Door: redactie. Nog een paar voegen vullen met kit en het fietspad langs de Zwarteweg tussen Hornweg en Burgemeester Kasteleinweg is gereed. Op een kleinigheidje na want wat dan nog nodig is, is het aanbrengen van een scheidingslijn.
Het tracé bestaat deels uit asfalt en deels uit gekoppelde betonplaten. De keuze voor deze zogenaamde Easy-Path platen heeft te maken met leidingen die onder het fietspad liggen. Het is volgens een woordvoerder van aannemer Van Ingen veel eenvoudiger en goedkoper om een betonplaat te verwijderen bij werkzaamheden dan om asfalt te moeten slopen en vervangen. Angst voor verzakkingen is overbodig, de tableaus zijn aan elkaar geklonken zodat ze nooit scheef ten opzichte van elkaar kunnen geraken. Tevens is het een solide wegdek tegen wortelopdruk van bomen langs het fietspad.

Spoorlijnpad
Inmiddels vorderen ook de werkzaamheden met het Spoorlijnpad. Tussen Zwarteweg en Baanvak komt een combinatie van gestort beton en de eveneens gekoppelde betonplaten waarmee de kruisingen met Ophelialaan en Linnaeuslaan inmiddels zijn voorzien. Ook bij de oversteek naar Yuverta mbo komen deze platen te liggen. Ook dit heeft te maken met onderliggende leidingen. Het fietspad wordt tevens zo’n dertig centimeter breder gemaakt dan dat het was.
(Foto’s: Arjen Vos)
2 reacties
Het aanbrengen van die scheidingslijn is zeker belangrijk. Dan weet de gebruiker van het fietspad welk deel van hem/haar is. Toch?
Jammer de metalen kabelgoot naast de brug Spoorlijnpad is weggehaald als ik het goed zie op de foto. Deze was altijd na het weghalen van de spoorbaan nog aanwezig. En herinnerde er nog aan, net als de brughoofden. Bij de brug Spoorlaan -Baanvak zag ik maandag de kabelgoot nog. Sowieso jammer dat de spoorbaan en -emplacement er niet meer is.