Hoe werkt een motor? Hoe bouw je een brug? De leerlingen van de Jozefschool mochten twee weken lang ruiken aan alles wat met techniek te maken heeft. Maar beslist niet alleen ruiken, ze moesten aan de slag. Zelf onderzoeken, uitproberen, uitzoeken en 'prutsen'.
De kleuters onderzochten 'drijven' en 'zinken' en bouwden robots, met hulp van professor Willie Wortel. De groepen 3 en 4 deden proeven met water en lucht en vloeibare en vaste stoffen en ze maakten helikopters en windmolens. In 5 en 6 fabriceerden de scholieren bruggen en torens met spaghetti en marshmallows.
Ook leerlingen van de groepen 7 en 8 waagden zich aan bouwwerken, zoals bruggen, overspanningen en torens, maar dan met papierstroken. Daarnaast verzorgden ze een powerpointpresentatie over hun onderzoek naar de geschiedenis van de motor en het horloge. Vorige week donderdag was een afsluitende kijkmiddag door de hele school heen, ook voor ouders.
De themaweken zijn een onderdeel van natuur- en milieueducatie op school. De NME-werkgroep had daarvoor een “ontdekcircuit” opgezet in de hal van de school.
(Foto's Jozefschool)