er gewerkt aan de verfraaiing van het veel besproken viaduct. Fietsers en hulpdiensten kunnen wel zo goed als ongestoord hun weg langs de werkzaamheden blijven vinden. Automobilisten moeten omrijden via Legmeerdijk, Middenweg, Molenvlietweg of Aalsmeerderweg.
Maandag 17 maart werd het eerste hapje grond genomen door een graafmachientje van de firma Heijmans. Vanwege de lage doorgang van het viaduct over de Hornweg, kan de aannemer hier niet met groot materieel overweg. Dat is ook de reden waarom de werkzaamheden twee maanden in beslag nemen. “Konden we dit ongehinderd uitvoeren, dan waren we veel sneller klaar,” aldus Martin Admiraal van de firma Heijmans.
Kapitaalvernietiging
Dat de onderdoorgang laag is, zo’n 2,5 meter, weet heel Aalsmeer inmiddels. Het aantal auto’s dat zich hieronder klem gereden heeft is niet meer op de vingers van twee handen te tellen. De stuk gereden beschermplaten aan de rand van de brug worden de laatste tijd al niet eens meer vervangen. Volgens woordvoerster Selina Douma zal de Provincie Noord Holland er ook geen geld meer in steken als Aalsmeer geen passende maatregelen neemt om hoge voertuigen daadwerkelijk tegen te houden. “Het vervangen van die platen is een kostbare aangelegenheid. En kapitaalvernietiging als we ze steeds moeten vernieuwen. Als de gemeente Aalsmeer voor een effectieve vooraankondiging zorgt, loont het weer de moeite.”
Landschapsinrichtingsplan
De uitgebreide werkzaamheden aan het viaduct doen misschien vermoeden dat de weg een stukje dieper komt te liggen. Dat is echter niet het geval. Het gaat om een ‘Landschapsinrichtingsplan’ dat in overleg met een aantal bewoners van de Hornweg en de gemeente tot stand is gekomen. Uitvoerend architect is Henk Volkers.
Verlichting
Het viaduct dat sinds augustus 2010 dit deel van de Hornweg bedekt, biedt al bijna vier jaar een tamelijk sinistere indruk. Het is een laag donker hol waar je als weggebruiker doorheen moet. Dat wordt vanaf nu anders. Tegen het talud aan worden betonnen platen geplaatst waarin een speels bladmotief is verwerkt. Langs de weg wordt de sloot doorgetrokken en de onverharde berm wordt verhard met keien. Om te voorkomen dat automobilisten de berm in rijden en gevaarlijk dicht in de buurt van de sloot komen, wordt er een zogenaamde ‘graalakker’ aangelegd. Een afscherming van grove stenen in beton.
De duisternis in de tunnel wordt bestreden met verlichting. De betonnen landhoofden worden verfraaid met staalplaten die eveneens voorzien zijn van een bladmotief. Door middel van verlichting achter de stalen platen, ontstaat een veilige ruimte onder het viaduct.
Foto: Maandag 17 maart zijn de werkzaamheden rond het viaduct gestart. De betonnen platen met bladmotief liggen klaar, de sloot wordt onder het viaduct doorgetrokken.
Foto Arjen Vos (AV)
53