


Veel mooie, poëtische woorden werden dinsdagavond over de aanwezigen uitgestrooid, maar de zaal had nogal wat sceptische vragen in petto en liet zich niet direct overtuigen over nut en noodzaak van het prestigieuze project.
Hét expertisecentrum voor de sector zal het moeten worden en het zal invulling moeten geven aan de waarde van en de emotie rondom bloemen en planten in wat Pesik noemde: ‘the quality of life’.
Verwonderen
“Het zal gaan om het versterken van de sierteelt vanuit experience, exposure, expertise en educatie.” Het centrum zal zich gaan richten op de bezoekende consument die zich zal moeten verwonderen over kleuren, geuren en emotie. In een ‘virtual reality’ theater kan de bezoeker meevliegen op de rug van een bij en zo van dichtbij beleven wat er komt kijken bij het bestuiven van bloemen. Of als een wetenschapper met een witte jas aan zelf bloemen of planten veredelen. Het zijn suggesties die uitgewerkt moeten worden. De makers krijgen bij hun plannen ondersteuning van deskundigen die ook voor pretparken werkzaam zijn.

Verkeerde keelgat
In lijn met de visie van de Provincie Noord-Holland en van Amsterdam Marketing zal het centrum concrete invulling kunnen geven aan het toeristische thema Flowers of Amsterdam met veel waarde voor de sierteelt, het toerisme, de werkgelegenheid en het stedelijk groen. Dat het centrum ‘Floriworld Amsterdam’ moet gaan heten, schoot een aanwezige in het verkeerde keelgat. Dat de naam ‘Aalsmeer’ in de wereld lang niet zo’n uitstraling heeft als het ‘merk’ Amsterdam lijkt er niet bij iedereen in te gaan.
Tulp als symbool
Met een metershoge tulp die van verre in het vier verdiepingen tellende futuristisch gebouw te zien zal zijn, profileert Nederland zich als het visitekaartje van de Nederlandse bloemen. Er worden jaarlijks 330.000 bezoekers/consumenten verwacht en 40.000 business/bezoekers. De ambitie zal zijn de consument te verleiden.

Wauw-effect
Ook werd opgemerkt dat het ‘wauw-effect’ hem voor toeristen vooral zit in de aanblik van grote hoeveelheden echte bloemen. In de presentatie van Pesik waren het vooral virtuele effecten die indruk moeten maken. Het is de vraag of toeristen daar enthousiast van worden.
“We zullen het zien,” zo merkte een Aalsmeerse kweker na afloop van de bijeenkomst op.
Foto's: (vanaf boven:) de locatie waar Floriworld moet verrijzen, gezien vanaf het dak van Flora Holland; echt druk was het niet in de zaal; Rick Pesik vertelt vol enthousiasme over de plannen; de artist impression van het project en een vooruitblik naar hoe een vlucht op de rug van een bij eruit zou kunnen zien. Foto's Arjen Vos
[Advertentie]

94