Hoofdprijs voor onderzoek naar aquaponics

Het winnende team. René de Vreede van Rabobank Leiden-Haaglanden, Joe Williams, Jens de koning en Monique van Weerdenburg van Greenport Aalsmeer

Door: Arjen Vos. Woensdag was een spannend middagje voor een aantal studenten van Yuverta mbo Aalsmeer. Zij presenteerden tijdens een zogenaamde Dragons Den de onderzoeksresultaten van hun innovatieopdracht aan een professionele jury, hun docenten en klasgenoten. De drie beste presentaties werden beloond met een geldbedrag beschikbaar gesteld door de Rabobank. Winnaars waren tweedejaars studenten Joe Williams, Jens de Koning en Jorry van der Meulen met hun onderzoek naar aquaponics.

Het afgelopen half jaar hebben de studenten van de Yuverta opleidingen Teelt en techniek en Groene handel en logistiek gewerkt aan hun innovatieopdracht. Vanuit het practoraat Circulaire AgriBusiness moesten zij onderzoek doen naar onderwerpen uit de tuinbouwsector. Doel hierbij is om onderwijs en onderzoek met elkaar te verbinden.

Interessante onderzoeken
Studenten werkten aan echte opdrachten vanuit de praktijk: de sector heeft een bepaald probleem, studenten formuleren een vraagstelling, doen onderzoek en gaan op zoek naar een antwoord. Dat leverde een aantal interessante onderzoeken en resultaten op die in pakkende pitches aan de jury (de dragons) werden gepresenteerd. Spannend voor de studenten was vooral het moment dat de dragons maar ook docenten of medestudenten vragen stelden en zo het gesprek aangingen met de jonge onderzoekers. Daaruit bleek of ze ‘goed in de materie’ zaten.

Onderzocht werd bijvoorbeeld hoe groot de voordelen zijn van het plaatsen van zonnepanelen op waterbassins bij een kwekerij in Spanje. Een andere groep onderzocht hoe een bloemengroothandel de efficiency kan vergroten door gebruik te maken van handscanners. Het meeste indruk maakte het driemanschap dat onderzoek had gedaan naar  aquaponics; een duurzaam systeem voor het gelijktijdig kweken van vissen en planten. Een heldere pitch waarin duidelijk werd gemaakt dat er grondig werk was geleverd en goed was samengewerkt. Vanwege het duurzaamheidsaspect ook nog een actueel onderwerp.

Winnaars van de tweede prijs Jim van der Zwet, Bram de Nooij en Koen Rutgrink

Sla met vissmaak
Het team bestond uit een technische man, een teler en een marketeer waardoor de studenten direct kansen zagen om een nieuw product op de markt te brengen. Een van de grootste uitdagingen in het onderzoek was te voorkomen dat de gekweekte sla teveel naar vis zou gaan smaken. Hoewel de dragons er een gat voor in de markt zagen als de sla wel degelijk een vissmaak zou hebben. Met name de horeca zou daar wel eens oren naar kunnen hebben. De grappig bedoelde suggestie van een van de dragons dat het ook andersom zou kunnen zijn en de vis wellicht teveel naar sla zou gaan smaken, werd door de jonge onderzoekers ter kennisgeving aangenomen.

Dat de door docent Rahmat Peijpers begeleide studenten de hoofdprijs van 250 euro wonnen, wekte bij geen van de aanwezigen verbazing. De cheque van 150 euro ging naar Jim van der Zwet, Bram de Nooij en Koen Rutgrink met het het zonnepanelenonderzoek. Derde werd eerstejaars student Ruben Leeuwenburg. Hij won 100 euro voor zijn onderzoek naar handscanners.

Tristan van der Knaap met de derde prijs

Dragons
De jury bestond uit Rokus Hassefras en Svetlana van Amerongen van Yuverta, John Zwaan van de Floral Trade Group, Yvonne Cassee van Nieuwkoop Europe en René de Vreede van de Rabobank Leiden-Haaglanden. Zij beoordeelden de studenten onder meer op presentatietechnieken, samenwerking en innovativiteit.

Inkijkje
De Dragons Den is georganiseerd door Yuverta in samenwerking met Greenport Aalsmeer. Volgens presentatrice Monique van Weerdenburg van Greenport Aalsmeer was de Dragons Den ook dit jaar weer geslaagd. “Het is mooi om te zien hoe studenten aan de slag gaan met een echte opdracht uit de praktijk: studenten krijgen een inkijkje in een tuinbouw- of handelsbedrijf en het levert de ondernemers ook echt iets op waarmee ze verder kunnen. Kortom, leerzaam voor de student èn voor het bedrijf.”

(Foto’s Arjen Vos, zie ook de gallery onder de advertentie van Desiree Bloemen en planten)

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel