Floriworld moet consument verleiden

[Leni Paul en Arjen Vos] Er was 25 april op veel belangstelling gerekend, maar dat viel wat tegen. Slechts een kleine dertig bezoekers, waarvan vrijwel de gehele bezetting van de organiserende politieke partij ‘Aalsmeerse Belangen’, waren naar De Oude Veiling in Aalsmeer gekomen om te luisteren naar Rick Pesik, Coördinator Retail Operations van Royal Flora Holland. Pesik deed die avond de plannen uit de doeken betreffende het Floriworld Concept, ook wel 'The Ultimate Flower Experience' genoemd.
 
Op het terrein van Flora Holland, om precies te zijn op het braakliggende stuk grond tussen de toegang naar het parkeerdak en Waterdrinker in zal binnen enkele jaren Floriworld verrijzen. Althans, zo zijn de plannen. Een 35 meter hoog bouwwerk met een vloeroppervlak van 6000 vierkante meter moet jaarlijks ongeveer 370.000 bezoekers trekken. Daarmee zou Floriworld een toeristentrekker worden met een plekje in de top 50 van populaire Nederlandse dagbestemmingen. Totale kosten: 28 miljoen euro. De tuinbouwsector wil hieraan acht miljoen bijdragen. In 2018 zou het geopend kunnen worden als nog deze zomer het besluit tot bouw genomen is. Veel hangt af van de investeringsbereidheid van de banken.
 
Nut en noodzaak
Veel mooie, poëtische woorden werden dinsdagavond over de aanwezigen uitgestrooid, maar de zaal had nogal wat sceptische vragen in petto en liet zich niet direct overtuigen over nut en noodzaak van het prestigieuze project.
Hét expertisecentrum voor de sector zal het moeten worden en het zal invulling moeten geven aan de waarde van en de emotie rondom bloemen en planten in wat Pesik noemde: ‘the quality of life’.
 
Verwonderen
“Het zal gaan om het versterken van de sierteelt vanuit experience, exposure, expertise en educatie.” Het centrum zal zich gaan richten op de bezoekende consument die zich zal moeten verwonderen over kleuren, geuren en emotie. In een ‘virtual reality’ theater kan de bezoeker meevliegen op de rug van een bij en zo van dichtbij beleven wat er komt kijken bij het bestuiven van bloemen. Of als een wetenschapper met een witte jas aan zelf bloemen of planten veredelen. Het zijn suggesties die uitgewerkt moeten worden. De makers krijgen bij hun plannen ondersteuning van deskundigen die ook voor pretparken werkzaam zijn.
 
Floriworld zal zich naast dagjesmensen echter ook gaan werpen op vakgenoten, afkomstig uit de hele wereld die zich in Floriworld kunnen laten inspireren. Zo zullen onder meer workshops worden gegeven. Termen als ‘pilots’, ‘trendspots’ en ‘thema-events’ vlogen door de zaal.
 
Verkeerde keelgat
In lijn met de visie van de Provincie Noord-Holland en van Amsterdam Marketing zal het centrum concrete invulling kunnen geven aan het toeristische thema Flowers of Amsterdam met veel waarde voor de sierteelt, het toerisme, de werkgelegenheid en het stedelijk groen. Dat het centrum ‘Floriworld Amsterdam’ moet gaan heten, schoot een aanwezige in het verkeerde keelgat. Dat de naam ‘Aalsmeer’ in de wereld lang niet zo’n uitstraling heeft als het ‘merk’ Amsterdam lijkt er niet bij iedereen in te gaan.
 
Tulp als symbool
Met een metershoge tulp die van verre in het vier verdiepingen tellende futuristisch gebouw te zien zal zijn, profileert Nederland zich als het visitekaartje van de Nederlandse bloemen. Er worden jaarlijks 330.000 bezoekers/consumenten verwacht en 40.000 business/bezoekers. De ambitie zal zijn de consument te verleiden.
 
Jan de Boer, directeur van Barendsen Bloemen, staat bekend als ‘wakkere bloemenman’ met een neus voor trends. Hij noemde zich zelf die avond een man-van-de-emotie en merkte op een jaarlijks bezoekersaantal van 300.000 aan de lage kant te vinden. Hij vroeg zich af of er geen cluster mogelijk zou zijn met bijvoorbeeld Schiphol en hij zag onder meer een mogelijkheid om Floriworld bij de luchthaven te situeren.
 
Wauw-effect
Ook werd opgemerkt dat het ‘wauw-effect’ hem voor toeristen vooral zit in de aanblik van grote hoeveelheden echte bloemen. In de presentatie van Pesik waren het vooral virtuele effecten die indruk moeten maken. Het is de vraag of toeristen daar enthousiast van worden.
 
“We zullen het zien,” zo merkte een Aalsmeerse kweker na afloop van de bijeenkomst op.
 
Foto's: (vanaf boven:) de locatie waar Floriworld moet verrijzen, gezien vanaf het dak van Flora Holland; echt druk was het niet in de zaal; Rick Pesik vertelt vol enthousiasme over de plannen; de artist impression van het project en een vooruitblik naar hoe een vlucht op de rug van een bij eruit zou kunnen zien. Foto's Arjen Vos
 
[Advertentie]
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel