Het college van burgemeester en wethouders wil de overlast van het gebruik van de trailerhelling aan de Stommeerweg aan banden leggen. Er worden steeds meer signalen van omwonenden opgevangen dat het gebruik door particulieren leidt tot gevaarlijke verkeerssituaties en -opstoppingen. Ook het parkeren van auto’s met botentrailers leidt tot overlast en gevaarlijke situaties.
De trailerhelling is in eerste plaats bedoeld voor hulpdiensten als brandweer en ambulance. Gebruik door particulieren wordt gedoogd. De gemeente wil het voor met name botenbezitters van buitenaf niet onmogelijk maken de helling te gebruiken. Maar het moet duidelijk zijn dat er bij het gebruik een aantal spelregels geldt. Zo kan er één boot tegelijk het water in. Als er meerdere auto’s met trailers wachten, moet dat gebeuren op een parkeerplaats waar geen overlast ontstaat voor het overige verkeer. Als de boot te water is gelaten dient de auto met de trailer op een parkeerplaats te worden gezet en niet langs de kant van de weg of in de berm. Er moet bovendien rekening worden gehouden met de veiligheid van fietsers en wandelaars. Niet onbelangrijk: indien de situatie erom vraagt moet onmiddellijk plaats worden gemaakt voor hulpdiensten.
Van gedogen naar handhaven
Het gebruik van de trailerhelling blijft als het aan het college ligt mogelijk. Maar het niet parkeren op een parkeerterrein, het blokkeren van de doorgang en/of het veroorzaken van gevaarlijke situaties gaat, na een korte periode van waarschuwen, stevig beboet worden.
Tekst gemeente Aalsmeer, foto Arjen Vos
9 reacties
Dit is niet nieuw. Reeds in 2013 heb ik de gemeente gewaarschuwd voor gevaarlijke situaties op die plaats. Toen der tijd was de gemeente van mening dat “Aalsmeer op de kaart gezet moest worden”.
Welnu, de effecten zijn duidelijk. Niet alleen overlast voor fietsers en wandelaars, maar zeer zeker ook voor het parkeren in de wijk, met alle gevolgen van dien. Er is inderdaad weinig alternatief voor een helling voor particulieren, maar dan moet je als gemeente niet zo’n grote broek aantrekken. Gedogen is nu eenmaal geen wet. Als de gemeente geen geld uit wil trekken voor een goede voorziening weten we precies wat een ongeluk mag kosten. Laat de mensen meedenken voor oplossingen.
Twee oude bekenden zijn terug van weg geweest.
Destijds heb ik ook negatief gereageerd op het onzalige plan van het CDA om deze helling ter beschikking te stellen aan particulieren. Gebruik van deze helling botst letterlijk met het drukke fietspad, de veiligheid van de weg en het parkeerbeslag op de buurt. Hier is geen tussenoplossing mogelijk, deze helling moet terug naar zijn oorspronkelijke doel: gebruik door hulpdiensten. Er is geen plaats voor particulieren op deze locatie.
Heb dit al jaren geleden gemeld aan het Gemeente bestuur .
Met de mededeling speel geen spelletje (Welles/Nietes).
Maar neem een besluit alleen hulpdiensten ,dan is Art 5 een optie.
Ik dacht net zo als Anja en Randy toen ik als raadslid de motie van het CDA ondersteunde. Ik zie nu echter waar het toe leidt en dat er soms 5 boten achter elkaar de weg blokkeren. Dat ik als fietser moet uitkijken en moet wachten tot de boot in het water ligt. Dat hoort niet op de openbare weg. Daarnaast staan de trailers in onze buurt. Dit is onmogelijk voor onze handhavers ( als die er al zijn) om te handhaven. Het beste is de helling alleen te gebruiken door hulpdiensten en er een afsluiter op te zetten. De boten kunnen dan veilig te water gelaten worden in havens waar ze ook de trailers kunnen stallen.
Achteraf moet ik Ronald gelijk geven, hij heeft terecht altijd tegen de openbare trailerhelling gestemd.
Belangrijkste argument
Het incident van afgelopen zaterdagavond met een omgeslagen zeilboot op een stormachtige westeinder, waarbij de brandweer en trasumahelikopter massaal moesten uitrukken, geeft nog eens aan de noodzaak van deze brandweer trailerhelling.
Het hele gebied rondom deze brandweer trailerhelling stond vol met hulpdiensten en voertuigen van de brandweer.
Met het beeld van afgelopen Pinksterdagen nog voor ogen, waarbij het een chaos was met het komen en gaan van particuliere bootbezitters rondom deze zelfde brandweer trailerhelling, uiteraard gun ik de watersporters hun feestje, vraag ik me serieus af, moet de gemeente Aalsmeer deze brandweer trailerhelling niet uitsluitend alleen voor de brandweer openstellen, immers elk seconden telt bij levensbedreigende calamiteiten op in in het water.
De reactie van Ronald is wel erg kort door de bocht.
Een boot hebben kost geld. Een ligplaats nog meer.
Dus als mensen kiezen om iedere keer als je wil varen je boot in en uit het water te halen is dat een keuze. Zeker als je maar een paar keer per seizoen vaart.
En niet iedereen die de helling gebruikt veroorzaakt overlast op het water.
Ik ben het met Anja eens.
Aalsmeer wil zich als watersportgemeente profileren. Dus zorg dan dat je er de faciliteiten voor hebt.
Een helling op een ander punt met goede parkeermogelijkheden. Zelfs als je er dan een paar Euro voor vraagt denk ik dat iedereen hem zal gebruiken.
Uit ervaring weet ik dat het voor de mensen die hem gebruiken ook geen pretje is.
Zijn er alternatieven? Kunnen deze dan niet aangegeven worden via een bord?
Zoniet, kan dit dan niet gerealiseerd worden? Voor een watersport gemeente toch wel een must lijkt me…
De situatie op de foto herken ik. En hoe je dan aangesproken wordt als je er iets van zegt…
Gedogen is raar. Iets mag of het mag niet. Als het verboden is en als het tegelijk toch mag, dan moet je de regels veranderen.Zeker als je over de regels gaat. Nu laat je toe dat iets dat niet mag toch mag. Hoe zit het dan met andere overtredingen zoals verkeerd parkeren, 6km te hard rijden en zo? Ook gedogen? Willekeur wordt zo de norm.
Een ander argument is dat ik gok dat de meeste booteigenaren die daar hun boot te water laten niet de minst-vermogende zijn. Zouden die niet gewoon een ligplaats in een van de Aalsmeerse jachthavens of een kraan moeten huren om hun bootje te water te laten. Nu kiezen ze voor geen geld in Aalsmeer uitgeven en de buurt belasten met hun race-boot en parkeer overlast. Is dat sociaal?
Kom op B&W