
Bert Kranendonk van Kranendonk Experience Company vertelde dit dinsdagavond tijdens een drukbezochte ondernemersavond van Ondernemend Aalsmeer in Brasserie Oevers in Kudelstaart. Met de onderneming is een investering van 28 miljoen euro gemoeid.

Die 350.000 bezoekers is nog een bescheiden aantal als gekeken wordt naar de Keukenhof met 1,4 miljoen bezoekers in goed tien weken en de Heinekenexperience met 1,2 miljoen bezoekers per jaar. Misschien is dit ingegeven vanwege de ambitieuze plannen van Haarlemmermeer voor het themapark Holland World. HollandWorld moet een 65 hectare groot themapark worden tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep. In dat themapark wordt tot 2023 in totaal 650 miljoen euro geïnvesteerd. Het park belicht een aantal Nederlandse thema’s om ’Holland’ te presenteren. Deze thema’s zijn bloemen, water, de Hollandse geschiedenis, Holland in wintertijd en er komt een Holland Show & Fun City. Er worden acht miljoen bezoekers per jaar verwacht. Het project moet zo’n 5000 arbeidsplaatsen opleveren. De opening is in het voorjaar van 2023 gepland.
Wat doen bloemen en planten
Floriwold, de naam zegt het al, gaat vooral over bloemen. Volgens belevingsarchitect Kranendonk is de financiering op een haar van 2 miljoen euro na geveld. Floriworld moet volgens hem een belangrijke attractie worden in de omgeving van het met toeristen uitpuilende Amsterdam. Het gebouw met daarbij een 26 meter hoge tulp met glazen wanden is straks te vinden bij de ingang van de veiling achter de gebouwen van Waterdrinker. Het moet zo’n 5000 tot 7000 vierkante meter groot worden met twee verdiepingen. Bezoekers gaan er ontdekken wat bloemen en planten met je doen in het dagelijks leven ook als het gaat om gezondheid. Het centrum gaat zich vooral richten op de consument die zich moet gaan verwonderen over kleuren, geuren en emotie. Volgens Kranendonk moeten bezoekers uiteindelijk naar buiten gaan met een 'gevoel dat ze nooit meer vergeten'.
Floriwold, de naam zegt het al, gaat vooral over bloemen. Volgens belevingsarchitect Kranendonk is de financiering op een haar van 2 miljoen euro na geveld. Floriworld moet volgens hem een belangrijke attractie worden in de omgeving van het met toeristen uitpuilende Amsterdam. Het gebouw met daarbij een 26 meter hoge tulp met glazen wanden is straks te vinden bij de ingang van de veiling achter de gebouwen van Waterdrinker. Het moet zo’n 5000 tot 7000 vierkante meter groot worden met twee verdiepingen. Bezoekers gaan er ontdekken wat bloemen en planten met je doen in het dagelijks leven ook als het gaat om gezondheid. Het centrum gaat zich vooral richten op de consument die zich moet gaan verwonderen over kleuren, geuren en emotie. Volgens Kranendonk moeten bezoekers uiteindelijk naar buiten gaan met een 'gevoel dat ze nooit meer vergeten'.
'Flowerizen'
Hij noemde dat het ’Flowerizen van people’. Daartoe wil hij bezoekers verwelkomen, verrassen, omhelzen en leren kennen. Dat kan volgens de belevingsarchitect door zoveel mogelijk ingrediënten te bieden waardoor elke bezoeker met een eigen verhaal over een eigen ervaring naar buiten gaat.
Hij noemde dat het ’Flowerizen van people’. Daartoe wil hij bezoekers verwelkomen, verrassen, omhelzen en leren kennen. Dat kan volgens de belevingsarchitect door zoveel mogelijk ingrediënten te bieden waardoor elke bezoeker met een eigen verhaal over een eigen ervaring naar buiten gaat.

Centrum van de sierteelt
Floriworld moet tegelijkertijd gaan bijdragen aan de positionering van de sierteeltsector en aan het idee dat Aalsmeer nog steeds dat centrum van de sierteelt is. Kranendonk sprak de hoop uit dat Aalsmeer ondernemers hier op gaan inspringen met boeiende arrangementen. “Enthousiasme vanuit de directe omgeving is ontzettend belangrijk om van Floriworld een succes te maken,” zo sprak hij. Hij memoreerde nog even aan de tijd dat de bloemenveiling zelf zo’n 250.000 bezoekers per jaar trok en dat dit er nu nog maar 60.000 zijn.
Floriworld moet tegelijkertijd gaan bijdragen aan de positionering van de sierteeltsector en aan het idee dat Aalsmeer nog steeds dat centrum van de sierteelt is. Kranendonk sprak de hoop uit dat Aalsmeer ondernemers hier op gaan inspringen met boeiende arrangementen. “Enthousiasme vanuit de directe omgeving is ontzettend belangrijk om van Floriworld een succes te maken,” zo sprak hij. Hij memoreerde nog even aan de tijd dat de bloemenveiling zelf zo’n 250.000 bezoekers per jaar trok en dat dit er nu nog maar 60.000 zijn.
'Grande opening'
Een woordvoerder van de veiling liet weten dat Flora Holland het project nadrukkelijk ook ziet als een project voor de leden van de coöperatie. Belangrijkste aandeelhouders zijn dan ook Royal Flora Holland, het Bloemenbureau Holland en de Dutch Experience Group. Op 6 september van dit jaar hebben deze aandeelhouders nadat de financiering van de bank rond was, het startsein gegeven. Het hele project moet afhankelijk van de openingstijden ruim 100 arbeidsplaatsen op gaan leveren. De planning is dat medio 2018 gestart wordt met de bouw waarna er in november 2019 een proefperiode start om dan in het voorjaar van 2020 de ‘Grande Opening’ te laten plaatsvinden.
Tekst Jan Daalman, foto's archief AV
(advertentie)
68